יהדות - פרשת שמות

מאת: הרב דוד שנה ● 15/1/2020 17:52 ● מה נשמע 635
בשעת כתיבת השורות הללו עדיין לא התבהרה תמונת מפלגות הימין, האם גם הפעם בגלל קרבות אגו מטורפים הם יגרמו לאיבוד מנדטים והקמת ממשל שמאל קיצונית שנשענת על קולות של מפלגות ערביות שנציגיהן מהללות את השהידים, או שמא נכנס קצת שכל בקודקודים הזחוחים של נציגי הימין בישראל
יהדות - פרשת שמות

 

פרשת שמות


בשעת כתיבת השורות הללו עדיין לא התבהרה תמונת מפלגות הימין, האם גם הפעם בגלל קרבות אגו מטורפים הם יגרמו לאיבוד מנדטים והקמת ממשל שמאל קיצונית שנשענת על קולות של מפלגות ערביות שנציגיהן מהללות את השהידים, או שמא נכנס קצת שכל בקודקודים הזחוחים של נציגי הימין בישראל. אני מאוד מקווה שכולם התאחדו ולא יקרה להם מה שקרה לירבעם בן נבט. ירבעם בן נבט היה משבט אפרים. לאחר מותו של שלמה המלך החליט ירבעם למרוד בבן של שלמה והקים לו את ממלכת ישראל כשהוא עומד בראשה. במקום לעבוד את ה', החליט ירבעם בן נבט להחטיא את עם ישראל. הוא בנה עגלי זהב והכריח את השבטים לעבוד לפסלים ואסר עליהם להתקרב לבית המקדש. חז"ל מספרים לנו במדרש שלאחר פטירתו של ירבעם הוא נשלח כמובן ישר לגיהנום מבלי אפשרות לצאת משם בגלל רוב חטאיו. אבל הקב"ה הוא רחום וחנון ולכן הוא הציע לירבעם הצעה מאוד מפתה , וכך אמר לו ה': האם אתה מוכן שאוציא אותך מגיהנום ואני, אתה ובן ישי (דוד המלך) נטייל ביחד בגן עדן? שאל ירבעם את הקב"ה: מי יהיה בראש? (כלומר מי יוביל את התהלוכה?) ענה לו הקב"ה – בן ישי בראש. אמר ירבעם: אם כך אני לא מעוניין. אני מעדיף להישאר בגיהנום והעיקר שהאויב שלי לא יהיה לפני ראשון. במדרש הזה חז"ל מלמדים אותנו מסר מהמם – האדם מוכן לסבול ייסורי תופת לנצח שיחרב עליו עולמו וגם שיחרב על כולם עולמם והעיקר שהוא לא ויתר על האגו שלו. ואם בחיינו הפרטיים אנחנו מתנהגים כך ולא מוכנים לוותר לזולת (תראו מה קורה בכבישים) זאת חצי צרה כי האדם הפרטי פוגע רק בעצמו, אבל איש ציבור שלמעשיו יש השלכות עצומות שנוגעות לחיי כלל הציבור על אחת כמה וכמה ראוי לו לוותר ולהניח את האגו בצד. אף אחד לא נולד " ראשון " ( חוץ מאדם הראשון ) וחיי האומה חשובים הרבה יותר מכל מנהיג אמיתי או מדומה. 
השבת נקרא בתורה על לידתו של משה רבנו ועל התלאות שהוא עובר עד לרגע שבו הקב"ה מתגלה אליו בפעם הראשונה בסנה הבוער שאינו נשרף . הקב"ה מפציר במשה רבנו במשך שבוע ימים שיואיל בטובו להסכים לקבל עליו את ההנהגה על עם ישראל . הקב"ה מודיע למשה שהגיע הזמן לגאול את בני ישראל מהשעבוד האיום במצרים , להוציא אותם משם ולהביא אותם לארץ ישראל. ומוסיף ה' ואומר למשה שהוא האיש שנבחר מבין כל מאות האלפים של בני ישראל להיות המנהיג שיעשה זאת. לא מדובר בפריימריז ולא בוועדה מסדרת, אלא הקב"ה בכבודו הוא אשר בחר במשה להיות המנהיג הגדול. כל אדם אחר חוץ ממשה רבנו שהיה מקבל מינוי כל אדיר ועוד ישירות מהקב"ה מן הסתם היה מכנס מסיבת עיתונאים והיה מודיע לכולם בפריים טיים שהוא נבחר להיות מספר אחת, המנהיג בהא הידיעה ואין בלתו . לא כן משה רבנו. הוא מתחנן לה' שיניח לו, הוא לא מעוניין להיות מנהיג, הוא בכלל לא יודע לדבר כמו שצריך , יש אנשים אחרים שיעשו את התפקיד הרבה יותר טוב ממנו, כך במשך 7 ימים משה רבנו מתחנן לה' שיניח לו , הוא לא מעוניין בתפקיד. אך למרבה פליאתו של משה , ככל שהוא מסרב להנהיג , הקב"ה אומר לו שזאת בדיוק הסיבה שבגללה הוא הכי ראוי להיות המנהיג. כך היה עם גדעון, עם שאול המלך ועם דוד המלך. אומנם אין לנו היום נביא שיגלה לנו את מי ה' בוחר להיות מנהיגם של ישראל ועם כל זאת קצת צניעות וענווה לא תזיק לאף אחד מאותם המתיימרים להיות מנהיגנו.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת