סרטון השיימינג של סמיון גרפמן הפך לתביעת דיבה ולחקירת משטרה נגד הידוען

מאת: איציק נועם ● 7/10/2020 16:18 ● ערב ערב 2986
בית הספר לשייט סייל מאילת תובע 150 אלף שקל מאושיית הרשת סמיון גרפמן, לאחר שהוציא לטענתו את דיבתו בסרטון שיימינג שבו האשימם כאילו סרבו לסייע לו ולחבריו בעת שהיו במצוקה בלב ים ● התובעים מפנים אצבע מאשימה גם כנגד תכנית הצינור וגיא לרר שפרסמו לטענתם את סרטון השיימינג כשהוא ערוך באופן מעוות וללא תגובתם המלאה ● בנוסף, הגישו הסקיפר ובעל בית הספר לשייט, תלונה במשטרת אילת כנגד סמיון גרפמן על איומים ● כמו כן, פורסם כי ביום בו צולם הסרטון, אסורה היתה השהיה והרחצה בים ● ממשטרת ישראל נמסר: ''התיק נמצא בחקירה במהלכה יבחנו כלל החשדות'' ● גרפמן: ''מדובר בתביעת השתקה''
סמיון גרפמן מקלל וחוטף תלונה על איומים ותביעה בגובה 150,000 שקל ● צילום: פרינטסקרין מתוך הסרטון
תגיות:

תביעה על סך 150 אלף שקל הוגשה לאחרונה על ידי בית הספר לשייט סייל מאילת, כנגד אושיית הרשת ומשתתף בתכנית "הצינור" בהנחיית גיא לרר ברשת 13, זאת לאחר שגרפמן העלה למרשתת סרטון שיימינג בו הוא מנבל את פיו ומאשים את בית הספר בהאשמות קשות, כאילו לא סייע לו ולחבריו בעת שהיו במצוקה בלב ים.

 

"אני אזיין אותך בתחת"


מכתב התביעה עולה כי ביום 8.5.20 בשעות הערב, העלה סמיון גרפמן, שהינו אושיית רשת, ומועמד לשעבר לכנסת ישראל, סרטון בדף הפייסבוק שלו, ובו אמר בין היתר: "היום שחינו בים הפתוח באילת. כשהתחלנו לעלות ליאכטה הסולם נשבר וילדים ומבוגרים לא יכלו לעלות על היאכטה. צעקנו ליאכטה הסמוכה כדי שיתקרבו לעזור לנו להעלות את האנשים, לא רק שהם לא התקרבו, הם גם סרבו להעלות איש בן 70 ליאכטה שלהם כשהוא כבר בשחייה חצי מת הגיע בשחייה ליאכטה שלהם, אתם פשוט צריכים לראות את זה, שתפו!!!". בסרטון עצמו נשמע סמיון מאשים את יושבי הספינה כי לא רק שלא סייעו להם אלא גם ברחו מהמקום. "אני מבטיח לך שמחר אני מזיין אותך ואת מי שאחראי על הספינה הזאת בתחת, אנשים כמעט טבעו פה. אין הסבר יא בן זונה", הטיח גרפמן בסקיפר הספינה.
בסרטון מצולם גם אדם המציג עצמו כמי שביקש לעלות בשחייה לאותה יאכטה אך סורב: "...הוא סירב לתת לי לעלות, הוא אמר לי שלפי החוק הוא לא יכול לתת לי לעלות למרות שביקשתי ממנו לחלץ אותנו, עשרים דקות היינו במים והוא אמר לי – תחזור בשחייה לסירה שלך ואני בא, אבל הוא לא בא", וסמיון מצדו אף טרח והדגיש כי המדובר בבית ספר לשיט.

 

"סמיון עבר על החוק"


באתר הרכילות של עמרי חיון פורסמה ידיעה בעקבות העלאת הסרטון, ממנה עולה כי גרפמו עבר על החוק כשיצא אותו יום לשיט: "העניין הוא שבתאריך האמור היה הים עדיין סגור למתרחצים ונאסרה גישה של הציבור אליו והשיט כמובן שהיה אסור", נכתב בידיעה, "מה שלא הפריע לסמיון גרפמן לא רק לעבור על החוק אלא גם לצלם את העבירה ולהעלותה לעמוד הפייסבוק שלו. בהמשך כשהבין כנראה את השלכת הברים הסיר את הסרטון, לא לפני שתועד", נכתב.

 

הגולשים קראו לחרם על בית הספר


כאמור, בעקבות פרסומו של הסרטון הגיש בית הספר לשייט מאילת סייל תביעת דיבה בגובה 150,000 שקל כנגד סמיון. בכתב התביעה טוענים התובעים כי סרטון השיימינג המכפיש היה משולל כל יסוד של אמת וכי ביזה והכפיש אותם והציגם כפושעים אשר לכאורה לא קיימו חובתם בדין, "דבר שלא נטען על ידי הרשויות המוסמכות – משטרת ישראל, רשות הספנות והנמלים והשיטור הימי – שנתבקשו על ידי התובעים לבדוק זאת", נכתב. עוד נכתב כי: "הפרסום נעשה במטרה לגרום לתובעים לנזק רב ככל האפשר במקור פרנסתם עד כי זו תישלל ותגווע", זאת במיוחד לאור מצבה הקשה כלכלית של העיר אילת בתקופת משבר הקורונה. בין היתר מציין כתב התביעה כי הפוסט שותף בקבוצות פייסבוק שונות העוסקות בשייט. 
לגופו של עניין טוען בית הספר כי הסרטון שהעלה סמיון גרפמן נערך באופן מגמתי: "הנתבע...מספר סיפור...שהצופים לא היו עדים לו, תוך שהוא מעוות את העובדות...מבלי לתת לתובעים ו/או לשוכר היאכטה להביא את גרסתם". וכך, ביום 9.5.20 צפו בסרטון 81,231 צפיות, כש 118,313 צפיות נוספות נרשמו לו בקבוצת פייסבוק אחרת. לצד הצפיות הרבות נרשמו תגובות קשות מצד גולשים שקראו לחרם על בית הספר לשייט ואף קראו לשלילת רישיונו לצמיתות. 
אלא שסמיון גרמפן לא הסתפק בדברים אלה,  ועל פי התביעה העלה פוסט נוסף נגד בית הספר. בעלי בית הספר לשייט פנו מספר פעמים לגרפמן בעמוד הפיסבוק שלו וביקשו ממנו להסיר את הסרטון הפוגעני, אז זה לא נענה לדרישתם במשך ארבעה ימים ואף העביר את הסרטון לשידור בתכנית הלילה "הצינור", בהנחיית גיא לרר, בה הוא משתתף, שם פורסם הסרטון תחת הכותרת "סמיון בסכנה". 
לטענת בעלי בית הספר, הספינה הושכרה אותו יום לאדם פרטי ופוסט ברוח דברים אלה הם גם העלו כתגובה בעמודו של גרפמן, אלא שלדברי התובעים כל אלה לא סיפקו את גרפמן: "מיד לאחר תגובת התובעים ובקשתם להסרת הפוסט והסרטון הפוגענים, העלה הנתבע פוסט נוסף: "סייל אילת יפה, במקום התנצלות ואיזה שהוא סוג של הסבר למה אנשים שהיו על הספינה שלכם התנהגו בצורה כזאת, אתם מנסים להפחיד אותי עם הוצאת דיבה, אז אני אשמח להיפגש בבית משפט! בהצלחה ותתביישו לכם!!!", כתב. "הנתבע לא רק שלא התייחס לבקשתם להפסיק את השיימינג, דרש לקבל התנצלות והסברים על מעשה לכאורה של אדם אחר, הייתכן הדבר???", נכתב בכתב התביעה. 

 

תלונה על איומים


יתרה מכך, טוענת התביעה כי גם לאחר בירור הנושא מול שוכר הספינה, עולה כי הלה פעל על פי ההנחיות והדין הימי במקרים כגון דא. לדברי הסקיפר, מיד כששמע את הקריאות לעזרה והבחין באנשים ששוחים במים צפים...הוא החל לבצע הרמה ידנית של העוגן...ביצוע פעולת הרמת העוגן הידני אורכת מספר דקות, נתון המשתנה מאדם לאדם בהתאם לכושרו וכוחו הפיזי של המבצע", נכתב. עוד נטען כי לא נשקפה לשוחים סכנת טביעה. "הנתבע ציפה שספינת התובעים תניע מנועים ותגיע אליהם באופן מידי, פעולה שהיתה בלתי אפשרית בנסיבות העניין, לאור העובדה שהיאכטה של התובעים עגנה, להבדיל מהספינה שהנתבע הפליג עליה, שהיתה קשורה למצוף, ובשל עובדה זו התקשה הסקיפר להושיט עזרה במהירות כפי שציפה הנתבע בחזיונו. עם סיום פעולת הרמת העוגן, הבחין הסקיפר כי נוסעי המפרשית הצליחו לעלות לסיפון הספינה בכוחות עצמם וכי עזרתו כבר אינה נחוצה, כשהוא חלף על פני הספינה שעליה היה הנתבע, שמע את הנתבע מגדף בקול רם ומאיים על חייו ועל חיי התובעים: "אני מבטיח לך שמחר אני מזיין אותך, או מי שאחראי על הספינה הזאת בתחת...". בעקבות כך, פנו בעל הספינה והסקיפר והגישו תלונה על איומים במשטרת אילת על איומים. 
כתב התביעה ממשיך ומפרט כיצד ניסה הסקיפר בספינה להסביר לסמיון גרפמן מדוע נדרש לו זמן להושיט עזרה אך זה השיב לו: "אין הסבר יא בן זונה" ולא אפשר לו להציג גרסתו. התביעה מציינת כי: "אילו הנתבע היה מצלם את האירוע בזמן אמת, הציבור יכול היה להיחשף לאמת...הסקיפר היה נראה מרים את העוגן, היה ניתן לראות את חבריו ובני משפחתו של הנתבע שוחים במים עמוקים ללא אביזרי ציפה והצלה...היינו צופים בסקיפר/קברניט שוחה במים (לטענת התובעים המדובר בעבירה שכן אסור לקברניט ספינה לעזוב אותה בכל עת- א.נ). היינו רואים את האדם שאוחז בהגה בסרטון ועונה על שאלות מנחות ששואל אותו הנתבע - היינו נוכחים לדעת כי כלי השייט נותר בפועל ללא צוות בטיחות שינחה כיצד עליו לנהוג בעת מצוקה שלה טוען לכאורה הנתבע - קריאת מצוקה בקשר MAYDY MAYDAY". עוד טוענת התביעה כי סמיון גרפמן עלה על כלי שיט שאינו מסומך להסיע נוסעים וכי נוסעי הספינה קפצו לשחות במים עמוקים ללא חגורות הצלה, גם בעל הספינה קפץ למים והספינה נותרה ללא קברניט וזאת בניגוד לדין ועל כל אלה לא הלין הנתבע. "לא ברור היכן היה צוות הבטיחות בספינה? מדוע בעל הספינה נטש את כלי השיט כשידע שהסולם בספינתו רעוע עוד מהסערה שפקדה את העיר אילת שבועיים קודם לכן, מדוע לא נעשה שימוש בציוד ההצלה?...מדוע צוות הבטיחות לא יצר קשר עם השיטור הימי/משטרה...". 

 

דורשים פיצויים עונשיים


כאמור נתבע גרפמן לשלם 150 אלף שקל פיצוי לבעלי בית הספר, סכום זה התבקש לא רק בשל הוצאת הדיבה אלא גם בשל הכאב והסבל שסבלו לאורך ארבעה ימים בהם לא הורד הסרטון, כמו גם בשל הידיעה שפורסמה עליהם בתכנית הצינור, שם לטענתם נקטעה תגובתם ועוותה "כך שלא עשתה חסד עם התובעים ולא הציגה את גרסתם למקרה". עוד דורש בית הספר סייל מגרפמן לפרסם תיקון והכחשה לדברים שפרסם בשלושה עיתונים יומיים וכן הם תובעים פיצויים עונשיים או מוגברים, זאת לצד הוצאות ושכר טרחת עו"ד. 
מאחר וטרם הוגש כתב הגנה, לאחר שעורכי דינו של גרפמו ביקשו הארכת מועד בהסכמה, פנה 'ערב ערב' לסמיון גרפמן ולבאי כוחו וביקש את תגובתם לתביעה ואולם זו לא הגיעה עד למועד סגירת הגיליון.

עו"ד גיא אופיר המייצג את סמיון גרפמן, מסר בתגובה לעיתון השקמה בת ים: "מדובר בתביעת השתקה בגין פוסט ביקורתי ענייני שסמיון כתב על יאכטה שנמנעה מלהגיש עזרה לאנשים שהיו במים במצוקה. האבסורד הוא שסמיון כלל לא הזכיר את שם בית הספר לשיט בפוסט. בית הספר הכניס את תגובתו לגוף הפוסט יחד עם שמו וכך הגולשים יצרו זיקה בין הפוסט לבית הספר. מדובר בתביעה שלהערכתנו תידחה תוך חיוב התובעים בהוצאות משפט".

'ערב ערב' פנה אף לרשת 13 ולתכנית הצינור של גיא לרר וביקש את התייחסותם לטענות המועלות כנגד התכנית, אך גם תגובתם לא הגיעה עד למועד סגירת הגיליון.

ממשטרת אילת נמסר בתגובה: "התיק נמצא בחקירה במהלכה יבחנו כלל החשדות".

 

16.10 עדכון:

 

בסרטון שהעלה גרפמן היום, מסבירים הוא ועורך דינו, גיא אופיר, את גרסתו לדברים שקרו. גרפמן ממשיך לטעון כי מדובר בתביעת השתקה. "הוגשה נגדי תביעת השקתה. לפני כמה חודשים היינו אני והחברים שלי על יאכטה באילת והיינו במצוקה. לא יכולנו לעלות ליאכטה כי נשבר לנו הסולם. צעקנו ליאכטה שהייתה 200 מטר לידנו כיד שיבואו לעזור והם לא באו לעזור. אני ויתרתי להם ולא עשיתי נגדם תביעה. והם עכשיו יוצאים עם תביעת השתקה נגדי".

עו"ד אתיה אסרף, המייצגת את בית הספר סייל לשייט, בחרה שלא להגיב לסרטון ואמרה כי כל הדברים יתבררו בבית המשפט.

לצפיה בסרטון  שפרסם סמיון כנסו

גילוי נאות: בעקבות פרסום הסרטון, פרסם 'ערב ערב' כתבה שסקרה את האירוע. בעטיה של כתבה זו הגיש סמיון גרפמן תביעת דיבה לאחר שבכתבה צוטטה תגובת האגודה לזכויות הלהט"ב בישראל שכינתה את הקללות שבהן השתמש גרפמן כלה"טופוביות. הליך זה מתנהל בימים אלו.


רוצים להישאר מעודכנים 24/7 בכל מה שמעניין באילת? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ שלנו לחצו כאן

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש