היי בנטורל: מהי הומאופתיה ובאילו מצבים היא מסייעת?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 31/7/2020 16:07 ● ערב ערב 2976
הומאופתיה היא ענף ברפואה המשלימה הרואה את האדם כמכלול ייחודי ומטפלת בגורמי מחלה שונים תוך חשיפה מתונה אליהם. באילו מצבים ניתן להיעזר בה? התשובות לפניכם
היי בנטורל: מהי הומאופתיה ובאילו מצבים היא מסייעת?

 

רויטל מור

 

הומאופתיה היא אחת מהדיסציפלינות של הרפואה המשלימה המתבססת על מספר עקרונות מנחים. ראשית, היא רואה באדם מכלול: אם איבר אחד נפגע יש לרפא את האדם תוך התמקדות הן בגופו והן בנפשו ולא באיבר הפגוע בלבד. שנית, היא מאמינה בעיקרון של "דומה מרפא דומה" לפיו חשיפה ממושכת ומדוללת לגורמי המחלה, תביא את האדם לפתח עבורה חיסון טבעי. העיקרון השלישי של השיטה הוא שהתגובה לגורמי המחלות השונים צפויה להיות שונה בין אדם לאדם ולכן נדרשת התאמה של תרופה מדוייקת וספציפית עבור כל אדם.

עם זאת, במקרה של חוסר תזונתי, טיפול הומאופתי עשוי פחות לסייע ומכאן שהקפדה על תזונה נכונה ומאוזנת – במקביל לקבלת הטיפול, תבטיח שהגוף יקבל את כל הדרוש לתפקודו. במצב של חוסרים אפשריים הנגרמים לרוב מתזונה טבעונית או מכזו הדלה בויטמינים, ניתן להשלימם במידת הצורך דרך אמצעים חיצוניים כדוגמת תוספי תזונה, שכן כל אלו יחד יבטיחו טיפול הומאופתי יעיל ומוצלח.

אז מהי הומאופתיה ובאילו מצבים היא מסייעת? לפניכם התשובות לכל השאלות החשובות.

 

איך הכל התחיל?

 

מקור השם הוא יווני: חלקו הראשון – "הומיוס", משמעו דומה, וחלקו השני משמעו חולי ומי שהגה לראשונה את השיטה היה סמואל האנמן בשנת 1796. הוא התבסס על פרקטיקות שהיו נהוגות באותם הימים, שיטות הודיות ואחרות עתיקות ומזג לתוך התרכיב את הלוגיקה שלו.

בתקופתו, כללה אחת התרופות המקובלות 64 מיני חומרים בהם בשר צפע, שלרוב לא רק שלא שיפרו את מצב החולים אלא לעתים אף הרגו אותם. ההיגיון של האנמן היה שיש להתמקד בחומר בודד אבל לדללו במידה כזו שכבר לא יהווה סכנה. באופן זה, הוא לקח חומר שאצל אדם בריא היה גורם לסימפטומים של המחלה והחל לדללו תוך ניעורו היטב בין הדילולים. בסופו של דבר החומר המדולל שהתקבל נותר קרוב מאוד לחומר המדלל והכיל ברובו מים ומעט אלכוהול.

 

יחס הרפואה המערבית להומאופתיה

 

הרפואה המערבית אימצה חלק מעקרונות ההומאופתיה, ובפרט את השימוש בחלקה הראשון של המילה – ה"הומיוס". הרעיון העומד מאחורי חיסונים או נסיוב כנגד הכשות נחשים, לדוגמה – הוא עיקרון ה"דומה". בחיסון מוזרק לגוף חיידק מוחלש או מומת מאותו הזן הגורם למחלה שמפניה מחסנים. הגוף מפעיל את המערכת החיסונית ויוצר כנגדה נוגדים כך שבמקרה בו ייתקל בעתיד בגורמי המחלה – גם כאשר אינם מוחלשים, יוכל להתגונן מפניהם ובכך ימנע את התפתחותה. יצירת נסיוב כנגד ארס נחשים גם היא מיוצרת באופן דומה: מזריקים כמויות קטנות מאוד של ארס נחשים לסוסים לרוב ואלו מפתחים נוגדנים כנגדו. את הנוגדנים הללו מזקקים מהדם והם מהווים את נסיוב הנגד לטיפול בהכשות נחשים.

לעומת עיקרון ה"דומה", עיקרון הדילול מעורר יותר התנגדות בקרב אנשי הרפואה המערבית. כמויות החומרים מעוררי המחלה הן זניחות בתרופות ההומאופטיות(רמדי) הסופיות. הרפואה המערבית אינה מכירה ביכולתן של הרמדיז הללו להשפיע עקב הדילול המוחלט של החומר עד כדי היעלמותו. מחקרים שנעשו בתחום מציגים תוצאות שונות ולעתים אף סותרות.

 

עשה ואל תעשה – עקרונות ההומאופתיה

 

  •  יש להיוועץ בהומאופת טרם תחילת הנטילה של התרופות ההומאופטיות שכן הן מותאמות באופן אישי ואף לעיתים הדבר מצריך מספר מפגשים
  • יש ליידע רופאים בנוגע לנטילת תרופות הומאופטיות
  • אין לקחת תרופות הומאופתיות לאחר תאריך תפוגתן
  •  יש ליטול תוספי תזונה להשלמת חסרים תזונתיים אפשריים שלרוב לא יטופלו על ידי תרופות הומאופטיות. כיום ניתן לרכוש תוספי תזונה אונליין בצורה קלה ונוחה יותר
  •  אין לאכול חצי שעה לפני נטילת הרמדי ואף רצוי לשטוף את הפה משאריות המזון שנשארו
  • אין לגעת בתרופות הומאופטיות. רצוי לשפוך את הכמות הרצויה למכסה הבקבוקון ולהכניסה ישירות לפה
  • תרופות הומאופטיות ככלל הן בטוחות לשימוש, גם תוך נטילת תרופות נוספות אחרות
  • לרוב אינן גורמות לתופעות לוואי

 

מצבים בהם מקובל לטפל באמצעות הומאופתיה

 

המצבים השכיחים ביותר בהם ההומאופתיה מטפלת הם מקרים של כאבים כרוניים – בעיקר כאלו הנגרמים ממחלות מפרקים או פיברומיאלגיה, מצבים של אלרגיות ואסתמה, תסמיני שפעת או צינון עליהם היא מקלה, נגעי עור כפצעים (אקנה) או יבלות, כאבי ראש הנגרמים מלחץ, דלקות תכופות, בעיות התנהגותיות בקרב ילדים, במצבי חרדה תוך מתן טיפול המקל על הסימפטומים השונים, דיכאון והפרעות שינה, כאבי מחזור, סימפטומים של גיל המעבר ועוד.

 

לסיכום, ההומאופתיה מספקת פיתרון נוסף לשלל מצבים בהם מתקשה הרפואה המערבית לטפל והיא עושה זאת ללא תופעות לוואי ובאופן בטוח. כיוון שהיא מתייחסת לכל אדם באופן שונה, חשוב להיוועץ באיש מקצוע לשם קבלת טיפול מתאים ובעיקר – לשמור על תזונה נכונה שתבטיח את השלמת הטיפול ובעיקר את הצלחתו. 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש