תיאוריה חדשה טוענת: בני ישראל חצו את ים סוף מנואיבה לערב הסעודית

מאת: רותם נועם ● 10/5/2024 05:38 ● ערב ערב 2064
בניגוד לסברה הרווחת, לפיה חצו בני ישראל (או שמא היה זה עם נוודים אחר) את הפרת שבמצרים, באגנים הרדודים שבאזור שפך הנהר לים התיכון, טוענת תיאוריה חדשה/ישנה, כי בני ישראל אכן חצו את ים סוף, ככתוב, ככל הנראה מחוף נואיבה לסעודיה ● בסרט דקומנטרי (אך לא בהכרח מדעי), מנסה ראיין מורו, העומד בראש ה- Doubting Thomas Foundation, לשכנע כי סדרת ראיות מובילה למסקנה הבלתי נמנעת - בני ישראל חנו בערב הסעודית במסעם שארך 40 שנה לישראל, אך השלטון הסעודי מבקש למנוע את הפרסום
תיאוריה חדשה טוענת: בני ישראל חצו  את ים סוף מנואיבה לערב הסעודית

   עמותת Doubting Thomas Research טוענת כי מצאה את המקום בו בני ישראל חצו בעת שברחו מצבא מצרים. על פי המחקר, המוצג בסרט תיעודי שפרסמה, עברו בני ישראל מנואיבה שבמצרים, דרך מפרץ אילת, אל אל ג'בל אל לווז הנמצא בערב הסעודית אשר נטען כי הוא הר סיני.
   לסיפור המקראי המוכר לפיו עברו בני ישראל בחרבה משהניף משה את המטה ובצע את ים סוף לשניים, אין הוכחה או אישוש מדעי כלשהו ואולם ה"מחקר" החדש שדווח אף ב"דיילי סטאר" הבריטי, טוען כי בידיו תיאוריה שונה התואמת את הממצאים בשטח. על פי תיאוריה זו, בשלב בו נמלטים בני ישראל למדבר ומגיעים לים סוף, ככתוב, הם נתקעים באזור מוקף הרים משני הצדדים, כשהים האדום מולם וצבאו של פרעה מאחוריהם. לטענת יוצרי הסרט, "באופן מדהים (קיים בחוף נואיבה בסיני), נתיב מעבר מתחת למים ממצרים לערב הסעודית שרוחבו כ-13 ק"מ, מה שיכול לאפשר ל-3 מיליון הנפשות לעבור דרכו בבטחה. הדרך אינה תלולה מדי ובני ישראל יכלו לעבור דרכה בקלות אם הים נחצה לשניים". את השאלה כיצד נחצה הים לשניים הסרט אינו פותר ומותיר את הסיפור המקראי פלאי כשהיה וללא הסבר מדעי, מצד אחד ואולם מצד שני, הסרט ממשיך וטווה את העדויות והממצאים כפי שיתגלו בהמשך המסלול המשוער, הפעם בערב הסעודית.

 

המעבר התת מימי שנמצא מחוף נואיבה
הר סיני האמיתי בערב הסעודית?
לסעודית אינטרס שלא לחשוף את העדויות והמיקומים. ג'בל אל לווז (המוכר גם כג'בל מוסא) בערב הסעודית

 

 

   "מדוע לא שמענו על המועמד האחר הזה להר סיני עד עכשיו (הכוונה לג'בל אל לווז בערב הסעודית – ר.נ)? מדוע כמעט כל הפוקוס היה באתר המסורתי (ג'בל אל מוסא) בחצי האי סיני במצרים, למרות היעדר ראיות משכנעות?". שואל ראיין מורו, בסרט תיעודי שהפיק עבור האגודה בראשה הוא עומד, ואשר מבקשת להציג נרטיב שונה, חדש/ישן, המציע אלטרנטיבה פסבדו מדעית, לשאלה שאף מדען רציני עדיין לא הצליח להציג עליה תשובה חד משמעית – היכן, מתי, ובעיקר האם, חצו בני ישראל את ים סוף, בברחם מפני הצבא המצרי. על פי המסופר, חצו בני ישראל בהנהגת משה רבנו את ים סוף שנבקע כבמעשה נס לשניים, מאפשר לבני ישראל לחצותו בבטחה, ומיד לאחר מכן סגר על צבא פרעה שטבע בים.
   אם לקבל את הסברה רווחת כיום בקרב חלק מהחוקרים, מדובר במפרץ סואץ שבשטח מצרים. למעשה, מאחר ואין עדויות ארכיאולוגיות לאירוע יציאת מצרים כלל, ולחציית ים סוף בפרט, אך ישנן עדויות מצריות על מכות שניחתו על מצרים וכן קיימים מקורות יווניים ורומים מאוחרים, המתארים את הסיפור המקראי. לפיכך, ישנם כאמור חוקרים הסבורים כי חציית ים סוף נעשתה באחד האגמים שבקרבת הים התיכון או באגמים המרים שבמצרים, על ידי שבט עבדים שברח או גורש ממצרים לאחר שמרד וחבר במסעו לשבט העברים שחי באותה תקופה באזור כנען. סיפורי אותו שבט עבדים נטמע במסורת העברית והפך לחלק ממנה לאורך ההיסטוריה.

 

המקום בו נבקע הסלע?
האם העיר העתידנית נאום מסכנת את העדויות הארכיאולוגיות המאששות את יציאת מצרים? (הדמיה)
עדויות לפולחן שוורים (עגל הזהב)

 

   אלא שמורו חולק על תיאוריה זו, ומציג תיאוריה אלטרנטיבית, שלטענתו נתמכת בראיות: 
"חישבו עד כמה דברים מסתדרים עם הסיפור המקראי כאן בהר הזה בסעודיה", הוא מסביר, "יש חוף (נואיבה - ר.נ) ושביל שבו חציית הים האדום יכולה היתה להתרחש באופן התואם את התיאור המקראי. אתה יכול לראות איך בני ישראל יכלו לחנות (לאחר שחצו את הים) ליד נווה המדבר ELIM, בדרך לג'בל מקלה,  על 12 הבארות ו-70 הדקלים שבו. בנוסף, יש במקום סלע מפוצל ענק (התואם את בקיעת הסלע במטה משה, ממנו פרצו מים - ר.נ)  ואזור מתאים לקמפינג. (כמו כן) יש במקום הר המכונה הר משה עם מישור גדול לפניו, שבו מיליוני בני ישראל יכלו לחנות. אתה יכול לראות מזבח של אבן לא חתוכה למרגלות ההר, שם ישנן עדויות לקורבנות שריפה בדיוק היכן שהיית מצפה למצוא אותן. ישנן עדויות לפולחן השוורים ואתה יכול לראות בדיוק איך משה היה רואה את פולחן עגל הזהב מתרחש בשעה שהוא ירד מההר. בנוסף, יש נחל שיורד מההר בדיוק כמו שמסופר בסיפור יציאת מצרים. אתה יכול לראות היכן הייתה, אולי, מערת אליהו, שכן במיקום המדויק קיימת מערה. כל הפרטים הקטנים האלה צריכים להתאים והם מתאימים". טוען מורו, שאינו מגדיר עצמו כמדען וגם לא ככומר, או אפילו עיתונאי. ובהתאמה, הוא אינו מגבה את התיאוריה שלו בממצאים, זאת על אף שהוא מתעקש כי צלילות בנתיב שהוא מתאר כנתיב הבריחה של הישראלים ממצרים, מראות ריפי אלמוגים הנראים ככאלו שצמחו על שלדי מרכבות סוסים, הוכחה לגישתו, כי המדובר בכלי המרכב המצרים שטבעו בחציית הים. השלטונות הסעודים מצדם לא מסייעים להפריח או לאשש את התיאוריה (שלטענת מורו מתועדת כבר 600 שנה לפני התיאוריה המוכרת כיום הממקמת את הר סיני במצרים), והם אינם מאפשרים לצלול במקום ואף סילקו את צוות הסרט מהמקום על פי עדותו של מורו, שטוען לאורך הסרט כולו, כי בעוד שחשיפת התיאוריה שלו למערב חדשה יחסית, הרי הידע של הסעודים לגבי הנושא קיים מזה שנים ארוכות, ולראיה, המקומות האמורים מגודרים ומוגדרים כאזורים ארכיאולוגיים ואף שבאופן רשמי הסעודים מכחישים כי הם קשורים לבני ישראל וליציאת מצרים, הם מונעים את תיעודם וחקירתם. מדוע הם בוחרים לעשות כן?  מורו מציג טעון אחד אפשרי: "בזמן שאתם צופים בזה (בסרט), הסעודים בונים עיר-על בשם Neom שמתוכננת להיות פי 33 מגודלה של ניו יורק. אם כולנו לא ננקוט פעולה, בנייה סעודית באזור עלולה להרוס ראיות מרכזיות ולמנוע חפירות בעתיד הנראה לעין. על מנת לנסות למנוע את האיום על אתרים אלו, הקמנו אתר אינטרנט ועמותה. ארגון התומך במחקר נוסף במטרה לשכנע את הסעודים לשמר את האתרים כדי שניתן יהיה להצילם ולחקור אותם", מסביר מורו.■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת