צרכנות בימי קורונה: הרשת כמרקחה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 7/8/2020 12:41 ● ערב ערב 2977
טיפים לצרכנים, בעלי עסקים ומגמות מרכזיות במסחר מקוון
צרכנות בימי קורונה: הרשת כמרקחה

שולי יהב

הצרכנות המקוונת נמצאת במגמת עלייה מזה זמן, עוד בטרם נחתה עלינו מגיפת הקורונה, אולם זו בהחלט תרמה לזינוק משמעותי בקצב האימוץ של הטכנולוגיה בקרב קהלים חדשים. צרכנים ברחבי העולם בחרו להימנע ככל האפשר מביקור בחנויות פיזיות וניתבו את הנתח העיקרי של הקניות שלהם לרשת: ממחקר שערכה חברת Adobe עלה כי מאז חודש מרץ עלה היקף המכירות המקוונות ב-25%, כאשר בתחום המזון נרשם זינוק של 100%. המחקר, שניתח נתונים של מיליארדי ביקורים באתרים קמעונאיים, מצא כי הקטגוריות המובילות היו מזון משומר, נייר טואלט, מוצרי בריאות וציוד ספורט, כשרכישת מוצרי היגיינה ותרופות ללא מרשם זינקו ב-807% ו-217%, בהתאמה.

לא רק קמעונאים הצליחו לחזות ולעצב את הרגלי הקנייה המשתנים שלנו במאה ה-21. תעשיות בולטות נוספות שהבינו את כללי המשחק החדשים ביצעו את המעבר לדיגיטל כוללות חברות ביטוח, תעופה ותיירות ועסקים המספקים שירותים פיננסיים. אלה ניצבים בחוד החנית של המעבר למסחר אלקטרוני, שמאפשר להם להעניק ללקוחותיהם שירות יעיל, ידידותי ונוח יותר ממכשיר הסמארטפון או המחשב. כיום יכולים צרכנים לשקול ליטול הלוואה לכל מטרה* מגורמים חוץ-בנקאיים, לפתוח תוכנית חיסכון או קרן השתלמות ולרכוש ביטוח, כאשר הן השוואת המחירים המקדימה והן תהליך מילוי הטפסים והאישורים הבירוקרטיים נעשים בזמן ובמקום שנוח ללקוחות.

הישראלים אימצו גם הם את הנוחות והמחירים המשתלמים שמזמנת הצרכנות המקוונת. בשנים האחרונות התמלאו סניפי הדואר בהמוני אנשים שמגיעים לאסוף מוצרים שרכשו באינטרנט – הן כדבר שבשגרה ובמיוחד במסגרת ״חגיגות דיגיטליות״ דוגמת סייבר-מאנדיי, בלאק-פריידי או יום הרווקים הסיני. אולם בעקבות העיכובים במשלוחים מחו״ל וההגבלות שהוטלו על יבוא מוצרים בימי הקורונה – נהרו רבים לאתרי קניות כחול-לבן, כאשר לקהל הרוכשים ברשת הצטרפו בני כל הגילאים, לרבות אלה שטרם הפכו את הקניות המקוונות לחלק מהחיים: ״סגירת בתי העסק השונים דחפה את האנשים להתנסות הראשונה ברכישה דרך האינטרנט – פתאום אוכלוסיות שלמות התחילו להשתמש בזום ולקנות דרך האתר של הסופרמרקט. זה הכשיר את הקרקע לצמיחה. המכירות באתרים של חנויות לציוד ספורט, צעצועים וכלי עבודה עלו בצורה לא רגילה״, ציין היועץ האסטרטגי למסחר אלקטרוני אלעד גולדנברג בראיון לדה מרקר.

ואמנם, ההגבלות שהוטלו על הציבור בחודשים האחרונים, אשר צימצמו באופן משמעותי את היקף המכירות בחנויות הפיזיות, הדגישו את חשיבות הנוכחות המקוונת. בעלי עסקים גדולים וקטנים מבינים כעת את המשמעות של פעילות מוגבלת באינטרנט וחשים את המחיר של היעדר נכסים מקוונים, בדמות אתר מכירות ונוכחות ברשתות החברתיות. בעוד אלה שטרם הפנימו את המעבר לקניות ברשת ספגו הפסדים, מי שהשקיעו עוד בטרם המשבר הצליחו לא רק לשמר את היקף המכירות, אלא גם להרחיב את קהל הלקוחות ולהגדיל את הרווחים.

 

עדיין לא הקמתם אתר אינטרנט לעסק שלכם? הנה כמה טיפים חשובים

 

  1. אתר משלכם – כל עסק זקוק לאתר עצמאי, שאינו תלוי בגחמותיה של רשת חברתית זו או אחרת. חשוב להקפיד על ממשק ידידותי למשתמש, מערכת סליקה אמינה ומאובטחת ומעל הכל, תכנים מקוריים (ויזואלים ומילוליים), המציגים לגולשים את הסחורה או השירות המוצעים וייחודם לעומת המתחרים ומייצגים את הערך המוסף של בית העסק.
  2. שמרו על קשר – היעזרו בשירותי דיוור ישיר כדי לעדכן הלקוחות שלכם במבצעים, שינויים או תכנים חדשים שעולים לאתר.
  3. רשתות חברתיות – במקביל לאתר הרשמי, מומלץ לנהל דפים עסקיים ברשתות החברתיות הרלוונטיות לקהל הלקוחות שלכם.
  4. המקצוענים – אם תקדישו לכך מספיק זמן, סביר שתוכלו ליישם את פרקטיקת ״עשו זאת בעצמכם״ גם בנוגע לנוכחות המקוונת שלכם. אבל כבעלי עסק אתם ודאי מודעים לחשיבותם של נסיון מקצועי, מומחיות וידע שנצבר לאורך שנים. הקמה, ניהול ותפעול נכסים דיגיטליים הם אומנות לכל דבר, ממש כמו התקנת צנרת בבניין, עיצוב אריזה למוצר חדש או ניהול חשבונות: שכרו אנשי ונשות מקצוע המתמחים במלאכה.

 

עדיין לא הצטרפתם למהפכה הצרכנית? קבלו טיפים לקנייה מקוונת בטוחה

 

  1. חשבון כולל – שימו לב לעלות המשלוח וחשבו אותה במחיר הסופי. בדקו האם קיימת אפשרות למשלוח חינם החל מסכום מסוים, אולי משתלם לכם להוסיף מוצרים במקום לשלם על המשלוח.
  2. האותיות הקטנות – חנויות מסוימות יציעו לכם להחליף מוצר שאזל מהמלאי במוצר אחר, לעיתים יקר יותר; בדקו מהן החלופות המתאימות לכם ביותר.
  3. רשימת קניות – מלאו את עגלת הקניות הווירטואלית בהתאם לצרכי משק הבית, כמו גם המקום במזווה או במקרר. כשאתם מזמינים מוצרי מזון טריים שימו לב לתאריך שבו פג תוקפו של המוצר.
  4. סקר שוק – לא משנה אם אתם קונים מוצרי חלב או ציוד כושר לבית, הקדישו זמן להשוואת מחירים ותנאים בין האתרים השונים. הקפידו לקנות רק מאתרים מאובטחים: שימו לב שכתובת האתר מתחילה ב-https://, חפשו את החיווי לתקן ההצפנה SSL VPN וודאו שהאתר עומד בתקן PCI המבטיח סליקה מאובטחת.

עוד מוקדם לנחש איך תסתיים השנה עבור העוסקים במסחר מקוון בארץ ובעולם, אבל אין ספק שעידן הקורונה יירשם בדברי הימים של הסחר האלקטרוני כנקודת ציון משמעותית לא פחות מהשקת האייפון הראשון או הקמת אמזון.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

 

*הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.


  חדשות אילת והערבה - יום יום באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש