אבא לילד על הספקטרום: ''אייל עשה עבור הילד שלי מה ששלושה מורים לשחייה לא הצליחו''

מאת: רותם נועם ● 7/8/2020 11:30 ● ערב ערב 2978
את הכתבה הזו סירב אייל לערוך בטלפון ● "זה לא ראיון", אמר ואף עמד על כי אצפה בשיעור פרטני שהוא מעביר לילד על הספקטרום ● לא ניתן היה להתעלם מהסבלנות הרבה, הקשב והמסירות שהפגין כלפי הילד, שאף שהתקשה להתרכז, ניכר כי נהנה לא רק מהמשחק בסביבה המימית אלא גם מהצלחותיו המדודות ● "זהו היתרון הגדול שבידע שצברתי כמורה לאורך שנות לימודי ספורט לילדים", מסביר אייל, שמלמד במקום משעורי שחיה לילדים, דרך לימוד פרטני לילדים בעלי צרכים מיוחדים וכלה בקבוצת ספורט מים לנשים מבוגרות ונפגעי צה"ל שמגיעים לטיפולי מים ושעורי שחיה אישיים ● "לכל אחד אני בונה תכנית אישית שמתאימה עבורו", הוא מסביר במילים, את מה שמסע של שנינו אל תוך נבכי השקט הפנימי במים, עושה הכי טוב
אבא לילד על הספקטרום: ''אייל עשה עבור הילד שלי  מה ששלושה מורים לשחייה לא הצליחו''

את אייל פינקו אני פוגש בבריכה הטיפולית המחוממת שברחוב המדיינים באילת. בריכה מאובזרת ומחוממת, שפשוט כיף להיכנס לתוכה בשעות בוקר נעימות, רגע לפני שאצלול אל מהומת יום העבודה העמוס. כבר עם הכניסה למים החמימים משהו בתחושה הפנימית משתנה. תרצה או לא, המגע עמם מרגיע באחת, וכמו חוצץ בינך ובין טרדות העולם, אני חש קשוב יותר, נינוח, אבל אלו לא רק המים, זהו גם החיוך הנעים של אייל, הטון הנעים שבו הוא מסביר לי את החוויה שנעבור, ולמען האמת, המוח כבר מתחיל לצוף מעצמו, עוד בטרם אייל מצמיד לרגלי מצופים קלים שיסייעו לו להציף אותי במהלך הטיפול.
יש משהו מלחיץ בדרך כלל בלהעביר שליטה לאדם אחר ולהפקיד בידיו את כולך, במיוחד בסביבה שאינה טבעית לנו כמו מים, החשש המובנה מטביעה, א סתם מים שיכנסו אל חלל הפה או האף, הם משהו מושרש בהוויה האנושית, ובמיוחד עבור בן מזל שור שכמותי, שיודע ואוהב להחזיק הכל בשליטה, אבל, היי, בדיוק לשם כך התכנסנו, על מנת לאפשר לאייל לקחת אותי למסע חוויתי והמסע הזה דורש ממני ללחוץ "פאוז" על כפתור השליטה לאפשר למורה המנוסה לקחת פיקוד והאמת, משהו בנינוחות ובביטחון שהוא מקרין, מאפשר לי לעשות כן במהירות שאינה אופיינית לי. אני נעמד בעמידה רפה על קרקעית הבריכה, ולמעשה זהו הרגע האחרון בו יגעו רגלי בקרקעית במהלך הטיפול. "מעתה אני אחראי לכל מה שקורה לך במים", מסביר אייל, "הנשימות שלנו יהפכו חופפות, כמו גם התנועות שלנו במים. אלו הם הטון הרך ותחושת הביטחון שהאיש מקרין, שמפנות את החשש המובנה לטובת יצר הסקרנות, ואני מפקיד את גופי בידיו האמונות, שמתחילות במסע שאין דרך אחרת מלתארו מלבד – חזרה לרחם.

 

"שיפור התנהגותי עצום אצל הילד"


כאמור את המפגש התחלתי בצפייה באייל עובד עם נתן, ילד בן 8 המוגדר כעל הספקטרום נתן (שם בדוי) אני נמצא כרגע בעבודת רגליים, לפני כן עבדתי אתו על נשימות, והכל תוך כדי משחק תחרותי כי קשה לתפוס את תשומת הלב שלו, אני צריך למצוא את מה שהוא אוהב ולהחזיק אותו במשך זמן מאוד קצר, מהר מאוד הוא יאבד את הריכוז ויעבור למשהו אחר ואני עובר אתו, הולך למקומות שהוא רוצה אבל תמיד חוזר אל נושאי העבודה, אם אני רואה שהוא הצליח לעשות משהו כמו שצריך גם כן אעבור מיד למשהו אחר. המטרה כאן היא להפעיל את הילד”


וכשהוא משתולל?
אני מיד משכיב אותו על הגב ועושה לו מיני וואטסו והוא מיד חוזר אלי, אם אצל ילד נורמטיבי יש לי מטרה ללמד אותו לשחות, כאן המטרה שונה, כאן אני מלמד אותו להסתדר בעמוקים, משהו שהוא פחד ממנו בעבר, בהתחלה הוא בלע מים בכמויות, היום הוא כבר עושה בועות. אנחנו מדברים על שינוי משמעותי בתוך שישה חודשי עבודה, אביו של נתן מספר לי, בזמן שאנחנו מביטים בילד מהופנט אל הוראותיו של אייל, על שלושה מדריכי שחיה שניסו ללמד את נתן אך ללא הצלחה. "משהו לא התחבר ברמת האישיות", אומר יואב, אביו של נתן, "אחת היתה אגרסיבית מידי באופן שבו הניחה לילדים להתמודד בעצמם, אחר לא הצליח להתמודד עם אובדן כושר הריכוז התכוף, אצל אייל זה היה שונה מההתחלה, משהו בחיבור של נתן אליו, בקשב שלו לילד, עשה שינוי משמעותי, אבל זה הצריך התמדה". 
"זה מחמיא לי", אומר אייל כשאני מספר לו על כך מאוחר יותר כשאנחנו מתייבשים בנעימות על כוס קפה שחור, "אבל אני לא לוקח את זה לשום מקום, זה בסך הכל אני והסבלנות שלי והגישה שלי לילדים. יש לי ניסיון של שנים בעבודה עם ילדים אוטיסטים ואני מורה לספורט בעברי, 12 שנה לימדתי במעלה שחרת ו-15 ביסודיים של אילת, שנה שעברה פרשתי אחרי 27 שנה, ממשרד החינוך והג'ודו אשר הדרכתי במתנ"ס ויצאתי לדרך חדשה, של לימודי הידרותרפיה, הדרכת שחיה למדתי לפני 30 שנה במסגרת הלימודים לחינוך גופני.

 

 

איך היית מגדיר הידרותרפיה


זהו שם כולל לכל שיטות הטיפול שעושות שימוש במים. יש וואטסו שזה בדומה לשיאצו שנעשה במים, סוג של מסאג' מים, רק במים אתה משוחרר מאוד, ולא כולם מצליחים להשתחרר בפעם הראשונה כמו שאתה הצלחת, אנשים נלחצים ברגעים הראשונים מהמגע והקרבה, אבל זה חולף מהר מאוד ומתמכרים לרוגע ולהנאה, אבל זה תלוי מאוד לא רק ביכולת שלך להשתחרר אלא ביכולות שלי כמטפל.


