אורתופדיה - מה היא מטטרסלגיה?

מאת: שחר קדוש ● 4/12/2019 18:07 ● מה נשמע 629
מטטרסלגיה (Metatarsalgia) הינה אחת הבעיות הרפואיות היותר מציקות באזור בכף הרגל – כאבים, שעשויים להיות חדים במיוחד, בכריות של כפות הרגליים ולמעשה גם למנוע את היווצרותה מלכתחילה מדרסים מסייעים לטפל בבעיה
אורתופדיה - מה היא מטטרסלגיה?

 

מה היא מטטרסלגיה?


מטטרסלגיה (Metatarsalgia) הינה אחת הבעיות הרפואיות היותר מציקות באזור בכף הרגל – כאבים, שעשויים להיות חדים במיוחד, בכריות של כפות הרגליים ולמעשה גם למנוע את היווצרותה מלכתחילה מדרסים מסייעים לטפל בבעיה


איפה נוצר הכאב?


בכף הרגל שלנו יש 26 עצמות, שמתוכן 5 נקראות עצמות המסרק  Metatarsal
  Bones  והן אלה שהעניקו למטטרסלגיה את שמה הקשה להיגוי עצמות אלה נמצאות מיד לאחר האצבעות, בחלק הקדמי של כף הרגל, באזור שמוכר גם כ”כרית הקדמית” (ועל כן מי שמתקשה עם השם הרשמי של הפגיעה מדבר על “כאבים בכריות הקדמיות של כפות הרגליים”) הפגיעה עשויה להיות בעצם אחת או יותר, בכף רגל אחת או בשתיהן.


מהם הסימפטומים של ממטרסלגיה?


הפגיעה בכריות של כפות הרגליים באה לידי ביטוי בתחושת חום גבוה במקום או אפילו בעירה, או פשוט בכאב חד (יש המתארים את הכאב כהליכה על חלוקי נחל). ברוב המקרים הכאבים כמעט ולא יופיעו בזמן מנוחה, אולם עלולים להיות משמעותיים מאוד כשאנחנו בתנועה. כדאי לדעת כי מדובר בבעיה נפוצה למדי

 

הגורמים להיווצרות הכאבים בכריות כפות הרגליים

 

  • ישנם מספר גורמים עיקריים להיווצרות הכאבים בכריות כפות הרגליים, ובהם נעליים שאינן מתאימות ובפרט פעילות ספורטיבית עם נעליים לא אופטימאליות או שימוש נרחב בנעלי עקב.
  • נעליים שנשחקו מאוד והסוליה הפכה דקה מדי. במקרים מסוימים אפילו אי הקפדה על שריכה נאותה של הנעליים עלולה להוביל למטטרסלגיה, בגלל החיכוך הרב של הרגל בתוך הנעל.
  • תפקוד לא תקין של כפות הרגליים – למשל יתר פרונציה (סיבוב מופרז כלפי פנים שגורם להשטחתה של הקשת האורכית ובעקבות זאת גם לפגיעה בעצמות המסרק).
  • מבנה פגום של כף הרגל – קרסול הסובל מהטיה קדימה, קשת גבוהה יתר על המידה או בעיה גנטית הנקראת “אצבעות פטיש".
  • גיל – עם הגיל נשחקת השכבה המגנה על עצמות המסרק (ושמקנה לכריות של כפות הרגליים את המראה התפוח שהעניק להן את הכינוי הזה) וראשי המטטרסלגיה (הנקודות שבהן מסתיימות עצמות המסרק) צונחים כלפי מטה – ועל כן מופעל לחץ רב מדי על האזור.
  • פעילות ספורטיבית מאומצת ובפרט כזו הכוללת ניתורים רבים.
  • משקל עודף - סימפטומים להיווצרות המטטרסלגיה הם עור יבש ומחוספס באזור הכריות, כיפוף של האצבעות כלפי פנים (בזמן מנוחה) וכן התפתחות יבלות על אצבעות כפות הרגליים או בסמוך אליהן.


כיצד מטפלים בבעיה?


כמו עבור רוב המצוקות הרפואיות הדרך האפקטיבית ביותר לטפל במטטרסלגיה היא למנוע מלכתחילה את היווצרותה – באמצעות הקפדה על נעילת נעליים מתאימות לסוג הפעילות ולמבנה כף הרגל, ויתור על נעלי עקב אם אין הכרח אמיתי לכך, שמירה על משקל גוף תקין, ביצוע פעילויות ספורטיביות באופן מושכל ובריא לגוף והימנעות מעמידה לפרקי זמן ארוכים מדי. אם כבר נוצרו כאבים בכריות כפות הרגליים חשוב לטפל בכך באופן מיידי וגם אם הכאבים אינם מאוד חמורים לא להזניח את הבעיה שעלולה להחמיר. מנוחה אינה מומלצת שכן ברוב המקרים היא תאט את תהליך ההחלמה של כף הרגל, אבל כן חשוב להימנע מפעילויות שמסבות לנו כאב. על מנת להבטיח תמיכה וטיפול יעיל יש להעזר במדרסים מותאמים אישית בהם מייצרים אלמנטים מיוחדים להורדת עומס דריכה טבעית באיזורים רגישים אלו, ובמקביל יש לעבור לנעליים נוחות לתמיכה מלאה ויציבה נכונה לכפות הרגליים. לאחר שהכאבים פחתו, כדאי להמתין עוד כחודש עד חודשיים לפני שחוזרים לשגרת פעילות מלאה, ובפרט מבחינת ספורט, כדי לוודא שעצמות המסרק החלימו לחלוטין.


חדשות אילת - ערב ערב באילת