יהדות - פרשת האזינו

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 7/10/2019 08:26 ● מה נשמע 621
אנחנו נמצאים בימים שבין יום הכיפורים לחג הסוכות, ימים שמחים לכל עם ישראל. שמחים על כך שנחתמנו לחיים בעזרת ה' ביום הכיפורים ושמחים על ההכנות לבניית הסוכה ולקראת ימי חול המועד שיבואו עלינו לשלום >>
יהדות - פרשת האזינו

 

פרשת האזינו


אנחנו נמצאים בימים שבין יום הכיפורים לחג הסוכות, ימים שמחים לכל עם ישראל. שמחים על כך שנחתמנו לחיים בעזרת ה' ביום הכיפורים ושמחים על ההכנות לבניית הסוכה ולקראת ימי חול המועד שיבואו עלינו לשלום. לא תמיד השמחה מצויה בביתו ובליבו של האדם. כבר אמר שלמה המלך החכם מכל אדם בספרו קוהלת ( ספר שנוהגים לקרוא בחג הסוכות ) " לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים ....עת לבכות ועת לשחוק, עת ספוד ועת רקוד". אכן יש ימים יפים יותר ויפים פחות הן בחיי האדם והן בחיי האומה, אבל תמיד צריך לדעת ולהאמין בלב שלם שכל מה שקורה בעולמנו, הכל מכוון מלמעלה והכל לטובה. אין סתם בעולם ואין מקריות. יש בעל הבית לעולם יש מנהיג לבירה והוא אשר מחליט על הכל. כבר לימדו אותו חז"ל "הכל בידי שמיים – חוץ מיראת שמיים". רק דבר אחד בלבד הקב"ה לא קובע לאדם – אם הוא יהיה צדיק או רשע, רע או טוב, רק לכך יש לאדם בחירה חופשית על מעשיו, ומעבר לכך – הכל מאיתו יתברך.
השבת נקרא בתורה בפרשת האזינו את הפסוק הבא: "הצור תמים פעולו שכל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא". משה רבנו משבח את הקב"ה על הנהגתו את העולם, ומה הוא השבח הכי חשוב שמשה רבנו אדון הנביאים יכול לומר על ה' ? שהוא ברא את העולם ? שהוא שולט בטבע ? שהוא מקים ומפיל מעצמות ? לא זה ולא זה, משה רבנו בוחר את השבח הכי מדוייק שהוא יכול לחשוב עליו, שיתאר את הקדוש ברוך הוא בצורה הטובה ביותר:  "תמים פעולו – שכל דרכיו משפט". 
תמים פירושו "שלם", ומהי שלמותו של הקב"ה? שהוא עושה משפט צדק בכל דרכיו. כך ה' מנהיג את עולמו במשפט. כל התפילות שלנו בימים הנוראים, בראש השנה ויום הכיפורים היו מכוונות "למלך המשפט". אמנם נכון שגם כאשר ה' עושה דין הוא משתף את מידת הרחמים איתו ביחד עם הדין. אבל מידת הרחמים איננה מעוות את הצדק, אלא ממתיקה את הדין . וכך נאמר על דוד המלך שהיה עושה " צדקה ומשפט " שואלים חז"ל אם משפט – אז אין כאן צדקה , כי חייב לחתוך את הדין ולהרשיע את מי שמחוייב בדין, ואם צדקה – אז אין משפט כי הצדקה היא לפנים משורת הדין , ומסבירים חז"ל שכאשר היה מגיע עני לדין אצל דוד המלך , דוד לא היה מרחם בדין ומחייב את העני לשלם ( במידה ועני גנב או שלקח הלוואה ולא החזיר ) אבל מיד לאחר שדוד המלך היה חורץ את הדין הוא היה יורד מכיסאו ונותן לעני כסף על מנת שישלם את מה שדוד בעצמו חייבו לשלם . הרי לפנינו " צדקה ומשפט ".  גם הקב"ה ישתבח שמו ויתעלה מנהיג את עולמו במשפט של יושר וצדק . ה' הוא " אל אמונה ואין עוול " וגם אם חלילה פוגעת באדם מידת הדין והוא נפטר מהעולם קרובי משפחתו חייבים לברך על מותו " ברוך דיין האמת " . לברך על אסון !?!  כן ,ברור, כי הרי אין מקרה בעולם , וכל מה שקורה בעולמנו נעשה ע"י הקב"ה במשפט צדק, " כל דרכיו – משפט , צדיק וישר הוא " ולכן אנחנו מחוייבים לברך על הרעה כשם שאנחנו מרכים על הטובה, והברכה היא שה' עשה דין אמת. הלוואי שנכה כולנו רק לטוב, ולהתבשר בבשורות טובות, עם הבשורה הכי אובה על ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, והוא כבר ידע איך להכרית את הרוע מהעולם. 
הטור מוקדש לבני מחמדי ידידיה שלמה שיחגוג השבת בר מצווה.


חדשות אילת - ערב ערב באילת