תביעה נגד עורך דין

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 23/6/2019 11:31 ● ערב ערב 2920
עורכי דין מבצעים עשרות סוגי שירותים עבור לקוחות מגוונים, ובמרבית המקרים, שירותיהם ניתנים ללא דופי. יחד עם זאת, לעיתים נוצרות תקלות אשר בגללן סובל הלקוח מנזקים כספיים ואחרים. הדבר נכון במיוחד בעת עסקאות נדל"ן, בעת עריכת הסכמים עסקיים ואחרים ובנסיבות שונות. ללקוח יש זכות להגיש תביעה נגד עורך דין אשר לטענתו בצע טעות קריטית שגרמה לו לנזקים כספיים ואחרים. התביעה נידונה בבית משפט ומוגדרת כרשלנות מקצועית וכל צד מביא את טיעוניו להוכחת צדקתו. רשלנות מקצועית מוגדרת כפעולה או התנהגות אשר גרמה ללקוח נזק והיא חורגת מסטנדרט העבודה המקובל אצל ציבור עורכי הדין בישראל.
תביעה נגד עורך דין

מדובר באופן כללי על מקרים של אי הבטחת זכויות של לקוח במסגרת טיפול משפטי, חוסר בקיאות בחוקים, אי עמידה בלוחות זמנים בדיונים משפטיים ועוד. ניתן להביא מספר דוגמאות. בעסקאות נדל"ן, למשל, אי בדיקה תקינה של הרישום בטאבו שתגלה כי על הנכס שנרכש יש עיקולים, אי רישום הערת אזהרה לטובת הרוכש, אי שמירת סכומי כספים בנאמנות לטובת הקונה. בעסקאות של מכירת עסקים מצד לצד העדר בטוחות כספיות ואחרות לטובת הרוכש או המוכר ועוד. במקרים בהם מגישים תביעה, יש צורך להוכיח כי נגרם נזק וכי הוא נגרם כתוצאה ישירה מפעולה לא נכונה של העורך הדין. כלומר: להוכיח כי הנזק לא היה נגרם ללקוח לולא התנהגותו של עורך הדין.

 

מתי פעולה שגויה של עורך דין יכולה להיחשב כרשלנות?

 

לעיתים, הרשלנות מלווה בעבירה פלילית מצד עורך הדין וכאן יש אפשרות להגיש שתי תביעות אחת לנזיקין והשנייה תביעה פלילית נגד עורך הדין. שתיהן מתבררות במקביל. יחד עם זאת, לא כל פעולה שגויה של עורך הדין נחשבת לרשלנות. במידה ועורך הדין מילא את חובתו כלפי הלקוח ופעל במיומנות ועל פי שיקול דעתו לא תמיד ניתן לטעון כי התרשל גם אם התוצאה הסופית איננה לשביעות רצון הלקוח. בגלל ההיבטים העדינים הללו יש קושי בהוכחת רשלנות ויש צורך לשכור שירותי עורך דין מקצועי. הוא יכול לבדוק את נסיבות המקרה ולייעץ אם כדאי להתחיל בהליך תביעה או שאין סיכוי ממשי לקבלת הטענות. יותר מכך, קיימים תחומים משפטיים רבים מאוד ויש צורך להתייעץ עם משפטן מהתחום בו לדעת הלקוח אירעה הרשלנות.

 

חשיבות ייעוץ מקצועי בתחום

 

בעת טענה לרשלנות משפטית יש כאמור צורך לקבל ייעוץ ולהביא חוות דעת של עורך דין אחר המתמצא בתחום. במרבית המקרים, יש לעורך הדין פוליסת ביטוח המבטחת אותו בנושא של רשלנות רפואית ובמידה והוא מפסיד במשפט אזי חברת הביטוח היא שמשלמת את הנזקים. עורך דין המיצג לקוח ינסה להגיע להסכמות עם הנתבע לפני הגשת כתב תביעה. במקרים רבים, ניתן להשיג פשרה אשר תייתר את הצורך לבקש סעד בבית משפט. במידה והדבר אינו עולה בידו, הוא יטען בבית משפט לטובת לקוחו, יביא תקדימים משפטים, יציג מסמכים המעידים על הנזקים ומסמכים אחרים נדרשים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש