גישה אינטגרלית לניהול ארגונים- להפיל את המחיצות

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/1/2021 03:48 ● ערב ערב 2998
פירוש המושג 'אינטגראלי', ע"פ המילון, הינו בלתי נפרד, שלם. מערכת הפועלת בצורה אינטגרלית שומרת על קשר מיטבי בין חלקיה, כך שהם יוצרים השלמה. קשר אינטגראלי הוא הקשר הטבעי בין הדברים, גם בראי חוכמות רוחניות דוגמת חכמת הקבלה
גישה אינטגרלית לניהול ארגונים- להפיל את המחיצות
תגיות:

 

תפיסת המציאות הגשמית שלנו בחמשת חושינו ובמוחנו מבוססת על אבחנה השוואתית - ניגודיות, כאשר לא פעם הראיה הבדידה הזו יוצרת קונפליקט בין החלקים השונים. על פי חכמת הקבלה חינוך אינטגראלי לחיבור ולשיתופיות תוך לימוד והדגשת הקשר בין התופעות, יוצר תפיסת מציאות שלמה, עגולה, הוליסטית, המאירה ומקדמת כל תחום בחיינו.

ואומנם, מסתבר כי מחקרים רבים שבוצעו בארגונים שונים מראים כי ראיה כוללת ושיתוף פעולה רב תחומי ביצור, מתחילתו ועד סופו, משפרים בצורה משמעותית את יעילותו ורווחיותו של הארגון. עפ'י מחקרים, מירב המאמצים והאתגרים של המנהלים הם בממשק בין יחידות ארגוניות שונות ושם גם נמצאות הבעיות המרכזיות – בממשק בין התכנון לייצור, בין השיווק למכירות, בין הפיתוח לתפעול וכו'. המחקרים מדברים על הצורך בסנכרון בין הצוותים ביום יום, על בעיות מרובות עקב חוסר תקשורת ובעיות זרימה אחרות והקשיים שהארגון חווה עקב 'מחיצות' ארגוניות בין יחידות שונות.

רק כשהגעתי אל בני ברוך הבנתי שככל שהארגון גדול יותר כך גדלות ומתרבות המחיצות הארגוניות בין היחידות: העובדים והמנהלים רואים ומבינים פחות את התמונה הגדולה ואת היחידות השכנות להם וגדל הקושי לשתף פעולה בצורה אפקטיבית. מחקרים מדברים על כלים משני סדרים: כלים מסדר ראשון שעניינם ייעול והכוונה למצויינות של כל עובד במפעל. הטענה היא שגם אם המפעל יתפקד בצורה מיטבית ויגיע ליעילות מקסימלית ברמה של פעולה אינדיבידואלית הוא לא יצליח לשבור את "תקרת הזכוכית" אם לא יאמץ כלים מסדר שני. כלים מסדר שני עניינם תיאום המערכות והתאמת המבנה הארגוני הכולל של המפעל לזרימת הערך של הארגון מקצה לקצה - ומטרתם יצירת ארגון הוליסטי. מבנה הוליסטי הוא מצב בו המבנה הארגוני, הצוותים, המנהלים והעובדים בארגון, בנויים על פי זרימת הערך ללקוח. כך שמוצר או שירות עובר את כל שלבי התהליך ע'י אותו צוות (או במספר מינימלי של מעברים בין יחידותיו). במבנה כזה עובדים מפונקציות שונות מתחברים יחד לצוות אחד שמטפל במוצר כולו.

פעולה בצוות מולטי דיציפלינארי הכולל מגוון אנשים מתחומים מקצועיים שונים ולא מוכרים, העובדים בתיאום ביניהם לקראת יעד שהוא המוצר ללקוח מביאה שינוי מהותי בביצועים, גם אם כבר יישמו בארגון קודם לכן רבים מכלי המצויינות הקלאסיים. שינוי כזה מביא באופן מיידי לצמצום הצורך בתקשורת בין יחידות ארגוניות, והתיעלות בתהליכים רבים כתוצאה מהראייה הכוללת הנרכשת על ידי כל בעלי התפקידים, החל מהעובד הזוטר וכלה במנהל הארגון.

לקריאה נוספת - https://www.facebook.com/BneiBaruchIsrael/


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש