חדש בשירותי בריאות כללית באילת: מתאם קשרי קהילה למגזר הדתי חרדי

מאת: ניר אמיתי ● צילום: אילוסטרציה ● 6/6/2024 08:46 ● ערב ערב 2064
כללית שרותי בריאות באילת ממשיכה להרחיב ולשכלל את המענה עבור הציבור החרדי והדתי, ולראשונה צרפה למערך השירות שלה רכז קשרי קהילה ייעודי עבור המגזר החרדי בעיר - יוסי דוס-סנטוס ● בריאיון ל'ערב ערב' הוא מספר על התפקיד החדש ומסביר מדוע הוא כה משמעותי ומהווה: ״מענה חשוב ומועיל לקהילה הדתית והחרדית״
חדש בשירותי בריאות כללית באילת: מתאם קשרי קהילה למגזר הדתי חרדי
חשיבותו של המגזר החרדי באילת עולה משנה לשנה וכך גם צרכיו

   לא כולם יודעים, אבל בתקופת הקורנה, שהביאה עימה גל עצום של פניות ושאלות, ניצבו בשטח, בלב הקהילות, מתאמי קשרי הקהילה, ופעלו במסירות כדי לסייע בשינוע תרופות, תיאום בדיקות (גם בבתים) ועוד. כל זאת, כדי לתת מענה רפואי מקיף בכל עניין בתקופה מורכבת ששינתה מהקצה אל הקצה את אורחות חיינו. הסיפורים הרבים והמרגשים מאותה תקופה הוכיחו דבר אחד - שאין תחליף לשירות הרגיש והאנושי, ובפרט לאותה זרוע המקשרת בין חברי הקהילה לבין השירותים החיוניים כשירותי בריאות. 

 

 

שווים אך שונים – מי צריך מתאם קשרי קהילה?


   קירוב שירותי הרפואה לציבור החרדי הוא אחת ממטרותיה המוצהרות של מערכת הבריאות הפועלת לאור ערך השוויון ועל פי חוק שאינו מאפשר אפליה על רקע מגזר, מגדר או כל רקע אחר. עם זאת, כאשר מעוניינים להעניק שירות מיטבי, יש לקחת בחשבון את ההתאמה הנדרשת למבוטחים מהמגזרים השונים בחברה הישראלית. בדיוק מסיבה זו, מעסיקה כללית שירותי בריאות, עשרות רבות של מתאמי קהילה חרדים שתפקידם לסייע באופן אישי למבוטחים -למשל, בקביעת תורים ובסיוע בנבכי הבירוקרטיה. כי בסופו של יום, על מנת להבטיח שכל מי שזקוק לטיפול רפואי לא יימנע מפניה לקבלתו, יש צורך הכרחי בהתאמה במתן השירות ובפעילויות בתחום הרפואה המונעת וקידום אורח חיים בריא. 
   במהלך השנים, התאמות שכאלו עבור המגזר החרדי כללו, בין היתר, גם פריסת שירותים צפופה במטרה לקרב כמה שיותר את השירות הרפואי אל בתי המבוטחים, שרבים מהם נטולי רכב פרטי, התאמת שעות הפעילות של מרבית המרפאות בשכונות החרדיות והנגשת שירותי הרפואה למגזר החרדי, קרי: להביא את הרופאים אל הקהילה.

 

''מטופלים טסו מחוץ לעיר בגלל שלא ידעו שאותו שירות קיים באילת - בשביל זה אני כאן'’

 

להנגיש שירותי רפואה מתקדמים לציבור החרדי בעיר


   לצד הגידול הטבעי באוכלוסייה הדתית והחרדית באילת ולאור צמיחתה של הישיבה התיכונית צביה בעיר, התגבשה בשירותי בריאות כללית באילת ההבנה כי לציבור החרדי צרכים ומאפיינים ייחודיים וכי רק מי שמגיע מתוך המגזר יכול לגשר בין השירותים הרפואיים ונותני השירותים למקבלי השירות החרדים. ואולם, במקרים רבים, כדי להצליח לסייע למטופל ממגזר מסוים, לא מספיק רק לשמש אוזן קשבת, אלא חשוב מאוד גם להשתמש בטרמינולוגיה ובתרבות של אותו מגזר על מנת להנגיש את המידע ובכך גם להציל חיים. מתאם קשרי הקהילה הוא למעשה הגשר שנועד להיטיב ולהתאים את השירות הרפואי המקצועי הטוב ביותר של כללית לצרכי הקהילה החרדית באילת.

 

 

הכירו את רכז קשרי קהילה למגזר החרדי באילת 


   יוסי דוס סנטוס, בן 43, נשוי פלוס שלושה ילדים, הוא נציג קשרי קהילה הטרי למגזר החרדי מטעם בית החולים יוספטל ומרפאות כללית באילת. כמי שנולד וגדל באילת, הוא רואה בתפקיד מעין שליחות: ״ מאז פרוץ המלחמה ב- 7.10, עזרתי לעשרות אנשים ומפונים להגיע ולקבל טיפול וסיוע ודאגתי לתת להם שירות אישי ויחס משפחתי״ הוא מציין ומוסיף כי ״התפקיד שלי הוא לתת מענה אישי לכל בעיה ולסייע במציאת פתרון עבור אנשי הקהילה הדתית והחרדית באילת״. מאז נכנס לתפקידו החדש לפני כחודשיים, מקפיד סנטוס להעביר את היום יום שלו בין בתי הכנסת ברחבי העיר לבין המרפאות השונות, זאת כדי ״להיחשף לקהילה הדתית ולהכיר אותם יותר מקרוב ואת הצרכים הרפואיים שלהם״.

 

 

למה חשוב לבצע התאמות עבור המגזר החרדי?


   לדברי סנטוס, הסוגיות הנוגעות לציבור החרדי במסגרת קבלת שירותי רפואה, הן לרוב בהקשר של צניעות והלכה רפואית, כמו במקרה של אותה אישה חרדית שקיבלה טיפול מרופא על אף שהעדיפה רופאה מטעמי צניעות, וזאת ״רק מפני שהיא לא ידעה שבכללית יש לנו שלוש רופאות. הפניה הגיעה אלי ושייכתי אותה מיידית לרופאה לשביעות רצונה״ הוא נזכר ומסביר - ״זיהיתי בעיות של חוסר במידע, נתקלתי במטופלים שטסים מחוץ לאילת בגלל שלא ידעו שאותו שירות קיים באילת, בשביל זה אני כאן״ הוא מדגיש.
בעבור רבים במגזר החרדי, התחום הדיגיטלי אינו רלוונטי. על כן, בכללית פועלים כל העת על מנת למצוא דרכים חלופיות להעביר באופן אחראי מידע חיוני ומסרי בריאות. דרך חשובה ויעילה למשימה זו היא כמובן בעזרת נציג מהקהילה המשמש ככתובת לכל פנייה של מטופל/ת מהמגזר בעניין שירותי רפואה. 
   
   ״הציבור החרדי פחות חשוף להתפתחות הטכנולוגית ולשלל השירותים שיש לכללית להציע, במיוחד באילת. התפקיד שלי הוא להנגיש להם את המענים שכללית יודעת לתת לציבור שכידוע יש לו דרישות ייחודיות, לכוון אותם לשירותים ומענים ייעודיים, כדי שפחות יצטרכו להגיע פיזית למרפאה וליידע אותם על שירותים חדשים שיש באילת בפרט ובארץ בכלל. התפקיד שונה מנציג קשרי קהילה כללי בכך שלרוב המסרים שמעביר נציג כללי עוברים דרך אמצעי המדיה, הוואטסאפ והסמארטפונים. מה שלרוב הציבור החרדי אין. הם צריכים מישהו לדבר אתו טלפונית״.

   ״כללית התפתחה מאוד בשנים האחרונות, זהו ארגון הבריאות הגדול במדינה עם הרבה מאוד יתרונות וחדשנות, 14 בתי חולים ברחבי הארץ, אלפי מרפאות, מכונים ורופאים מומחים, המטרה שלי היא לספק להם את כל המידע ולהיות כלי עזר עבורם בכל נושא - החל מקבלת מידע בנוגע לשירות רפואי ועד לשירותים אדמיניסטרטיביים כמו החזרי נסיעות, טיסות ועוד. הטלפון הנייד שלי מפורסם בכל מקום ואני תמיד שמח לתת מענה״, מסכם סנטוס.

יוסי דוס-סנטוס, רכז קשרי קהילה למגזר  החרדי דתי | שירותי בריאות כללית -  052-6618855

 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש