מאחורי הקלעים: חמ"ל קורונה של הכללית באילת

מאת: ● 28/8/2020 13:54 ● ערב ערב 2981
במרפאת האורחים בבית תמר הוקם חמ"ל קורונה ● החמ"ל הוקם בכדי לתת את המענה הטוב ביותר למבוטחי כללית באילת, משלב האבחון ועד שלב ההחלמה מהנגיף, והוא מהווה גורם מתכלל ומתאם חשוב, כמו גם אוזן קשבת למצוקות נפשיות ובעיות נילוות למחלת הקורונה ולצורך בבידוד
מאחורי הקלעים: חמ''ל קורונה של הכללית באילת
למרות ההקלות אין מקום לשאננות

 

חמ"ל קורונה, מה זה? ואיך הוא מתפקד?


8:30 בבוקר. בחמ"ל הקורונה של כללית באילת מצלצל הטלפון. שיחה ממשרד הבריאות. מעבר לקו נציגה, המודיעה לרופאה על תשובה חיובית לבדיקה של מטופלת במרפאה. הרופאה מתקשרת מייד לאישה כדי להודיע לה על התשובה החיובית, ומתשאלת אותה לגבי הרגשתה ומצבה הבריאותי. מאחר שהאישה חשה בטוב היא יכולה להישאר בבידוד בביתה, אך הרופאה מבצעת וידוא שהדבר אפשרי על פי ההנחיות. היא מבררת מי עוד מתגורר בדירה, האם יש בדירה אפשרות לבידוד לפי הכללים, ושואלת שאלות נוספות בכדי לקבל החלטה מתאימה. במקרה הזה, המטופלת נשארת בבידוד בית ואינה נדרשת לעבור למלונית. מעתה ואילך, צוות החמ"ל נמצא במעקב ובקשר רציף עם האישה: מברר שאין החמרה במצבה, דואג במידת הצורך לאספקת מכשיר מדידת ערכי חמצן בדם (סטורציה) ומד חום, מוודא שיש מי שדואג לה למזון ותרופות - ובמידת הצורך נערך לסייע, עד שהמטופלת משלימה את תקופת הבידוד וחוזרת לשגרת החיים.
זהו מקרה שיגרתי יומיומי בחמ"ל של כללית שנפתח באילת במרפאת האורחים שבבית התמר ומתופעל על ידי הצוות המוביל של המרפאה : ד"ר ויויאן קטרן, האחות דבורה אפל ואורטל בן ארוש המנהלת האדמיניסטרטיבית.  צוות החמ"ל מקבל הודעות כאלה על חולים מאומתים באופן מסודר, ממעבדת בית החולים ו/או ממשרד הבריאות באילת. כמו במקרה שתואר, הרופאה האחראית בחמ”ל יוצרת קשר עם המטופל, מבצעת תשאול טלפוני שגם ממתועד ומחליטה אם החולה מתאים לטיפול ביתי, למלונית או שמא הוא זקוק לאשפוז בבית החולים. רוב חולי הקורונה המתגוררים באילת, נמצאים בבתיהם ובמלוניות ורק חלק קטן מהחולים שמצבם מצריך אשפוז מועברים לאשפוז בבית החולים. במידה שהוחלט שהחולה זקוק לטיפול בקהילה, מרפאת החמ"ל היא האחראית לליווי שלו ורופא המשפחה המטפל מיודע.

 

ניטור מרחוק ומעקב אחר אשפוזי בית – כך זה עובד


לצורך הניטור מרחוק ועל פי צורך, מקבל החולה ערכה המכילה מד סטורציה ומד חום.
לאחות החמ"ל, יש רשימה עדכנית של החולים למעקב והיא דואגת להתקשר ולשאול לשלומם. האחות מתעדת את הסימנים החיוניים שהחולה מודד בעצמו (חום, דופק וערכי ריווי חמצן בדם-סטורציה), כדי להיות בטוחה שמצבו יציב ושאין החמרה או צורך חדש. 
כאשר החולה מתלונן על הרגשה כללית רעה, האחות בודקת האם ההרגשה הרעה קשורה לקורונה והאם דרושה בטיפול נוסף. 
צוות מרפאת החמ"ל מטפל בבקשות הקשורות לתרופות קבועות .בקרב חלק לא מבוטל של חולים מבודדים קיימת חרדה ודאגה, מצוקה רגשית וחברתית. הליווי של צוות החמ"ל כולל דאגה ומתן תמיכה רגשית ופסיכולוגית בהתאמה וכולל גם הרגעה של אנשים המאיימים ביציאה מהבידוד. 
השליטה מרחוק על מצבם של החולים מאתגרת. שיתוף פעולה, תקשורת מקדמת והעברת מידע בין אנשי המקצוע, הם גורמים הכרחיים ומרכזיים בעבודת המרפאה.


צוות החמ"ל מבקש להעביר מסר לציבור: 
אין מקום לשאננות, למרות ההקלות שיש, מדובר במחלה מאוד מדבקת. לוקח זמן עד שמופיעים התסמינים מופיעים לעיתים לאחר זמן מרגע החשיפה ולעיתים נדבקים ואין תסמינים כלל.
לכן בכל מקרה, חשוב להקפיד על ההנחיות של עטית מסכה, היגיינת ידיים, שמירת מרחק ולהימנע ככל האפשר ממגע וחיבוקים עם אנשים שאינם בני הבית. 
לזכור שאנחנו לא רק שומרים על הבריאות שלנו ,אלא גם על הבריאות של אלה שסביבנו. לכל אחד ואחת, יש אחריות אישית לעצירת ההדבקות ושליטה בנגיף.


  חדשות אילת והערבה - יום יום באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש