מה זה ייפוי כוח מתמשך?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 30/6/2020 10:13 ● ערב ערב 2972
ייפוי כוח מתמשך הנו מסמך משפטי בעל משמעות רבה לרבות בתחום הטיפול הרפואי, המאפשר לכל אדם כשיר בישראל מעל גיל 18 לקבוע במסגרתו מי ינהל את ענייניו במועד בו הוא כבר לא יהיה כשיר לנהל אותם בעצמו, וכן להחליט באילו נושאים מיופה הכוח יהיה רשאי לפעול וכיצד, זאת מקום מינוי אפוטרופוס כפי שהיה נהוג בעבר.
מה זה ייפוי כוח מתמשך?

במסגרת ייפוי כוח מתמשך רשאי הממנה לכלול את התחומים המרכזיים בחייו בהתאם לרצונו ולשיקול דעתו הבלעדי, ושהנם: ענייני רכוש, ענייניים אישיים, ועניינים רפואיים. יחד עם זאת, לא ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך רק עבור התחום הרפואי ולשם כך נועד ייפוי כוח רפואי מכוח חוק זכויות החולה.

לחצו כאן למידע נוסף על ייפוי כוח מתמשך

 

ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים

 

בתחום זה רשאי הממנה לתת הנחיות מקדימות למיופה כוח כיצד לנהל את חייו באופן שוטף לצורך שמירה על איכות חייו, וכאשר הוא לא יוכל לנהל אותם בעצמו. כך למשל רשאי הממנה לקבוע כיצד הוא יגור בתקופת חייו זו, בין אם בבית אבות ובין אם בביתו עם מטפלת, וכן רשאי לתת הנחיות בנושאים נוספים הקשורים לצורך שמירה על אורח חייו כגון – בנושא של תרבות ודת, תעסוקה ופנאי, וכל זאת לצורך טיפול ברווחתו ובסיפוק צרכיו היומיומיים.

 

ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש

 

בתחום זה רשאי הממנה לתת הנחיות מקדימות למיופה הכוח כיצד לנהל את רכושו. כך למשל, יכול הממנה להסמיך את מיופה הכוח לפעול מטעמו בחשבונות הבנק שלו, בחסכונות וקופות גמל, וכן להשקיע את כספיו באופן שיבחר, וכן רשאי הממנה להסמיך את מיופה הכוח למצות את זכויותיו למשל במוסד לביטוח לאומי או מול חברות ביטוח.

בנוסף רשאי הממנה להסמיך את מיופה הכוח לפעול מטעמו בנכסים ששייכים לו. לדוגמה, אם לממנה ישנם נכסים המושכרים על-ידו לשוכרים, רשאי הממנה להסמיך את מיופה הכוח לפקח על השוכרים בנכסיו, ובמידת הצורך לאתר שוכרים אחרים ולהתקשר עמם בהסכמי שכירות, וכן רשאי הממנה להסמיך את מיופה הכוח לנהל מטעמו הליכים משפטיים במידת הצורך.

 

ייפוי כוח מתמשך בתחום הרפואי

 

בתחום זה רשאי הממנה לתת הנחיות מקדימות למיופה הכוח בתחומים רפואיים. לדוגמה, הממנה רשאי להסמיך את מיופה הכוח להסכים או לסרב במקומו לטיפולים רפואיים מסוימים כגון – ניתוחים או תרופות או טיפולים לשיכוך כאבים, לבקש ולקבל מידע רפואי או חוות דעת רפואית כאשר מידע זה נחוץ לשם החלטה על הטיפול בממנה, וכן רשאי להסמיך את מיופה הכוח להחליט לגבי אשפוזו במוסד רפדואי או סיעודי.

יחד עם זאת, מיופה הכוח לא מוסמך לבצע בשם הממנה כל פעולה או הבעת רצון מכוח חוק הנוטה למות. בנוסף מיופה הכוח גם לא מוסמך לבצע בשם הממנה פעולות הקשורות להמרת דת, או השתתפות בבחירות, וכן אינו מוסמך לערוך במקום הממנה צוואה או קביעת מוטבים לגבי סכומים שיש לשלם עקב מותו של הממנה.

 

מאמר זה נכתב על-ידי עו"ד אהוד פאי המוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי.

לשאלות בנושא הנכם מוזמנים לפנות לדוא"ל office@felaw.co.il או טל. 077-6596951

מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.


  חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש