מה חשוב לדעת לפני שמבצעים עקירת שן כירורגית?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 27/1/2020 08:31 ● ערב ערב 2951
עבור רוב בני האדם, כל עקירה של שן היא פעולה לא נעימה ובמידה מסוימת גם מרתיעה. כשמדובר על עקירה כירורגית, שמהווה פעולה מורכבת יותר, החשש באופן טבעי גבוה אף יותר. זהו חשש מובן לחלוטין, אבל חשוב לדעת שכשאתם מפקידים את הפה שלכם בידיים מקצועיות ומנוסות, גם עקירות מורכבות מושלמות בהצלחה ועם מינימום כאב ותופעות לוואי.
מה חשוב לדעת לפני שמבצעים עקירת שן כירורגית?

 

באילו מקרים נדרשת עקירה כירורגית?

 

עקירת שן כירורגית מתבצעת במקרים שבהם לא ניתן להוציא מהפה את השן כפי שהיא, במהלך אחד, אלא רק לאחר פעולה שנקראת פיצול שורשים. כך למשל כשיש צורך לעקור שן בינה סמוכה לעצם תתבצע העקירה הכירורגית, ולמעשה השיקול העיקרי של רופא השיניים בבחירה בין עקירה "רגילה" לבין האופציה הכירורגית היא המיקום של השן.

 עקירות שיניים מתבצעות כשישנה שן שמתנדנדת עקב בעיה בחניכיים, כשכותרת השן הרוסה, כשישנה עששת מתקדמת שלא מאפשרת טיפול שורש ובמסגרת טיפולים אורתודנטיים.

 

למה חובה לבצע צילום פנורמי לפני עקירות כירורגיות?

 

על-מנת לבצע את העקירה הכירורגית באופן מיטבי ומבלי לפגוע במטופלים, רופא השיניים זקוק לתמונת מצב מדויקת של השן. בהתאם לפני עקירות שכוללות פיצול שורשים יתבצע צילום פנורמי. שימו לב: הצילום הינו חובה, ולמעשה ישנם מצבים שבהם יידרש גם צילום CT. רופא שיניים ש"חוסך" לכם את ההוצאה הכספית הזו בעצם מסכן אתכם - ולא מומלץ להפקיד בידיו את הפה והשיניים שלכם.

 

חשיבות הניסיון

 

באופן עקרוני כל רופא שיניים יכול לבצע עקירה רגילה בלי קשיים מיותרים - אבל לצורך עקירה שכוללת גם פיצול שורשים נדרש ניסיון ספציפי בביצוע הליך זה. בהתאם רצוי לא להתבייש אלא לשאול את הרופא כמה עקירות כירורגיות הוא ביצע ואפילו לבקש לקבל חוות דעת ממטופלים קודמים. במקרים מורכבים ההמלצה היא לבצע עקירה אצל מומחה פה ולסת בלבד, כלומר רופא שכבר השלים בהצלחה הוצאת שיניים במצבים דומים לאלה שלכם.

 

החלמה בעקבות עקירה עם פיצול שורשים?

 

פיצול השורשים מאפשר לרופא לשלוף את כל חלקי השן בנפרד, עד להסרתה המושלמת מהפה. בגלל שמדובר בפעולה מורכבת יותר בהשוואה לעקירה רגילה, גם ההחלמה מעט מורכבת יותר.

ראשית, כאב מסוים, נפיחות וגם דימום הם תופעות לוואי נורמליות. למי שעובר עקירה כירורגית מומלץ לנוח מספר שעות ובעיקר לא להפעיל את הפה - כלומר לוותר על אכילה, שתייה ואפילו דיבור. דגש חשוב במיוחד הוא הימנעות משטיפת הפה וצחצוח השיניים במשך 24 שעות.

פעולה חשובה נוספת היא הצטיידות במשככי כאבים ולקיחתם עוד לפני שהאימפקט של האלחוש של העקירה מתחיל להתפוגג. כך רמת הכאב תהיה מינימלית. שקיות קרח על האזור שבו הייתה השן שהוצאה מהפה יצמצמו את רמת הנפיחות (כדאי להניח את הקרח במשך 20 דקות, להסיר לפרק זמן דומה, להחזיר לעוד 20 דקות וכך הלאה במשך מספר שעות).

אחרי שחולפות 24 שעות שוטפים את הפה, עם מי פה ובעדינות מרבית. פעולה זו הכרחית אחרי כל ארוחה וארוחה במשך שבוע. גם את הלשון חשוב להבריש היטב אחרי כל ארוחה, כדי להפחית למינימום את כמות החיידקים ואת הסיכון לזיהומים.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש