מדרום תפתח הבשורה ''תיאטרון אלעד'' פותח עונה חדשה

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 8/9/2022 17:58 ● ערב ערב 3085
תיאטרון אלעד משיק עונה חדשה עם בית חדש, הצגה חדשה, פסטיבל חדש ותוכניות להפוך את אילת ליעד תרבות ותיירות ראשון על המפה הבינלאומית.
מדרום תפתח הבשורה ''תיאטרון אלעד'' פותח עונה חדשה
תגיות:

תיאטרון אלעד פותח עונה בסימן התחדשות. התיאטרון עבר לאחרונה לביתו החדש בחלל הטרמינל באילת. שדה התעופה לשעבר, הפך לחלל תרבות ותיאטרון דינמי ויצירתי.

ההצגה החדשה של התיאטרון "קו החוף", הינה ההצגה הראשונה שנוצרה במיוחד עבור חלל הטרמינל, שעבר מהפך על מנת לשנות את ייעודו לתיאטרון ולהתאימו להצגה בפרט. החלל העצום הפך לזירה תיאטרלית פנטסטית הלוקחת את הצופה למסע בין מפלסים, חדרים, תפאורות, מוסיקה ומקרנים של וידאו שמקיפים את הקהל מכל עבר, 360 מעלות, ומזמינים אותו לצלול למסע בנבכי נשמתם של בן ואביו אשר לא זכו להכיר, אבל כן זכו להיפרד.

ההצגה, אותה כתב המחזאי הלבנוני וואג'די מועווד, מגדולי הבמאים היום באירופה וביים שי פיטובסקי, מספרת את סיפורו של וילפריד, שמקבל לילה אחד שיחת טלפון מפתיעה המבשרת לו על מות אביו, אותו מעולם לא הכיר. בניסיון להרכיב מחדש את פאזל חייו ולגלות מי היו אביו ומשפחתו, הוא מחליט לצאת למסע עם גופת אביו, אל עבר המולדת מוכת המלחמה של משפחתו. זהו מסע התבגרות פיזי ונפשי, מסע אל מעמקי החיים. במרחב הטרמינל שבעבר הכיל נוסעים ומזוודות, נתלו פנסים, מקרנים, פודיומים, רמקולים, הוצבה תפאורה, נבנה סט של דירה בקומה העליונה ובכל הקומה התחתונה פוזר חול. מצד שני, בחרו בתיאטרון להשאיר  את המבנה כמו שהוא, כולל השלטים והמסוע, "כך הקהל מרגיש שהוא בעולם אחר אבל כל הזמן גם נמצא בטרמינל" מספר שי פטובסקי, במאי ההצגה "גם פיזי וגם כדימוי לאזור מעבר בין עולמות.

בנובמבר 2022, יקיים התיאטרון "פסטיבל אלימות ברשת" במסגרתו יעלה לראשונה בישראל נושא האלימות ברשת אל הבמה. למשך חמישה ימים יעלו בטרמינל הפקות מקור חדשות של היוצרים המובילים בישראל, שיעלו מופעים למבוגרים ובני נוער שנוגעות באחד הנושאים הנפיצים ביותר בחיים של כולנו. נכון להיום, כל ילד שלישי בישראל נחשף לאיום או לאלימות ברשת וכל ילד חמישי נחשף להטרדה מינית. אחד מכל 5 בני נוער הכירו בשנה האחרונה ילד שרצה להתאבד בעקבות פגיעה קשה שחווה ברשת, כגון חרם, ביוש, השפלה או פגיעה מינית. אז עד כמה באמת היד שלנו קלה על המקלדת? באיזו קלות אנחנו מרשים לעצמנו לערוך משפטי שדה ו"שיימינג" ציבורי? היכן המציאות שלנו מתחילה והעולם הוירטואלי נגמר, והאם בכלל יש הבדל בין השניים?

בין הפקות הפסטיבל: מופע תיאטרון דוקומנטרי שכל הטקסט שלו לקוח אך ורק מפוסטים ברשתות חברתיות ותגובות אליהם. העבודה של הבימאית דפנה זילברג – ״אנפרנד״ חוקרת את הפער בין חופש הביטוי שלנו ברשת לבין המפגש האנושי, בין הקהילתיות הווירטואלית לבדידות הגוברת במציאות.״במוקד״ מופע של ד"ר ליאור זלמנסון ומאיה ערד בהשתתפות אקטיבית של הקהל דרך מכשירי הסלולר, שעוסק בתופעת ההטרדה והבריונות ברשת, נראתה לאחרונה, הצגת נוער אורחת העוסקת בשאלת האחריות על פעולות בריונות ברשת. סרטון שתפס תאוצה, הופץ בקבוצות ווטסאפ והוביל את קורבן הבריונות ברשת לנסיון התאבדות. בשיא העימות בין שלוש החברות שאחראיות להפצתו עולה השאלה - מי הוא האשם בבריונות ברשת? הצלם, המפיץ המגיב או המתבונן מן הצד? תיאטרון אלעד יעלה מופע אימפרוביזציה הנוגע בחוויה האישית של הקהל ומזמין אותו לספר סיפורים אישיים על פגיעות והטרדות בעולם הדיגיטלי.  בנוסף יתקיימו הרצאות עם  מרצים אורחים מובילים בנושא האלימות ברשת לקהל של בני הנוער ומבוגרים.

"הרשת הפכה להיות השתקפות של מצב התודעה של האדם המודרני", אומר שי פיטובסקי, המנהל האמנותי של התיאטרון, "הכל בהישג יד, נגיש, מחובר כל הזמן מגורה עד הקצה. הרשתות החליפו את מה שהיה פעם כיכר העיר... אבל הכיכר הזו היא כיכר של מיליונים!  הרשת היא כמן חומר רדיו אקטיבי, אפשר להאיר איתה מקומות חשוכים ואפשר לייצר ממנה פצצות שהנזק שלהם יישאר לדורות. בעזרת שלוש הפקות נסינו לבדוק מה ההבדל בין ביקורת והבעת דעה לבין שיימנינג, מה הכוח של קבוצה, מה התפקיד שלי כאדם שמגיב, מה הכוח של המילים, ואצל מי נמצאת האחריות".

בהמשך העונה (27 בפברואר- 3 במרץ), "פסטיבל שייקספיר". לאחר 30 שנות הצלחה בבוסטון מסצ׳וסטס, יצא בשנת 2019 פרויקט שייקספיר לראשונה מגבולות ארה״ב ונחת בחבל אילות. חיבור שנוצר בין תיאטרון אלעד לבין תיאטרון שייקספיר אנד קומפאני הוליד שיתוף פעולה ראשון מסוגו. שחקני תיאטרון אלעד יצאו להכשרה מקצועית בבוסטון, טינה פאקר, המנהלת האמנותית של תיאטרון שייקספיר אנד קומפאני, הגיעה לאילות להעביר הכשרות נוספות וכיתות אמן. הבימאי האמריקאי ראיין ווינקלס הגיע לישראל ויחד עם שחקני התיאטרון דנה יצחקי וגיא כהן שלו הם עבדו עם כ-40 בני נוער מחבל אילות, על ההצגה "חלום ליל קיץ". בתום 10 שבועות של חזרות אינטנסיביות הגיעה הקהילה כולה לצפות בהצגה ולחגוג את פסטיבל שייקספיר הראשון של חבל אילות. לאור ההצלחה, עלה בשנית בשנת 2021 עם ההצגה "מהומה רבה על לא דבר", והשנה יעלה בפעם השלישית. השנה, הודות לקרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל זוכה הפרויקט להתרחב מבית ספר אחד – לשלושה בתי ספר, ולהיכנס לראשונה לעיר אילת.

בנוסף, יוצאת בימים אלה לדרך תכנית אותה מוביל תיאטרון אלעד שעתידה לשנות את עתיד הדרום מקצה לקצה, ולהפוך את אילת-אילות ליעד ראשון על מפת התרבות והתיירות העולמית, להעביר מאסה קריטית של משפחות צעירות לדרום וליצור אלפי משרות חדשות בפריפריה.

בתכנית, הקמת שלושה גופי תרבות חדשים: תיאטרון מבוגרים, תיאטרון ילדים ומרכז מחול בשיתוף ״גאגא״.

הקמת מרכז הכשרה בינלאומי לפרפורמרים בחבל אילות, שיארח את היוצרים הגדולים בעולם והקמת מרכז תרבות חדש בשטח הטרמינל המתפנה, בלבה של העיר אילת. לתכנית העבודה רתמו בתיאטרון אלעד את המאסטרים המובילים בעולם התיאטרון והמחול, אשר ימצבו את הפעילות בחזית העשייה העולמית, ימתגו את אילת-אילות כמרכז אמנות בינלאומי וימשכו לאיזור קהלים חדשים שכיום אינם פוקדים את האיזור.

אחרי 9 שנים אני יכול להגיד, גוף תרבות בפריפריה הוא הרבה יותר מפתרון תרבותי, אומר בועז דן, מנכ"ל ומייסד תיאטרון אלעד, "הוא מנוע צמיחה, הוא מחולל שינוי אדיר. כשאתה מפתח גוף תרבות אתה מפתח התיישבות, קהילה, חינוך, מקומות עבודה, מיתוג חדש וכמובן תרבות שצומחת מהמקום. אנחנו קהילת תיאטרון אלעד, חבורה של משוגעים למשימה שמאמינים שדווקא כאן, בקצה הכי הדרומי בישראל יכולה לצמוח אלטרנטיבה אמיתית, שהיא בשורה לתיאטרון הישראלי. בזמן שהפריפריה משוואת למעבר משפחות דרומה, תיאטרון אלעד מחזיק ברשימות המתנה של שחקנים ויוצרים שרוצים לעבור.

הודות לתמיכת סגן שרת החינוך ח״כ מאיר יצחק הלוי, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל ומשרד התרבות והספורט (4.5 מלש"ח) תורחב פעילות התיאטרון אלעד בעיר אילת ובמועצה האזורית חבל אילות. וזאת מתוך מטרה למנף את חיי התרבות והתיירות, פיתוח מקומות בילוי ואטרקציות נוספות בעיר וחיזוק המעורבות הקהילתית בפעילות זו. התכנית תכלול: חיזוק והרחבת פעילות התיאטרון העירוני תיאטרון אלעד, השקת פעילות תיאטרון הילדים, פעילות אומנותית בקהילה ופסטיבלים בינלאומיים. עוד שותפים לתכנית: עיריית אילת, המועצה האיזורית חבל אילות, קק״ל, החטיבה להתיישבות, משרד השיכון, ח״כ מיכאל ביטון, קרן יק״א וקרן נס.

השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, ח״כ עודד פורר: "תרבות ופנאי הן לא מותרות השמורות רק לתושבי המרכז. אני מברך את תיאטרון 'אלעד' לרגל פתיחת העונה החדשה, עונה שיוצאת לפועל הודות לתמיכת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. תרבות איכותית היא מנוע צמיחה מרכזי בהגירה חיובית, באיכות חיים טובה, בפיתוח הקהילה וכן ביצירת מקומות עבודה. המשרד ימשיך לתמוך במיזמים כלכליים ותרבותיים אשר יביאו לצמצום פערים ולשגשוג חברתי וכלכלי."

סגן שרת החינוך ח״ מאיר יצחק הלוי, מי שהיה שותף להקמת התיאטרון מיומו הראשון: המשפט ״רק החולמים מגשימים״ מתאים במיוחד למתרחש באזור אילת -אילות עם התפתחותו וצמיחתו של תיאטרון אלעד. מרגש לראות איך חלומם של קבוצת שחקנים צעירים ואיכותיים להקים תיאטרון משובח באילת ואילות מתגשם, מרגש לא פחות להיות שותף פעיל ליישום החלום בסיוע וסלילת דרך. השקת העונה והמשכן החדש הם החלום המתגשם במלוא העוצמה, והופכים להיות תחת עינינו למוסד תרבותי פורץ דרך, בועט ושובר מוסכמות. גאה בכם חברים צעירים ומאחל הצלחה רבה.״

ראשת מינהל תרבות ואמנויות, גלית והבה שאשו: "כניסתו של תיאטרון אלעד לטרמינל מהווה עוד מסלול המראה של תאטרון פורץ דרך זה. תיאטרון אלעד הוא מעשה של חלוציות תרבותית, הממצבת את אילת והאיזור כמרכז תרבות חדשני, המושך אליו קהל מהארץ ומעבר לים. העיסוק של תיאטרון אלעד בתופעות תרבותיות וחברתיות מעצים את יכולתו הגבוהה לייצר חוויה תרבותית, המעוררת מחשבה והמותירה טעם של עוד. כמי שמלווה את התיאטרון יחד עם עמיתותיי ועמיתיי במינהל התרבות בשבע השנים האחרונות אני גאה לתמוך בתיאטרון ולראות את התפתחותו המצויינת. תיאטרון אלעד, מסלולי המראה נוספים לפניך. אנחנו כאן יחד עם המועצה לתרבות ואמנות לסייע. טיסות אמנותיות נעימות! "

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: ״אנו שמחים על הזכות שניתנה לנו להיות בית חם ובמה ראויה לתיאטרון "אלעד", שחבריו - אמנים ויוצרים מהמובילים בארץ, עזבו את עבודתם בתיאטראות הנחשקים בתל אביב, הגיעו אלינו מלאי ציונות ותשוקה כדי להיות חוד החנית ליצירה פורצת דרך וחדשנית, ובתוך זמן קצר הפכו

להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו. מיקומו של הבית החדש שאנו בונים לתיאטרון אלעד, הממוקם בלב העיר - בפארק ה"טרמינל", מלמד יותר מכל על החיבור המוצלח והמיוחד בינינו״.

ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת: "חלומות נועדו להתגשם, וכך עושים בתיאטרון אלעד. אנשי התיאטרון פורשים כנפיים ושועטים אל החזון להיות מרכז לאומנויות הבמה שישים את אילת ואת חבל אילות על המפה. תיאטרון אלעד אינו רק תיאטרון, אלא מוסד חינוכי ותרבותי שמוביל אותנו לחיזוק התיירות והצמיחה בחבל אילות. אני מודה לשותפים הרבים שגורמים לדבר הגדול הזה לקרות".
תיאטרון אלעד, הוא מן התיאטראות פורצי הדרך בנוף התרבות העכשווי בישראל. הוא נוסד לפני 9 שנים לזכרו של רס"ל אלעד דן שנפל במלחמת לבנון השניה.   הוא מורכב משחקנים ויוצרים יוצאי הבימה, החאן והקאמרי, שעזבו קריירות מצליחות במרכז הארץ ועברו עם משפחותיהם לאילת -אילות במטרה להפוך את הקצה הדרומי של ישראל  למרכז יצירה פורצת דרך. חבל ארץ המרוחק מהווה בעבורם קרקע פורייה לבחינת גבולות המדיום ולפיתוח שפות אומנותיות חדשות.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת