אקסיומות ברפואת שיניים

מאת: ● 26/2/2021 13:36 ● ערב ערב 3006
לא פעם אנו נקלעים לסיטואציה בה יושבים החבר'ה יחד, שותים, מנשנשים, צוחקים ואז קם החכמולוג של החבורה ומתחיל לזרוק משפטים כאילו הוא יודע הכל ● אבל, תכונה ישראלית מוכרת היא שכולנו יודעים הכל, ואז מתפתח ויכוח ● כתבה זו תעזור לכם לדעת יותר במפגשי החברים ויותר מכך, מדריך אתכם כיצד לנהוג בחיי היום יום עם בריאות השיניים שלכם
אקסיומות ברפואת שיניים
תגיות:

מאת: ד"ר עמוס בוחניק

1. חשוב לצחצח שיניים מיד אחרי האוכל - לא נכון
מאכלים חומציים כמו פירות, מיץ תפוזים או יין מרככים את האימייל לפרק זמן קצר. מי שמזדרז לצחצח שיניים מיד לאחר הארוחה יגרום נזק לשיניו. מומלץ לשטוף את הפה עם מים ורק לאחר כחצי שעה לצחצח שיניים.

2. הסרת אבנית אצל רופא שיניים או שיננית יכול לגרום נזק לאמייל - לא נכון.
 הסרת אבנית וניקוי השיניים מבוצעים באמצעות כלים ידניים ובאמצעות מכשור ייעודי. הרופא או השיננית משתמשים בכלים ידניים, משחת ומברשות ניקוי בעלי מקדם שחיקה נמוך מזה של חומר השן כך שלא יכול להיגרם נזק.  מכשיר האולטראסוניק רוטט ומפרק רק את שאריות אוכל והאבנית שהצטברה. לכן, ביקור במרפאה לביקורת רופא וטיפול אצל השיננית, פעם בחצי שנה, יסייע למניעת בעיות חניכיים ואובדן שיניים. 
 
3. צחצוח חזק מנקה טוב יותר - לא נכון 
ככל שהצחצוח יהיה עדין יותר, כך הוא יהיה יעיל יותר. אין לצחצח באופן חזק ואגרסיבי. צחצוח כזה  יגרום לשחיקת חומר השן, לנסיגת חניכיים ולרגישות יתר בשיניים. יש שיטה למתן תחושה ביד של לחץ צחצוח נכון – לחיצה באמצעות כף היד על משקל מטבח, עד שהמחוג יצביע על 120 עד 150 גרם. שימוש במברשת שיניים חשמלית סיבובית עם סיבים רכים הינו פתרון פשוט ויעיל.
 
4. אסור לטפל בשיניים בתקופת היריון - לא נכון 
אישה בתקופת הריונה צריכה כמו כל אחד אחר ואולי אף חובה עליה להיבדק לפחות פעם אחת ע"י רופא שיניים בתקופת ההיריון מאחר ושינויים הורמונליים גורמים לדימום בחניכיים ולדלקות ספציפיות להיריון כך שהבדיקה והטיפול הנדרש בתקופת ההיריון הינם הכרח.
אם היא זקוקה לטיפולי שיניים משמרים מסוג סתימות, טיפולי שורש, הרדמה מקומית, עקירות פשוטות או ניקוי שיניים מקצועי ע"י שיננית – אין עם זה שום בעיה.  
במקרים בהם אין מניעה ויש צורך לאבחון מידי, ניתן לבצע צילומי רנטגן נקודתיים עם הגנה על העובר ע"י סינרי עופרת מיוחדים. 

5. אי דימום בחניכיים מצביע על מצב תקין - לא בהכרח
אמנם דימום הינו אינדיקציה לדלקת חניכיים, אך חוסר דימום אינו אומר שהכל בסדר באופן מוחלט. יש מקרים שסיבות נוספות או משניות מעכבות או מבטלות את הדימום. ניתן שתי דוגמאות: 1. בעקבות עישון הניקוטין מצר את כלי הדם וכך אצל מעשנים יכול להיות דימום מופחת.   2. שימוש בחוט דנטלי יכול להוביל לדלקת חניכיים באזורים מוסתרים בין השיניים. מאחר ובאזורים שם החוט לא מגיע יתכן שלא יהיה דימום למרות קיום דלקת בשלב מוקדם. 

6. נשיקות לא מעבירות חיידקי פה - לא נכון 
חיידקים הנמצאים באופן קבוע בפה וחיידקים המופיעים בשל דלקת בחלל הפה וגורמת לדימום החניכיים עוברים עם נשיקות פה (נשיקת שפתיים או לשון). לכן, מומלץ לא צריך לנשק תינוקות בכלל על השפתיים.
 
7. חייבים לעקור שיני בינה - לא נכון 
חייבים לעקור שיניי בינה רק אם הן גורמות לבעיות.   אם שיני הבינה גורמים נזק לשיניים או רקמות סמוכות או מזיזות את השיניים האחרות רק אז מומלץ להוציאן. במידה ואין כאבים או סיבה רפואית אחרת לא נהוג לעקור את שיני הבינה. הסיבה המרכזית לכך היא כי עקירת שן בינה יכולה להסתיים עם סיבוכים שונים שמיותר להיכנס לכך אם אין הכרח.
 
8. הלבנת שיניים מזיקה לחומר השן - לא נכון 
ישנם מחקרים שונים המוכיחים שהלבנת שיניים באמצעות ערכה ביתית מקצועית או ע"י רופא השיניים בשיטות שונות, אינה גורמת נזק למבנה שן. חומר ההלבנה יכול לפרק רק חומרים אורגניים כמו לכלוך ופיגמנטציה (המילוי שנותן צבע כהה לשיניים) אך אינו פוגע באימייל. לעומת זאת, חומרי ההלבנה יכולים לגרום לרגישות יתר או לכוויות קלות בחניכיים לפרק זמן קצר מאוד. 

9. אלכוהול טוב להרגעת כאבי שיניים - לא נכון
אתה סובל מכאב שיניים ומסביבך מיד נזרקת עצה "שטוף את הפה עם ויסקי" או "גרגר עם כוסית עראק". כמיתוס לכך שאחוז האלכוהול הגבוה במשקאות אלו מרגיע את הכאבים. ובכן, כאבי השיניים נגרמים לרוב בשל המצאות עששת עמוקה שהגיעה לעצב בתעלת השן או דלקת חניכיים מתקדמת. אלכוהול מחסל חיידקים אך לא מונע כאבים, נהפוך הוא – האלכוהול יחריף את המצב ויגרום לצריבת הרקמות בפה ולנזק לשיניים ולחניכיים

10. יישור שיניים רק לילדים ואינו מתאים למבוגרים - נכון חלקית 
במקרה בו גודל הלסתות והיחס ביניהם תקין, אין דלקות חניכיים ואין מחלות אחרות אין שום מניעה לא  לעשות יישור שיניים גם בגיל 100.  ככל שהגיל מתקדם יותר הטיפול יהיה יותר איטי ונצפה לתוצאות פחות טובות.  ברוב המקרים גיל מבוגר בו נרצה לתקן עיוותים אסתטיים בלסתות, הטיפול יצריך שילוב טיפול כירורגי עם טיפול אורתודנטי. במקרים בהם יש שילוב אורתודנטי כירורגי, ניתן להגיע לתוצאות מצויינות. בכל מקרה אין מניעת גיל לטיפול וחובה להתייעץ עם אורתודנט.

רשימה זו הינה חלקית. בכתבת ההמשך נציג לכם מיתוסים נוספים בתחום רפואת השיניים. עד אז לא לשכוח לשמור על בריאות השיניים שלכם, ולהקפיד להגיע לביקורות קבועות אצל רופא השיניים, גם אם השיניים לא כואבות (וזה כבר לא מיתוס....)

 


 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש