בריאות - מהי ''אפזיה''?

מאת: או-מד מדיקל ● צילום: או-מד מדיקל ● 26/6/2019 08:43 ● מה נשמע 606
חודש יוני הוא החודש בו מציינים בארץ וברחבי העולם את המודעות לאפזיה. אפזיה בעברית תקנית היא - שתֶקֶת. מילה לא כל כך מוכרת, למרות שיש הרבה אנשים החיים עם אפזיה בארץ וגם בעולם. בישראל לוקים מדי שנה בשבץ מוחי כ-15 אלף בני אדם. לכ-30 אחוז מהם יש אפזיה.
בריאות - מהי ''אפזיה''?

 

מהי "אפזיה"? 


חודש יוני הוא החודש בו מציינים בארץ וברחבי העולם את המודעות לאפזיה. אפזיה בעברית תקנית היא - שתֶקֶת. מילה לא כל כך מוכרת, למרות שיש הרבה אנשים החיים עם אפזיה בארץ וגם בעולם. בישראל לוקים מדי שנה בשבץ מוחי כ-15 אלף בני אדם. לכ-30 אחוז מהם יש אפזיה. 


אפזיה היא הפרעה נרכשת בשפה הנגרמת מפגיעות שונות, ובפרט שבץ מוחי וחבלות ראש, עקב נזק מוחי שנגרם למרכזי השפה הנמצאים בצד שמאל של המוח (ההמיספרה השמאלית). באפזיה, כל ערוצי השפה נפגעים: הדיבור, ההבנה, הקריאה והכתיבה. אנשים עם אפזיה מאבדים בבת אחת את יכולתם להשתמש בשפה כאמצעי לתקשורת עם הסביבה. הם מתקשים להביע את מחשבותיהם, רגשותיהם ורצונותיהם, ולעיתים מתקשים להבין את דבריהם של אחרים. אופי וחומרת הפגיעה משתנה בהתאם למיקום וחומרת הפגיעה המוחית. ברבים מהמקרים מלווה האפזיה בשיתוק פלג הגוף הימיני, שהוא הצד הדומיננטי אצל רוב האנשים בביצוע פעילויות יום יום. 


הטיפול השפתי- תקשורתי באפזיה עשוי להיות ארוך טווח. יכולותיהם השפתיות והתקשורתיות של אנשים עם אפזיה הולכות ומשתפרות בהדרגה עם השנים, עם זאת, על אף ההתקדמות בחדר הטיפולים, התקשורת ממשיכה להוות אתגר יום- יומי עבורם ועבור בני משפחתם. אצל הרבה אנשים לאחר שבץ מוחי יש שינויים בביטחון עצמי. דברים שהיו קלים בעבר דורשים יותר זמן ומאמץ, ולעיתים קרובות אנשים מרגישים חסרי ביטחון ונבוכים, מתקשים להשתתף בסיטואציות חברתיות שונות. כל אלה עלולים לגרום בהמשך חייהם לבידוד חברתי. חשוב לציין כי למרות קשיי השפה, הצורך התקשורתי והחברתי לרוב אינם נפגעים. 
אפשר לעזור לאנשים עם אפזיה לתקשר בצורה יעילה יותר, ולאפשר שימוש מלא יותר ביכולותיהם התקשורתיות השמורות.


לפניכם מספר טיפים:

 

  1. דברו  אל האדם עם האפזיה בכבוד, וכאל אדם מבוגר. שתפו את האדם בשיחות ובקבלת החלטות.
  2. דאגו לסביבה שקטה, עם כמה שפחות רעשי רקע
  3. הקדישו זמן לשיחה והיו סבלניים.
  4. שמרו על קשר עין במהלך השיחה.
  5. דברו לאט, אך לא לאט מדי.
  6. לוו את המסר בתנועות ידיים ובהבעות פנים מתאימות. עם זאת, אל תגזימו בכך - חשוב שהשיח ישאר טבעי.
  7. השתמשו במילים ומשפטים פשוטים 
  8. אל תקפצו מנושא לנושא.
  9. השתמשו בדף וטוש עבה או לוח מחיק, וכתבו עליו את מילות המפתח של המסר שלכם.
  10. כשאתם שואלים שאלה-  שאלו שאלות כן/ לא או כתבו מספר אפשרויות לתשובות, ובקשו מהאדם לבחור את התשובה המתאימה לכוונותיו.
  11. ודאו הבנה: במהלך השיחה עצרו מדי פעם ובדקו שהאדם הבין את דבריכם ושאתם הבנתם נכון את כוונותיו. אם לא הבנתם, תגידו ישירות- לא הבנתי.
  12. עודדו את האדם עם האפזיה להשתמש באמצעים לא מילוליים – ציור, תנועות ידיים, הצבעה או עזרי תקשורת חלופיים (יומן, טאבלט, תמונות בטלפון ועוד).

 

הכותבת היא קלינאית תקשורת מוסמכת.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש