כל השאלות והתשובות על קופות גמל

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 19/2/2020 19:13 ● ערב ערב 2954
אם העובדה שאתם לא בטוחים מהי בדיוק "קופת גמל" ובמה היא שונה מקרן פנסיה מדירה שינה מעיניכם, או לפחות מטרידה מעט את מנוחתכם, הגעתם למקום שיעשה לכם סדר בארון הפיננסי ובראש לפני שנכנס לעובי הקורה, ראשית חשוב להבין מהי קופת גמל בעצם? קופת גמל היא שם כולל למוצרי חיסכון פנסיוניים, שחלקם אמורים לשמש אותנו רק בגיל הפנסיה, וחלקם מוצרי השקעה של הכנסה פנויה שדומים במהות שלהם למוצרי ההשקעה שאנו מכירים מהבנקים כמו הפק"מים.
כל השאלות והתשובות על קופות גמל

 

על אף שבחוק המונח "קופת גמל" מקפל לתוכו גם את המוצר "קרן פנסיה", בכלכלית מדוברת כשאומרים "קופת גמל" מתכוונים לאותו מוצר שבעבר אפשר היה למשוך ממנו את כל הכסף במשיכה אחת (מה שמכונה "משיכה הונית").

 

מה ההבדל בין קופת גמל לבין קרן פנסיה?

 

על אף שגם קופת גמל וגם קרן פנסיה מיועדות לשמש אותנו בגיל הפנסיה – למעט קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה שעליהן נדבר בהמשך – הם שונים מאוד האחת מהשניה.

ראשית, קרן פנסיה היא מוצר שביום בו נגיע לגיל הפרישה מהעבודה נקבל ממנו קצבה חודשית. קופות גמל היו עד שנת 2008 מוצר שניתן היה למשוך ממנו את הכסף במשיכה הונית חד פעמית – אולם אפשרות זו נסגרה. לכן בבוא היום לצורך מימוש הכסף שנצבר בקופת גמל, יהיה ניתן למשוך חלקית את הכספים ומי שמעוניין בקבלת קצבה, יצטרך להעביר את הכספים למוצר אחר המשלם קצבה חודשית, כמו קרן פנסיה.

שנית, קרן פנסיה כוללת גם רכיב של כיסויים ביטוחיים למקרה נכות או פטירה. על כיסוי ביטוחי זה אנו משלמים מידי חודש מתוך החיסכון שלנו בקרן הפנסיה. בקופת גמל, לעומת זאת, אין כיסויים ביטוחיים. לכן תיאורטית אפשר לחסוך בה יותר כסף לגיל הפנסיה והיא מוצר נהדר למי שלא מעוניין לשלם עבור כיסויים ביטוחיים.

גם במבנה ההשקעות של המוצר יש שוני: הכספים במוצרים הפנסיוניים מושקעים בשוק ההון, במטרה להשיג לנו תשואות שיגדילו את הצבירה שלנו. בקרן פנסיה מקיפה 30% מתיק ההשקעות מורכב מאגרות חוב מיועדות, המבטיחות תשואה בשיעור של 4.865%. מטרתן היא לאזן את התיק ולהעניק כרית ביטחון לתקופות של שפל בשוק ההון. יתרת הכספים (ה-70% הנותרים) מושקעים בשוק ההון, בהתאם למדיניות ההשקעה של כל מסלול. אגרות חוב מיועדות קיימות רק בקרן פנסיה מקיפה ולכן הכספים שבקופת גמל מושקעים כולם בשוק ההון בהתאם למדיניות ההשקעה של מסלול ההשקעה של כל קופה.

הבדל נוסף הוא שיעור דמי הניהול. בהתאם להוראות משרד האוצר עומדים דמי הניהול בקרן פנסיה מקיפה על שיעור מקסימאלי של 6% מההפקדה החודשית ו-0.5% מסך הצבירה בקרן. בקופת גמל עומדים דמי הניהול על שיעור מקסימאלי של 4% מההפקדה החודשית ו -1.05% מסך הצבירה.

 

מה השתנה במוצר קופת הגמל במהלך השנים?

 

בעבר קופות הגמל היו המכשיר הפנסיוני שאליו הפקיד מי שרצה למשוך את הכסף בפנסיה במשיכה הונית, ולא כקצבה חודשית כמו בקרן פנסיה.

בשנת 2008 החליטה מדינת ישראל שלא לאפשר יותר משיכות הוניות מהחיסכון הפנסיוני, וקבעה כי החל משנת 2008 כל הפקדה לקופת גמל יהיה ניתן לממש בגיל פנסיה כמו בקרן פנסיה – כלומר רק על דרך של קצבה חודשית. יחד עם זאת, קופת גמל שלא מתבצעות אליהן הפקדות ונצבר בהן סכום נמוך של עד 8,000 ש"ח, ניתן למשוך במשיכה הונית.  ומה לגבי כספים שנצברו עד 2008? את אלו ניתן עדיין למשוך במשיכה הונית.

למרות זאת, עם השנים התרככה ההנחיה ונוספו אפשרויות שונות למימוש חלק מהכסף כמשיכה הונית. אפשרות אחת כזו למימוש כספים בקופת גמל עבור הפקדות שהופקדו לאחר שנת 2008 היא היוון חלק מהקצבה – כלומר קבלתה כסכום חד פעמי הוני – במידה ויתרת הכספים שנשארו לעמית שהגיע כבר לגיל 60 מייצרים קצבה חודשית שאינה פוחתת מכ-4,525 ש"ח נכון לשנת 2020.

אפשרות נוספת למימוש הכספים שהופקדו לאחר שנת 2008 בקופת גמל היא במקרה של משיכת "סכום צבירה מזערי" – כלומר שסכום כל הכספים בקופות לקצבה שברשותנו אינו עולה על סכום הצבירה המזערי, שנכון ל-2020 נקבע על 94,033 ש"ח. את סכום הצבירה המזערי אפשר למשוך במידה ועמית הגיע לגיל 67 ובנוסף הוא אינו מקבל פנסיה חודשית או שהפנסיה שהוא מקבל היא מקרן פנסיה ותיקה או פנסיה תקציבית.

 

מי יכול לחסוך בקופת גמל?

 

עצמאים ושכירים גם יחד יכולים לחסוך בקופת גמל.

אצל שכירים מחולקות ההפקדות לרכיב תגמולי עובד, רכיב תגמולי מעביד ורכיב פיצויים. עבור רכיב תגמולי עובד יכול העובד להפקיד עד 7% מהמשכורת שלו; המעסיק מפקיד עד 7.5% מהמשכורת ובנוסף עד 8.33% לרכיב פיצויים.

עצמאים יכולים להפקיד ללא מגבלה אולם הטבות המס מוגבלות כאשר המגבלה עומדת על 16.5% מההכנסה השנתית שלהם, כאשר בדרך כלל בגלל השוני בין ההפקדות החודשיות אצל עצמאים, נהוג לבצע חישוב שנתי ולהפקיד לפיו סכום קבוע מידי חודש.

ההפקדות לקופת גמל עבור עצמאים ועבור שכירים מקנות הטבות מס משמעותיות והופכות את ההפקדות הללו לכדאיות. 

 

 

אילו עוד סוגים של קופות גמל יש?

 

  • קרן השתלמות

קופת גמל לטווח בינוני אליה ניתן לבצע הפקדות במעמד עצמאי או שכיר. בחלוף 6 שנים ממועד פתיחת הקופה ותחילת ביצוע ההפקדות ניתן לבצע משיכה הונית של הכספים שהצטברו בה עד לתקרה הקבועה בחוק ללא תשלום מס רווחי הון.

  • קופת גמל להשקעה

מכשיר חיסכון חדש יחסית מ-2016. נועד לתת מענה לחוסכים שניצלו את ההפקדות וההטבות המוענקות למפקידים במוצרים פנסיונים לחיסכון ארוך טווח, ומחפשים אפיקי השקעה נוספים שישמרו על נזילות הכספים. המטרה בהשקת כלי פיננסי זה הייתה להגדיל את התחרות בענף ולתת אלטרנטיבה נוספת אל מול הפקדונות בבנקים ותכניות החיסכון בחברות הביטוח. בקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד עד כ- 71,000 ש"ח בשנה.

הכספים בקופה נזילים תמיד וביחד עם הגמישות בניהול ההשקעה (מגוון מסלולי השקעה שניתן לעבור ביניהם בכל זמן מבלי שהדבר יחשב כאירוע מס) הופכת קופת הגמל להשקעה למוצר חיסכון אטרקטיבי במיוחד. משיכת הכספים מקופת גמל להשקעה אפשרית בכל זמן והיא תמיד משיכה הונית והרווחים ממוסים ב-25% מס רווחי הון (על הרווח הריאלי) אולם בהמשך ישנן תכניות לתקן את החוק כך שחוסך שיבחר להמתין עם המשיכה עד הפנסיה ולהמיר את החיסכון בקופת גמל להשקעה לקצבה חודשית, יקבל הטבה משמעותית נוספת ויהנה מפטור על מס רווחי הון.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת   

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש