יהדות - פרשת משפטים - שבת שקלים

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 19/2/2020 08:05 ● מה נשמע 640
נגיף הקורונה משתולל בעולם וכבר הפיל מאות חללים, ה' ישמור. מידי פעם מתפרצות בעולם כל מיני מגפות ומחלות שונות ומשונות: הסארס, שפעת העופות, שפעת החזירים, ומי יודע אילו עוד מחלות נסתרות מעינינו. הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, אירגן בתחילת השבוע תפילה המונית בכותל המערבי והשתתף בה גם השגריר של סין
יהדות - פרשת משפטים - שבת שקלים

 

פרשת משפטים - שבת שקלים


נגיף הקורונה משתולל בעולם וכבר הפיל מאות חללים, ה' ישמור. מידי פעם מתפרצות בעולם כל מיני מגפות ומחלות שונות ומשונות: הסארס, שפעת העופות, שפעת החזירים, ומי יודע אילו עוד מחלות נסתרות מעינינו. הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, אירגן בתחילת השבוע תפילה המונית בכותל המערבי והשתתף בה גם השגריר של סין. הסינים ביקשו מהרב שיתרגם לסינית את נוסח התפילה שהרב תיקן לעצירת המגפה, על מנת שגם הסינים יוכלו להתפלל לעצירת המגפה. ברגע שכזה אתה רואה איך מתקיימת נבואתו של ישעיהו הנביא לפני 2500 שנה שהתנבא: "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו, כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". תפילה על אדם חולה או על כל צרה שלא תבוא היא אחת מיסודות האמונה היהודית. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שהכל בידי שמיים, גם הצרות, גם המחלות, וכמובן גם הדברים הטובים. אנחנו אומרים זאת בכל יום בתפילה שהקב"ה "עושה שלום ובורא את הכל". הכל כולל הכל, גם את הטוב וגם הפחות טוב הכל מאיתו יתברך. אבל הקב"ה הרחום והחנון ברוב חסדיו העניק לנו את האפשרות להתפלל אליו ועל ידי התפילה שיוצאת מעומק הלב ניתן לשנות גורלות ואפילו גזירות קשות חלילה ובוודאי שהתפילה מסוגלת לעזור לרפא את החולים. אם כך, אם התפילה כל כך עוזרת לרפא את החולים, אולי נפסיק ללכת לרופאים ובמקום רופאים ובתי חולים נעמיד בכל עיר שורה של צדיקים שיחלקו ברכות לכל חולה שמגיע אליהם, יתנו לו מנטוס במקום כדורים וישלחו את כולם לביתם בריאים ומאושרים? והרי פסוק מפורש הוא- הקב"ה אומר: "מחצתי ואני ארפא", כלומר כשם שה' נתן את המחלה כך הוא ידאג באופן אישי לרפא את החולה המחוץ. אם אכן כך אנחנו מבינים או חושבים, אז מהיכן ההיתר בכלל ללכת לרופאים וליטול כדורים? תורתנו היא תורת חיים וכל דרכיה הם דרכי נועם ומטרת התורה היא שנחייה חיים טובים בריאים ומאושרים בכל דרך כשרה שמתאפשרת לנו. ובכל זאת איפה כתוב בתורה שמותר לאדם חולה ללכת לרופא לקבל טיפול רפואי?


השבת נקרא בתורה בפרשת משפטים המון מצות שהן בין אדם לחברו. בפרשתנו כתוב שאם שני אנשים רבים ביניהם ואחד מכה את חברו פיזית וגורם לו פגיעה גופנית, הוא צריך לשלם לו על הנזקים וההפסדים שנגרמו לו בגלל הפציעה ומה המכה מתחייב לשלם? אומרת התורה: "שבתו ייתן ורפא ירפא". שבת – אלו הם הימים שהפצוע הושבת מהעבודה בגלל הפציעה, כלומר האדם שגרם את הפגיעה הפיזית צריך לשלם לפצוע את ההפסד הכספי של אובדן ימי העבודה שנגרמו כתוצאה מהפציעה. אך יש תשלום נוסף שהמכה צריך לשלם "ורפא ירפא", הוא חייב לשלם גם את השכר של הרופא ואת העלות של כל הטיפולים הרפואיים שנגרמו בגלל הפציעה. חז"ל למדו מהפסוק הזה שמאחר והקב"ה מצווה בתורה שהמזיק את חברו צריך לשלם לו את שכר הרופא – "מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא". התורה אומרת לנו באופן מפרש אם אתה חולה – לך לרופא. אם כך אז בשביל מה צריך להתפלל? נסמוך על הרופאים וזהו. לא ולא נדייק בדברי חז"ל: לרופא יש רשות לרפא, אבל מי שולח את הרפואה – "אני ה' רופאך". הקב"ה הוא המרפא. צריכים לשלב את 2 הכוחות, תפילה בלבד זה לא מספיק, גם לסמוך רק על הרופאים זה לא תמיד עוזר. לפיכך חייבים לשלב את 2 הכוחות הללו שישלימו אחד את השני. מתוך תפילה לבורא העולם שישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, אמן.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת