מה אוכלים הדגים והאלמוגים באילת? אנטיביוטיקה ונוגדי דיכאון

מאת: רותם נועם ● 27/9/2024 01:41 ● ערב ערב 3191
הזיהום הסביבתי ''הנעלם'' - מחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב גילה שרידים של אנטיביוטיקה, משלשלים, נוגדי דיכאון ועוד שלל תרופות באלמוגים במפרץ אילת ● פרופ' נועה שנקר: ''יש להקפיד שלא להשליך תרופות ישנות באופן שפוגע בסביבה”
מה אוכלים הדגים והאלמוגים באילת?  אנטיביוטיקה ונוגדי דיכאון
פרופ' נועה שנקר בצלילת מחקר

   תוצאותיו של מחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב גילה שאריות של לפחות עשר תרופות נפוצות באלמוגים שנדגמו הן במים הרדודים והן בעמוקים במפרץ אילת. בין התרופות שהתגלו סוג של אנטיביוטיקה בשם סולפמטוקסזול, המשמשת לטיפול בדלקות בדרכי השתן והנשימה, שהתגלתה בלא פחות מ-93 אחוז מהאלמוגים שנדגמו במחקר.
   את המחקר, שפורסם בכתב העת המקצועי  Environmental Pollution, הובילה פרופ' נועה שנקר ולצדה הדוקטורנטית גל נבון מביה"ס לזואולוגיה וממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם המעבדה ההידרוכימית בראשות פרופ' דרור אבישר בבית הספר פורטר לסביבה ומדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב.
   במהלך המחקר נדגמו 96 אלמוגים משני סוגים של אלמוגי אבן שכיחים במפרץ אילת Acropora ו-Favites, אותם ניתן למצוא הן במים רדודים של 5-12 מטר והן במים עמוקים 30-40 מטר, קרי: מעבר לגבול הצלילה הספורטיבית, ולמרבה ההפתעה גילה המחקר שרידי תרופות בהיקף גדול גם באלמוגי העומק שנחשבים בדרך כלל לחסינים יותר מזיהומים סביבתיים. 
   לצורך המחקר נדגמו 18 תרופות שונות שהוצעו למחקר על ידי קופת חולים כללי. מתוכן נמצאו שיירים של לא פחות מעשר תרופות באלמוגים, ובהן אנטיביוטיקה, נוגדי דיכאון, תרופות ללחץ דם, נוגדי טסיות, חוסמי תעלת סידן, מעכבי משאבות פרוטונים, ססטינים ומשלשלים.
   מאחר והמדובר בתרופות המשפיעות על רצפטורים במוח האדם, הן משפעיות לא פחות על אורגניזמים חיים כמו דגים (שלא נבדקו במחקר) ואלמוגים. 

 

גל נבון בצלילת מחקר


   מחקרים בעבר כבר הראו כי אסטרוגן המצוי בתרופות למניעת הריון גורם לסממנים נקביים בדגים זכרים ומכאן שפוגע ביכולת הרביה של חלק מהמינים, מחקרים אחרים הראו כיצד נוגדי דיכאון משפיעים על הזיכרון וכושר הלמידה של דיונונים הנחשבים לבעל חיים אינטליגנטי במיוחד. לפיכך, הנחת המוצא שהתאמתה היתה כי תרופות אלה ישפיעו גם על אלמוגים חיים, אלא שבניגוד לבעלי חיים אחרים, במקרה של אלמוגים אנו עלולים להתעורר מאוחר מידי שכן השינויים כה בלתי נראים ואיטיים שהם עלולים לחלוף לנו מתחת לרדאר ולהביא לתוצאות הרסניות שיתגלו רק כשאר מאוחר מידי לתקנם.
עורכי המחקר מדגישים כי הם אינם מבקשים להפיק את השימוש בתרופות הללו, אך הם כן מכוונים לפיקוח הדוק על טיהור שפכים וכן לכך שעל כל אחד ואחת מאיתנו להקפיד על השלכת תרופות באופן שלא ייפגע בסביבה. מסקנה עצובה אחרת מהמחקר הינה כי הזיהום מעשה ידי אדם מגיע גם לעומק המפרץ ולא נעצר במים הרדודים בלבד. ולסיום, מזכירים החוקרים כי דגים שניזונו מאצות ואלמוגים שנגועים בתרופות סופגים אותם אל גופם וככל שהם מגיעים בסופו של יום אל שולחננו כמאכל, הם מגיעים עם שלל התרופות המוטמעות בגופם. 

   לסיכום על כולנו לזכור, כי שוניות אלמוגים הן קריטיות למגוון החיים בים, שכן הן מספקות מזון, מחסה ואזורי רבייה למינים רבים, ותומכות בפרנסת בני האדם דרך דיג ותיירות. המערכת האקולוגית העדינה הזו נמצאת כיום תחת לחץ כתוצאה מהשפעות שינויי האקלים, זיהום ודיג יתר ויעידו דוחות ניטור מפרץ אילת המתפרסמים מידי שנה ומגלים את מצבה העדין והשברירי של שונית האלמוגים במפרץ אילת. גילוי התרופות ברקמות האלמוגים מוסיף, לפיכך, דאגה נוספת. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש

<