למעשה ניתן לקבל אצלך מענה משולש, להדרכת שחיה, לשחייה טיפולית ולטיפולי וואטסו
כן, הדרכת השחייה מיועדת בעיקר לילדים מכל הילדים, זה נעשה בקבוצות קטנות ומי שמתקשה בקבוצה ניתן לקבל מענה פרטני לצורך חיזוק, נניח ילד שלא מכניס ראש למים וצריך לעבוד אתו על זה פרטנית ואז ממשיכים בקבוצה, כשעם ילדים אני עובד על סגנון מעורב של שחיה, על רגלים חשוב מאוד לעבוד איתם, מי שלא בא מתוך ההוראה ולא מבין את זה לא יצליח ללמד את הילד ואז הילד מתוסכל והמורה מתוסכל כמובן ההורה, כשנתן הגיע אלי מתוסכל ממורים קודמים, אמרתי לו שלדעתי זה נעסה מחוסר ידע לגבי היכולות הקוגנטיביות של ילדים, כל שכן בעלי צרכים מיוחדים, זה לא אומר שהמדריכים היו לא טובים, אלא רק מחוסר הכרות המנטליות של ילדים וכמובן הרבה סבלנות. שחיה טיפולית מגיעים אלי בעיקר ילדים היפראקטיביים איתם אני מנסה להגיע ליכולת ריכוז דרך נשימות, וכאן נכנסת לתמונה חשיבות השחייה שעובדת על נשימות חוזרות באותו קצב, אני עובד איתם בעיקר בצורה משחקית פחות תחרותית. כאן העבודה היא פרטנית ועובדת על חזרה, ריכוז, נשימות, חזרה מונוטונית, קבוצות לימוד השחייה הן של עד שישה ילדים.

מה לגבי אנשים עם פגיעות שונות, או כאלה הסובלים מכאבים?
יש כאלה שבאים לוואטסו למשל נפגעי משרד הביטחון, בעיקר נפגעי תאונות ויש לי גם מטופל שסובל מכאבים בכל הגוף בשל מצב טראומטי וכאן לשחייה יש תפקיד חשוב, ישנה בחורה צעירה שקשה לה ללמוד שחיה אז אני מתמקד אתה בטיפול וואטסו ועשר דקות אני מצליח להביא אותה לשחות, כך גם לגבי מי שסובל מבעיות גב, היה אצלי בחור עם פריצות דיסק ששלח לי תמונה אחרי ארבע טיפולים שהוא מצליח לקשור לעצמו את השרוך אחרי חמש שנים בהן לא הצליח להגיע לנעל לשרוך לעצמו.
לגבי מבוגרים אני מנסה לשלב טיפוליות עם שחיה, זה לא משנה מה הסיבה שהוא בא בגללה, זה תמיד תורם. לגבי מי שבה ללמוד רק שחייה או לשפר סגנון אני מציב מטרה אחת וזה להגיע לשחות בים, כאשר השלו הזה מגיע אני יורד עם התלמיד תלמידה לים ומלווה אותם במשך כמה פעמים עד שהם מקבלים את הביטחון להמשיך לבד.


כמה עולה פגישה?
150 שקל לפגישה פרטנית, קבוצה 840 שקל ל-12 מפגשים. מעבר לזה אני עושה כאן התעמלות נשים במים, מדובר בחוג של 8-12 נשים בכל שבוע, אלו נשים משנות הארבעים שלהן ומעלה.  כאן פותח לי אייל ארון ובו אביזרי אימון כמו משקולות ושאר אביזרים בהן ניתן להסתייע בבריכה בעת אימון משולב שחיה והתעמלות במים.


ומה לגבי טיפול במבוגרים?
עבור אנשים מבוגרים יש בבריכה כיסא ייחודי שמעלה ומוריד אותם למים, לכן גם מוגבל תנועה יכול לקבל טיפול מלא ומקצועי, יש אצלי אישה מבוגרת בת למעלה מ-70  עם רעדת קשה שמגיעה בכל שבוע לשיעור ולא מחמיצה שבוע, איתה אני עובד על חצי וואטצו אבל בעיקר מנסה להרגיע אותה עם הרבה סיבובים ומתיחות והרעדת שלה ממש נרגעת. הרעידות מחמירות כתוצאה מחוסר פעילות ולכן כשאני מפעיל לה את השרירים זה מרגיעה לה את הרעידות. 


אייל פינקו. טל: 050-7495456. המדיינים 1 - עמית ביה”ס לשחיה.
’הידרו לגוף ולנפש - טיפולי בריאות ממים’
hidroman.p@gmail.com


  חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש