כל מה שחשוב לדעת על מערכות מדידה, מידות ומשקולות

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 16/3/2020 08:25 ● ערב ערב 2958
כשאתם רוצים להבין כמה גדול או כמה רחוק משהו, אתם זקוקים למערכות מדידה לקבל את המידות המדויקות. מדידה היא פעולת קביעת משקל היעד, האורך, הקיבולת, הגודל או הממדים הפיזיים של האובייקט אותו יש למדוד.
כל מה שחשוב לדעת על מערכות מדידה, מידות ומשקולות

קל לטעות במונח "מדידה" במונחים כמו "לכמת" או "לחשב", אבל ככלל, אפשר לחשוב פשוט על מדידה כפעולה יחידה במונח מכשור. על מנת לקבל הבנה מלאה של מושג זה, בואו נסתכל על ההגדרות של מערכות מדידה, והמכשירים השונים.

מכשור הוא מונח קולקטיבי לכלי מדידה שמשמש לציין, למדוד ולרשום כמויות פיזיות. מדידה משמשת להצגת תוצאות מדודות באמצעות ערכים וסמלים.

 

אבל נתחיל בהתחלה

 

מבחינה היסטורית, אפשרויות המדידות השונות סייעו לאנושות להתחדש ולהתפתח בתחומי פיתוח מרובים כמו טכנולוגיה, מדע, סחר ומחקר כמותי.

לאורך ההיסטוריה, היו מאות מערכות מדידה שהיו קיימות לכל סוג של תחום ועיסוק. לדוגמא, מערכות מדידה משמשות יצרני נעליים באופן שונה מהאופן בו אופים משתמשים בהן.

 

הבנת ההבדל בין מדידות לבדיקות

 

בדיקה היא התייחסות לערכים שהושגו באמצעות מדידה, עם ההפניות הנגישות תוך קביעה אם מוצר הוא מקובל. המדידה מתייחסת למספר התוצאות שנמצאו באמצעות מערכות מדידה. ברוב המקרים, אין צורך להשתמש בהגדרות המדידה והבדיקה בנפרד, אבל חשוב להבין שאכן יש הבדל בין השניים.

בואו נראה דוגמא: כשמשתמשים בסרגל ככלי לקביעת אורך של אובייקט, ניתן להצהיר כי "המדידה ארוכה מדי או קצרה מדי". שיטה נוספת לבטא את אותה הצהרה תהיה "על סמך הערך שנמצא מהשימוש של הסרגל, כלי המדידה, ניתן לקבוע שערך זה ארוך או קצר מאורך העניין".

כך שברוב המקרים אין צורך להפריד בין הגדרות המדידה והבדיקה, אלא הבנת ההבדל מספיקה לרוב המצבים.

 

שיטות מדידה

 

קיימים שני סוגים של מערכות מדידה: מדידה ישירה ומדידה עקיפה.

 

מדידה ישירה

 

מדידות ישירות מתבררות על ידי שימוש במערכת או בכלי לקריאה ישירה של הגובה, האורך או כל היבט אחר של אובייקט על מנת לקבוע את מדידתו. הרעיון של מדידה ישירה מאפשר למדידה להיות ידועה כפי שהיא, אבל טעויות עשויות להיווצר בהתאם למיומנות של האדם שמבצע את המדידה.

דוגמאות למדידות ישירות כוללות מדידת הגובה של אובייקט באמצעות סרט מדידה, קביעת הטמפרטורה של מכשיר באמצעות מדחום, או אפילו מדידת משך אימון הבוקר שלכם באמצעות שעון סטופר.

 

מדידה עקיפה

 

מדידות ישירות עשויות להתבטא במצבים מוכרים, אך יש להן את השימושים שלהן. מדידות אלו מתרחשות עם ביצוע מדידה של יחידה או אובייקט אחד, והמרתו כך שהוא יתאים למאפיינים של משהו אחר.

מושג המדידה העקיפה עשוי להיות קשה להבנה לחלק מהאנשים מפני שאנשים רבים אינם זקוקים לעזרת מערכות מדידה בחיי היומיום שלהם, ולכן בואו נשתמש בדוגמא נוספת: אם הייתם לוקחים מכשיר מדידה כדי למדוד את ההפרשים בין הגובה והאורך של אובייקט מסוים, ולהכניס למשוואת החישוב גם את המרחק, הייתם זקוקים למערכות מדידה יעילות שיעזרו לכם לבצע את החישובים.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת   

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש