אילתים אוהבים לארח

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 12/5/2023 06:07 ● ערב ערב 3119
מה שהתחיל בתקופת הקורונה מתוך מגמה לקדם באילת את נושא האירוח הביתי המצומצם, הפך כיום לפרויקט שסוחף אחריו עוד ועוד תושבים בעיר שפותחים את דלתם ואת כשרונותיהם לטרנד התיירות החברתית, שהתחיל בכל העולם וכובש גם את אילת ● לא עוד בטן גב, רביצה על שפת הים או הבריכה אלא חופשה חווייתית שמאפשרת הצצה יוצאת דופן אל האמנים האילתים, הבשלנים ושאר תושבי אילת והסביבה המוכשרים שמציעים לאורחים ולתיירים בעיר הנאות מהסוג האחר ● נעים להכיר פרויקט 'פוגשים' ● ''בסופו של יום לא משנה כמה המלון יהיה מפואר וכמה האוכל יהיה טעים, ההצצה הזו אל עולמם הנפלא של התושבים המקומיים והמזכרת הקטנה שכל אחד לוקח איתו משם, היא המזכרת האמיתית'', אומרת חגית גל, מי שמנהלת את הקהילה הייחודית הזו
אילתים אוהבים לארח

אין משהו שהוא נפלא יותר לתייר מאשר להיפרד לכמה שעות מאזור התיירות ולצאת לכיוון העיר. לבקר באזור בו חיים התושבים, לראות מקרוב את הבתים ואת אורח החיים העירוני, ולפגוש את האוכלוסייה המקומית או ה'נייטיבס' כמו שיש שיגדירו אותה. על אחת כמה וכמה החוויה כפולה ומכופלת כשהמקומיים פותחים את דלת ביתם ומאפשרים הצצה אל עולמם הפרטי העשיר. אל הסיפורים, האמנות, התרבות הנחבאת בין ארבעת הקירות, האוכל המיוחד, המאפים ומה לא.

 

סטיילינג תרפי עם ענבל ועקנין גרוסמן ● צילום: לירן יוחאי
מסע קולינרי של טעמים וריחות ברחבי איטליה. ''הבית הקסום'’

 

הקטן הזה גדול יהיה


התיירות החברתית שהולכת ופושטת בעולם כולו עשתה עלייה לאילת בתקופת הקורונה. מה שהתחיל אז בקטן בעיקר כדי לאפשר פרנסה באירוח הביתי, הפך לעמוד האש של תיירות האטרקציות העכשווית בעיר. ההוכחה שאפשר גם אחרת, שאפשר להציע באילת לא רק בטן גב ולשמוע עוד ועוד קיטורים על כך שאין בה אטרקציות, אלא לאפשר את השונה, את המיוחד, את אותה תיירות חברתית שפושטת בעולם, מחזקת מצד אחד את הכלכלה המקומית ובאותה נשימה מציעה לאורחים בעיר חוויות ייחודית.
"התחלתי בייעוץ של אירוח ביתי בתקופת הקורונה, מכיוון שאפילו לא היה אז איפה לאכול בעיר", נזכרת השבוע בחיוך חגית גל, מי שמובילה ומקדמת את נושא פרויקט 'פוגשים' באילת והערבה. "במקביל אלי, אביחי ג'קסון וכרמית והבה התחילו לעבוד עם קרן 'מנדל' על בניית קבוצת מארחים בעיר מתוך מגמה לשנות את הכלכלה המקומית. יש כאן מגמה תיירותית מאוד ברורה של 'סלואו טוריזם".
באותה נשימה קידם סניף 'מעוף' באילת, הסוכנות לעסקים קטנים  Bdo, יחד עם הבית לעסקים קטנים של עיריית אילת, קורסים מקצועיים של מארחים ביתיים. עד היום יצאו לדרך ארבעה קורסים כאלו שהולידו לעולם שורה נכבדה של מארחים ביתיים. "הקורסים סייעו לכל תושב שרצה, למצוא את הסיפור המיוחד שלו ולתרגם אותו למפגש", מסבירה גל. "ליווינו כל אחד ואחת מהמארחים הביתיים יד ביד עד ליציאתם לאור. עבדנו פרטני כמעט עם כולם".
רגע אחרי הולדתם של כ– 20 מארחים אילתים ותושבי חבל אילות, בתחומים שונים, הוחלט כי הביחד יעשה הרבה טוב לכולם. חגית גל קיבלה לידיה את המשימה להפוך את היחידים לקהילת מארחים ובשנה האחרונה זה בדיוק מה שהיא עושה. מכוונת, מאגדת, דוחפת ומובילה. לאחרונה נולד אתר הבית של פרויקט 'פוגשים', בו יכול כל מתעניין למצוא את רשימת כל המארחים בסביבה וליצור איתו קשר ישיר. "מעוף והבית לעסקים קטנים של עיריית אילת גייסו תקציב דרך הכלכלה המקומית המקיימת והקמנו פורום מארחים שנפגש אחת לחודש ולמעשה בונה את הקהילה. יש לנו כיום קהילה נהדרת שמן הסתם עוד תלך ותגדל. קהילת מארחים שכוללת אנשים החל מתחום הקולינריה, דרך תחומי תרבות, אמנות, שירה, סיפורת ועוד. בכדי להגדיל את ההיצע ומאחר וגם לשכנים בישובים בסביבה יש אנשי אירוח מעניינים להוסיף לרשימה, נוספו לרשימת המארחים תושבים מחבל אילות ביניהם, קסרוטי מקיבוץ סמ"ר שפותחת את דלת ביתה למטעמי אירוח איטלקיים בגן העדן המדברי, דנה תורג'מן מבאר אורה שמזמינה לסעודה מרוקאית אותנטית, חוויה במדבר, צעצוע של סיפור- סדנאות העץ של סבא רפי סער בקיבוץ אילות וסדנת סבונים ריחניים ביטבתה.

 

אצל גלית איבגי כהן הם יוצאים עם בטן מלאה
''אם עד היום אילת הייתה ים, בריכה, בטן גב ומצפה, עכשיו יש לעיר ערך מוסף להציע'. חגית גל

 

מה שטוב לבד, טוב עוד יותר ביחד


מתוך אמונה שחיבורם של כל המארחים הביתיים באילת לקבוצה אחת עם שיווק משותף, רק יתן דחיפה לנושא, אוגדו כל המארחים הביתיים ומציעים יחד חוויית אירוח אחרת. "הכוונה היא לשנות את ההתנהלות של התייר שמגיע היום לאילת", אומרת גל. "לשנות לתייר את הרגלי הצריכה ולגרום לו להבין שאילת זה לא רק ים ובריכה, אלא יש לעיר להציע הרבה מעבר". לפי גל, הביחד הזה של בתי האירוח יגרום גם לאילתים להבין שיש היום איפה לקיים סדנאות לחבר'ה לימי כיף לעובדים וכדומה. 
"זו כלכלה מקומית לכל דבר, בה בתי עסק קטנים כמו גדולים באילת יכולים לפרנס את העסקים הקטנים", היא מסבירה את התפיסה מאחורי הפרויקט. "הקורונה עשתה לאנשים תפנית של 180 מעלות בחיים. אנשים הבינו שכיום לא תמיד אפשר להסתדר עם משכורת אחת והפכנו עם הזמן לתמנון שיודע לשלוח זרועות לכל כיוון שצריך. גלית איבגי כהן הייתה מפיקה ברדיו המקומי, הפכה להיות דיילת אוויר ובקורונה מצאה את עצמה יושבת בבית וחושבת מה הלאה, היא הצטרפה לקורס לאירוח ביתי והחיים גילגלו אותה לשם. קסרוטי יצאה אחרי 30 שנה מעבדוה במטבחים ואמרה אני רוצה מסעדה משלי. וכשזה קורה בבית, זה הרבה יותר נוח. עבור האמנים זו השלמת הכנסה. המשותף לכל מי שבחבורה שכולם באמת אוהבים לארח ולשתף בחוויותיהם האישיות".
חגית מזכירה שעם כל הכבוד, אילת לא המציאה את הרעיון. "לא המצאנו שום דבר, זה טרנד שפושט היום בכל העולם. אבל אם עד היום אילת הייתה ים, בריכה, בטן גב ומצפה, עכשיו יש לעיר ערך מוסף להציע. וחיבור עם הקהילה זה משהו מאוד חשוב. הרעיון של 101 אטרקציות שהוליד תאגיד התיירות בנוי ממש על התפיסה הזו, את צריכה לשמוע תגובו תשל אנשים אחרי המפגשים האלו, בסופו של יום, מה שאנחנו לוקחים איתנו מהטיולים בעולם, זה האנשים שפגשנו, המפגשים, הסיפורים, המגע עם המקומיים ואת זה בדיוק אנחנו מציעים ב'פוגשים'. את הקשר הישיר לתושבי אילת והסביבה. לא עוד ההפרדה שכל השנים הציקה בין אזור התיירות למטה ואילת שלמעלה. היום האורחים כבר מגיעים למעלה אל בתי התושבים ומבינים שיש בעיר התיירות הזו גם חיים אחרים".
חגית עצמה מנהלת בפועל את הקהילה הייחודית הזו. מקדמת את הרעיון, דוחפת, עוסקת בשיווק וחיבורים, שיתופי פעולה בין המארחים עצמם ובין עסקים בעיר ומחוצה לה לבין המארחים. "המטרה הברורה היא להעמיד אותם על הרגליים ולא רק במסגרת פרויקט ה-101 אטרקציות אלא כפרויקט בפני עצמם, שיתפרנסו בכבוד", היא מסבירה. לשם כך בדיוק נפתח לאחרונה האתר של ה'פוגשינם' בו תוכלו למצוא את כל המאחים הביתיים, כמה מילים על כל מארח ועל הפעילות שהוא מציע, וגם את ימי הפעילות המוצעים. כל מפגש כזה שאורך כשעה וחצי עולה 70 ש"ח, במהלכו פוגש האורח לא רק את בעל הבית אלא גם לומד על עולמו, חווה, טועם, מתנסה ויוצא מתוך מפגש מסקרן כזה עם מזכרת אותה הוא לוקח איתו הלאה.

 

יוני אלמוג "הבדואית הצהובה" מארחת
עולם של סיפורים. בילי טרובטי


מה בעצם נותן הקורס למי שרוצה להצטרף למעגל המארחים?
"בראש ובראשונה כלים בסיסיים להבין מה זה בעצם אירוח ביתי, מסייע לכל אדם למצוא את הסיפור שלו שכן אין אדם בלי סיפור. השלב הבא הוא לדייק את מה שלמדו. הם מקבלים הכוונה איך מתמחרים, כמה שעות להשקיע בשורה התחתונה זה עסק קטן שמניב לאנשים שכר".


מה החתך של המארחים בסביבה?
"אלו אנשים לא צעירים. חתך של תושבים עם קילומטראז' חיים, ניסיון וחוכמת חיים. אצל רובם הילדים כבר גדלו ויצאו מהבית כך שיש להם זמן ויכולת לפתוח את הבית. לפני כעשור הקימה יעל קורלנדר את מה שנקרא בארץ 'אנשים אוהבים אנשים', טרנד של מארחים בכל רחבי הארץ. מה שמבדל אותנו שאצלנו הרשות לקחה צעד אחד קדימה והקימה להם את הפלטפורמה הזו שמשווקת אותם כמקשה אחת. כל תייר יכול לבחור מתוך הפלטפורמה הזו לאן ללכת ואצל מי לבקר מתוך תחומי העניין שלו".


יש מקום למארחים נוספים בסביבה?
"בטח. המטרה שלנו להגיע לפחות ל-30 עסקים. גם יהיו לנו 50 מארחים בפול אני אהיה מאושרת. זה לגמרי המקום לקרוא לאנשים שיש להם בית בו הם יכולים לארח, אהבה לאנשים ותחום עניין מסויים, להצטרף אלינו, להצטרף לתיירות חברתית. אנשים אוהבים את זה ומחפשים את זה כיום".


אם מישהו קורא את זה ורוצה להצטרף מה הוא עושה?
"יש באתר טלפון ליצירת קשר, בקרוב גם נפיץ טופס הצטרפות למתעניינים חדשים. אנחנו נפגשים איתם, מכוונים אותם, הם חייבים לעבור את התהליך, אחרי הכל לא נולדים מארחים. הם צריכים להצטרף לפורום שלנו, יכולים לעבור את הקורס אם יפתח או אפילו הדרכה פרטנית דרך מעוף ולבנות את הסיפור שלהם. בכל מקרה הם יקבלו מאיתנו את כל המעטפת הנחוצה. יחד נדע לדייק אותם, לתמצת ולבחור את החשוב, מה יגרה את התייר להגיע. הפרויקט הזה נותן לאילת צבע אחר, אופי ומביא לתיירים את הערך המוסף שעד היום חסר כל כך בעיר. תמיד האורחים יוצאים מהמפגשים האל ועם משהו. אצל בילי טרובטי הם יוצאים לא רק עם סיפורים של אם מדהימה, סופרת ובשלנית דגים, אלא גם עם טעימות ויכולים לרכוש ממנה את הספרים, אצל אדם יוספה שעוסק בגינון טיפולי, הם יוצאים עם עציץ קטן, אצל גלית איבגי כהן הם יוצאים עם בטן מלאה ורצון לטעום עוד ועוד ממטעמיה, האמנים שלנו יוצרים עם האורחים יצירה אותה הם לוקחים איתם, בסופו של דבר תמיד הם מקבלים במפגשים האלו את הטאצ' האישי איתו הם ממשיכים הלאה".

 

גלית איבגי כהן


אילתים יכולים להגיע למפגשים האלו?
"ברור וזה אפילו מבורך ומתבקש. תחשבי כמה עסקים קטנים יש בעיר שמחפשים לציין מפגשים חברתיים ויכולים לקיים מפגשים מעניינים אצל המארחים האילתים שלנו".


מה הלאה?
"המגמה הברורה שלנו היא לגדול. זו משפחה אחת גדולה שיש לה הרבה מה להציע והיא צריכה עוד. פעם בחודש יש לנו מפגש מפרה. יש צוות שיווק שעובד על האפשרות להתאגד ואולי גם להפוך לעמותה. המטרה להביא כל אחד ואחת מהמארחים הביתיים האלו לעצמאות כלכלית ומשם אלוהים גדול, החלומות גדולים. כל מה שתושבי אילת צריכים להחליט עכשיו אם הם רוצים לארח או להתארח. לנו יש את הכוונה לזה וגם לזה".

 

אצל אדם ויוספה
אצל קסרוטי

 

האנשים מאחורי האירוח


אז את מי תמצאו ברשימת המארחים הביתיים של אילת והערבה?


אדם רקטוב יוספה
עצים קטנים, מסר גדול. יזם חברתי רב תחומי העוסק בגינון טיפולי. סיפור מרתק עכל צמיחה פוסטראומטית מניסיונו האישי והשפעת גידול עצי הבונסאי על חייו.


משירים ועד לחם 
מפגש של טעמים, ריחות ושירים בניצוחה של גלית איבגי כהן, דיילת אוויר לשעבר, משוררת, סופרת, טיילת וצלמת, מתמחה באפיית לחמי מחמצת משובחים. סביב השולחן אצלה במטבח תשמעו איך הפכה מדיילת אוויר לאופת לחמי מחמצת.


הבית הקסום של ליליאנה 
צלילים מרפאים וכלים עתיקים. הוא מברזיל, היא מארגנטינה, מוסיקאים, אוהבי אדם שמשקיעים ממרצם ופועלם לחשוף את שיטות הריפוי על ידי צלילים בכלים עתיקים.


בין דמעות של תנין לתה אנגלי 
מאחורי הקלעים של 'המצלמה של ד"ר מוריס', בניצוחה של יוני אלמוג, בתו של הד"ר, מי שכונתה בילדותה ה'בדואית הצהובה'. במפגש משתפת יוני בסיפור הבלתי יאומן על קלרנס, התנין שגדל בבית המשפחה במשך 34 שנים ועל מסעות חייה.


תמי יוצרת אומנות קראפט 
סדנאות מנדלות ונייר עיתון. עם תמי אקריש, מטפלת ברפואה משלימה, מתמחה ביצירת מנדלות ואקססוריס לבית מנייר עיתון.


סטודיו לאומנות
נשואה לצבע. סטודיו לאומנות אבסטרקטית חווייתית. עם דור הראל, שהחלה לצייר בשוקולד וקטשופ תוך כדי שירותה הצבאי. אשה עם סיפור חיים שהוא השראה.


סטודיו לציור
סיפור בצבע. סדנת אומן חווייתית ומרגשת עם דליה זר אביב. ציירת מוכרת ומוערכת, אמנית ויוצרת שפותחת את הסטודיו שבביתה ומזמינה לחוויה של סיפור בצבע.


ג'לטו ויוו, חוויה של גלידה איטלקית
רמי שוקרי מוותיקי העיר, איש תקשורת לשעבר ויצרן גלידות בוטיק איטלקיות במפגש על סיפורו האישי שמלווה בטעימות של גלידות מעשה ידיו.


דרך החופש של מעיין
סיפור מסביב לעולם עם הכלב צ'אי. מעיין שטרן, בלוגרית, צלמת, טיילת ויועצת המגשרת בין כלבים לאנשים בסיפור אישי מרתק איך יצאה לטייל לבדה עם צ'אי בקראוון בדרום אמריקה.


פעמונית 
מפגש על אהבה וצלצולי פעמונים. חוויית צלילים מרפאים עם ריטה וניסים, זוג מדהימים מוותיקי אילת. על סיפור אהבתם המיוחד ויצירות תכשיטים ופעמוני רוח.


כוכב נולד 
חוויה אסטרונומית בלב המדבר עם איתן שוורץ, נגן ואסטרונום שמשתף את אהבתו לגלקסיה ולכוכבים במפגש בינעולמי מרתק.


פנטזיה אוריינטלית
פנטזיה אוריינטלית עם אבישג אפרתי, רקדנית, כוריאוגרפית ומורה למחול מזרחי, במפגש קסום ואוטנטי לצלילי החליל והדרבוקה.


חוויה מרוקאית במדבר
בישול ואפייה עם דנה תורג'מן, תושבת באר אורה, בשלנית ובעלת מסעדה לאירוח ביתי מרוקאי שמזמינה לחוויה אותנטית מדברית על מטעמי העדה.


אישה של ים
טעימות קולינריות וסיפורים על ים עם בילי טרובטי, אשה צבעונית, מרתקת ורבת פעלים. שפית ימית, דייגת, מדריכת צלילה, סופרת, משוררת והרפתקנית חסרת תקנה שחושפת דרך טעימות קולינריות, שירים וסיפורים את סיפור חייה המרתק.


אומנות לנשמה
עם בטי גזית, אומנית רב תחומית שהחליטה לנטוש 'עבודה בטוחה' ולהגשים את עצמה בתחום האמנות.
קסרוטי אירוח איטלקי בגן עדן מדברי
מסע קולינרי עם נטליה קסרוטי, חברת קיבוץ סמר, שפית עם מעל 20 שנות ניסיון במטבח שמארחת במרפסת ביתה הפונה לנוף הערבה הקסום. מסע קולינרי של טעמים וריחות ברחבי איטליה וארוחות העשויות מאהבה וחומרי גלם מקומיים.


ענבל וי. סטיילינג
עם ענבל וקנין, בלוגרית אופנה, מעצבת תכשיטים, סטייליסטית ועוסקת בסטיילינג תרפי. סיפור חיים על עולמות שונים, אהבה וסטיילינג.


צעצוע של סיפור
סדנאות העץ של סבא רפי- רפי סער, חבר קיבוץ אילות, ממובילי החקלאות בערבה שחזר לעסוק בתחביבו הישן- ייצור צעצועי עץ איכותיים לילדים עם הולדת נכדו הבכור.


הגר ואסף שוורץ
חקלאות עירונית באילת, מציאות שמתקיימת בחצר דירתם של בני הזוג מחלוצי גינות הקהילה בעיר. חוויה יוצאת דופן שמשלבת ממאכליה של הגר, אשפית קינוחים ומלכת המטבח של הבית.


סודות ערבה
סבונים טבעיים. מפעל קטן וקסום המייצר סבונים ומוצרי קוסמטיקה מחומרים טבעיים בעלי סגולות טיפוליות חשובות. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש