מדוע לא משתמשים בתשתית כביש הערבה הישן ככביש סטרילי לרמון ?

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: עומר כרמון ● 22/5/2019 17:35 ● ערב ערב 2916
שר התחבורה ישראל כץ פנה לרשות שדות התעופה בבקשה לבחון דרך להקמת רכבת שתחבר בין העיר אילת לשדה התעופה רמון ● בכל שבוע עולה רעיון חדש כיצד לחבר את נמל התעופה רמון לעיר אילת בחיבור ישיר ובכך למנוע את הפקקים בכניסה לעיר ● ליעקב דפני תושב העיר יש פתרון , להשתמש בתשתית כביש הערבה הישן . בפוסט שהעלה בפייסבוק הציג את התוכנית ואף הדגיש את תוואי הכביש ● “איך לא חשבו על זה קודם”, הוא שואל? ● משרד התחבורה:'' בוחנים בימים אלה אפשרויות שונות להקלה על עומסי תנועה בכניסה לעיר, בשעות השיא''
מדוע לא משתמשים בתשתית כביש הערבה הישן ככביש סטרילי לרמון ?
הפקקים בכניסה לעיר
תגיות:

פקקי התנועה הכבדים בכניסה לעיר בחג הפסח האחרון, הביאו את שר התחבורה ישראל כץ לנסות למצוא פתרון. לפני כשבוע דווח כי השר פנה לרשות שדות התעופה, במטרה לבחון דרך להקמת רכבת שתחבר בין העיר אילת לשדה התעופה רמון כשהעלות המערכת להקמתה הנה כמיליארד שקלים. בחודש ינואר השנה פרסמנו ב'ערב ערב' כי עיריית מנהלת מו"מ מול שני מיזמים נוספים הפועלים להפעלת שאטלים לשדה רמון המדובר בשני סטארטאפים ישראלים, האחד הוא אינווייז העובד על פיילוט לרכב אוטונומי שיסיע בין 14-20 נוסעים ויצא מבתי המלון בעיר לשדה רמון מרחק של כ-18 ק"מ. הסטארט אפ השני עמו מתנהלים מגעים בנושא הוא טראק-נט, הפועל בשיתוף פעולה עם חברת רנו, לייצור מונית אוטונומית בה תשולב המערכת החכמה של טראק-נט המסוגלת לסכום פרמטרים ונתונים רבים על הנסיעה ולתרגמם לחוויית נסיעה אוטונומית מושלמת. כך לפחות מקווים ברנו העולמית.
מיזם נוסף שנבחן למתן פתרון לנוסעים מרמון לאילת הוא רכב עילית, מיזם חדשני המגבש יוזמה למערך תחבורה של קרונות עיליים שיפעלו בטכנולוגיה אלקטרו מגנטית וירחיפו את הנוסעים מאילת לשדה במהירות של 160 קמ"ש מעל לתנועת הכביש. את הפתרון בוחנת בימים אלה חברת SkyTran המחזיקה ברעיון מוגן בפטנט, הכולל מערך תחבורה עילי של קרוניות לשניים ולארבעה, הנעות בריחוף בטכנולוגיית Passive Maglev - הרמה של גוף באמצעות כוח אלקטרומגנטי המשמש את תחבורת הרכבות המהירות בעולם - על מסילה המורכבת על עמודים. עלות ההקמה המוערכת של המיזם כ-500 מיליון שקל. 

 

תוואי הכביש הישן כפי שסומן על מפת Google earth ● צילום: מדף הפייס בוק של יעקב דפני 


השבוע פרסם יעקב דפני תושב העיר בעמוד הפייס בוק שלו רעיון שלטענתו גם בר יישום וגם זול בהרבה מכל מה שהוצע. דפני טוען כי כביש הערבה במתכונתו הנוכחית מונע כניסה לאתרי טיול בקרבת אילת, ומאלץ את הנוסעים לנסוע דרך ארוכה לעשות פרסה ולחזור: "כבר ברור לכולם שצוואר הבקבוק בכל תכנית העל של נמל התעופה היא נתיב הגישה לשדה. גם לפני כן, קטע הכביש בין אילת לבאר אורה היה והנו בעייתי. הוא חוסם, בשל הפרדת המסלולים, את הכניסה לאטרקציות מדבריות כמו בקעת עמרם לבאים מאילת והכניסה לדקלי הדום חסומה בפני הבאים מצפון ועוד. הכביש החדש תקני, נוח למדי אבל לעיתים חוסמים אותו בשל מרוצי אופניים, איש הברזל וחסימות בשל תיקונים ולאחרונה גם עומסים כבדים ופקקים בכניסה והיציאה מהעיר בימים מסוימים לרכבים פרטיים ומשאיות" כותב דפני. "פתאום נזכרו ששכחו לתכנן את נתיב הגישה לשדה ותכניות צצות בשלוף וכל אחת הזויה  מקודמתה. האחרונה מציעה רכבת תת קרקעית מהנמל לעיר, או לחילופין רכבל עילי...כבר הצבעתי בעבר על כך שהכביש המושקע היטב גרם להזנחת הכביש הקודם, שהיה בסך הכול כביש דו-מסלולי קצת פרימיטיבי שהוזנח וקטעים ממנו נעזבו או משמשים לתנועת כלי רכב מדבריים בשמורת עין עברונה. כביש זה עדיין כאן, והוא נמתח ברוב אורכו במקביל לכביש החדש. הוא דורש כמובן שיפור לא מדי יקר, אך יאפשר חלופת מעבר לרכבים הבאים לנמל התעופה, בלי להסתבך בעומסי התנועה בכביש החדש. אפשרות אחת היא להפוך אותו לחד סטרי, בקטעים, ולהשתמש בו רק מהנמל לכיוון אילת בעת העומס בכניסה לעיר, או הסדרים אחרים שיאפשרו תנועה מהירה ללא עיכובים". דפני מצרף להצעתו צילום  מגוגל EARTH  בו נראה הכביש הזנוח וכותב: "הדגשתי בעיפרון שחור האת התוואי של הכביש הקודם". דפני קורא למשרד התחבורה: "לפחות תבדקו את האופציה הזאת לפני שנכנסים להרפתקה של עוד פיל לבן לאורך כביש 90".  ומסכם: "איך לא חשבו על כך קודם?", ובכן הרעיון כבר הועלה בעבר על ידי ראש העירייה מאיר יצחק הלוי שתומך בהקמת כביש סטרילי מהשדה לעיר, אלא שחלופה זו לא קודמה מעולם על ידי משרד התחבורה מסיבות שאינן ברורות.

משרד התחבורה התעלם משאלת 'ערב ערב': האם משרד התחבורה בחן או שוקל להשמיש את הכביש הישן ולהשתמש בו ככביש סטרילי לשדה התעופה רמון. במקום תשובה עניינית נמסר בתגובה לאקונית מהמשרד: "משרד התחבורה בשיתוף עיריית אילת בוחנים בימים אלה אפשרויות שונות להקלה על עומסי תנועה בכניסה לעיר, בשעות השיא". 


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש