יהדות - פרשת דברים – שבת חזון

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 7/8/2019 16:38 ● מה נשמע 612
מזה כעשרים וחמש שנים יוצאות משלחות של בני נוער לפולין לחזות במוראות השואה האיומה אשר פקדה את עמנו לפני כ- 80 שנה. הצעירים מבקרים באושוויץ, בבירקנאו וחוזים מקרוב במפלצתיות הנאצית אשר זממה להשמידנו עד ליהודי האחרון בעולם. בתור אקט חינוכי יש הרואים במסעות הללו ערך ראשון במעלה. אני הקטן, חולק על כך מכל וכל. ולעניות דעתי אין סיבה לנסוע לפולין האנטישמית ולפרנס את ענף התיירות שלה בכסף שלנו
יהדות - פרשת דברים – שבת חזון

 

פרשת דברים – שבת חזון


מזה כעשרים וחמש שנים יוצאות משלחות של בני נוער לפולין לחזות במוראות השואה האיומה אשר פקדה את עמנו לפני כ- 80 שנה. הצעירים מבקרים באושוויץ, בבירקנאו וחוזים מקרוב במפלצתיות הנאצית אשר זממה להשמידנו עד ליהודי האחרון בעולם. בתור אקט חינוכי יש הרואים במסעות הללו ערך ראשון במעלה. אני הקטן, חולק על כך מכל וכל. ולעניות דעתי אין סיבה לנסוע לפולין האנטישמית ולפרנס את ענף התיירות שלה בכסף שלנו. יש כיום אלטרנטיבות ראויות יותר להנחיל לילדינו את לימודי השואה בתוך ארץ ישראל: להגיע למוזיאונים בארץ כדוגמת מוזיאון קיבוץ יד מרדכי  ובמושב ניר גלים, פגישות עם ניצולי השואה ועוד. אך מעבר לצורך ללמד את ילדינו את זוועות השואה, חשוב להעניק לילדינו את חווית התקומה בארץ ישראל , להבין שקיומנו בארץ ישראל כבני חורין הוא לא דבר מובן מאליו. תוכנית הלימודים הזאת נקראת "מסע ישראלי" ומשתתפים בה תלמידים ותלמידות אשר בוחרים להישאר בארץ, ללמוד, להפנים, אך לא לחיות בתחושת דכדוך ואוזלת יד, אלא זוקפים את הקומה ומבינים את גודל הזכות שיש להם כיום בדור הזה לחיות בארץ ארץ ישראל, להתגייס לצבא, להילחם ולהגן על חייהם וחיי בני משפחתם וחיי המדינה. "מסע ישראלי" הוא מסע ערכי מאין כמותו ואני יותר משמח שילדיי הבוגרים השתתפו במסעות הללו. אנחנו נמצאים כעת "בשבוע של תשעה באב", זהו השבוע הכי עצוב בשנה, שבוע שבו אנו נוהגים מנהגי אבלות על חורבן בית המקדש. לא מתגלחים, לא מסתפרים, לא שומעים שירים, לא מתחתנים, לא אוכלים בשר, לא שותים יין, בקיצור כל עם ישראל נמצאים מדי שנה בשנה באבל וצער על חורבן בית מקדשנו, חורבן אשר התרחש לפני כמעט 2000 שנים. ולמרות כל הצער על החורבן הנורא עדיין מנצנץ אור גדול של תקווה.
השבת נקרא בתורה את פרשת דברים הנקראת תמיד בשבת שלפני תשעה באב, לכן היא נקראת גם בשם 'שבת חזון' על שם ההפטרה שלה "חזון ישעיהו". בפרשת דברים, משה רבנו מוכיח את עם ישראל על כל חטאיהם במדבר. ברגעים שלפני פטירתו עורך משה רבנו חשבון נפש נוקב לעצמו ולכל העם ומזכיר לעם ישראל שמרוב שהם קיטרו והתבכיינו הוא ביקש מה' שיעזור לו למצוא אנשים שייעזרו לו בהנהגת העם. לשונו של משה רבנו: "איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם" . פסוק זה מדבר לכאורה בגנותם של עם ישראל, אך חז"ל דורשים פסוק זה לשבח. כיצד? בליל תשעה באב אנו קוראים את מגילת איכה. מגילה זו נכתבה על ידי ירמיה הנביא בשעה שהוא ראה את חורבן בית המקדש. הפסוקים במגילה מסודרים על פי האלף בית. הפסוק הראשון שפותח את המגילה מתחיל במילים "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם", כלומר איך נותרה בודדה ועזובה העיר הגדולה  ירושלים, שהיו בה הרבה אנשים. חז"ל אמרו במדרש שהיפוכו של פסוק זה, הוא הפסוק מפרשתנו "איכה אשא לבדי טרחכם וכו'", למרות שעל פניו פסוק זה  מדבר בגנותם של עם ישראל, הרי שבאמת יש כאן שבח גדול . השבח הוא- העובדה שיש לנו מנהיג יהודי, הוא אשר דואג לנו ואנו נתונים תחת חסותו ומרותו של בר ישראל, דבר זה עדיף עשרות מונים מאשר להיות עזובים, בודדים הנתונים לחסדיהם של מלכים גויים אשר יכולים לעולל ככל העולה על רוחם. אשרינו ומה טוב חלקינו שזכינו לחיות בדור אשר בו מתקיימות כל הנבואות של אחרית הימים: שבנו לארץ, יש לנו הנהגה יהודית בארץ, הארץ נותנת יבולה והברכה מצויה בכל מעשי ידינו.  בעזרת ה' כשם שזכינו  לראות את התחלת הגאולה כך נזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו , אמן.     
 


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש