אוכלוסיית התנים ממשיכה לגדול ולהתקרב לעיר אילת

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 27/9/2024 01:48 ● ערב ערב 3191
זה לא סוד שאוכלוסיית חיות הבר בסביבות אילת הולכת וגדלה, אלא שלאחרונה יותר ויותר תנים נצפים מתקרבים ללא חשש לאזור המיושב ● בתוך כך, נקלטה קבוצה של תנים משוטטת באזור המגרשים של קריית הספורט ובישובי הערבה הסמוכים מדווחים עוד ועוד על חיות מחמד שנטרפות ● האמנית עינת שטקלר שעוקבת אחרי חיות הבר באזור מאשרת כי מצלמותיה מתעדות תנועה ערה וגדלה של תנים ומזהירה: ''החשש הגדול הוא להתפשטות מחלת הכלבת באזור'' ● גורמי איכות הסביבה בעיר מבהירים: ''הגורמים האחראים על דילול אוכלוסיית חיות הבר הגדלה באזור אילת לא פועלים כנדרש'' ● מרשות הטבע והגנים נמסר: ''הרשות מכירה את בעיית חדירת התנים למרחב המיושב בעיר אילת ופועלת באופן ישיר לניטור וטיפול בבעיה מול כלל הגורמים העירוניים”
אוכלוסיית התנים ממשיכה לגדול  ולהתקרב לעיר אילת
צילומים: עינת שטקלר  

   אוכלוסיית חיות הבר שבית הגידול שלהם הוא בסביבות אילת הולכת וגדלה בשנים האחרונות וזו עובדה ידועה. אלא שלאחרונה נצפים יותר ויותר תנים החיים בסביבות העיר אילת, לא רק כשהם מתקרבים לאזורי המגורים ואזורים בהם קיימת פעילות אדם, אלא גם משוטטים להם בשעות האור. אם תשאלו מביני עניין בנושא חיות בר, הדבר מעיד על כך שלא זו בלבד שאוכלוסיית התנים באזור גדלה מאוד, אלא שהם פחות ופחות מפחדים מבני האדם ואת זה, מבהירים תושבים, יודעי דבר, חייבים לעצור וטובה דקה אחת קודם. 
   נכון להיום, יש לא מעט עדויות של תושבים על תנים שנצפים משוטטים באזור שביל העוקף, מהם נצפו לא פעם כמה פריטים שחוצים את הכביש לכיוון הבניינים הסמוכים. לאחרונה דיווחו שחקני כדורגל צעירים שמתאמנים בקריית הספורט בואכה עוקף בתי המלון, על כך שראו במו עיניהם חבורה של תנים בקרבת מקום בשעת לילה. תוסיפו לזה את תושבי ישובי הערבה שמתלוננים על עוד ועוד חיות מחמד שלהם שנטרפות על ידי חיות בר, בכלל זה תנים וכאמור, העובדה כי באזור אילת כבר נצפים תנים משוטטים לא רק בשעות הלילה, כדי לחבר את כל אלו לתמונה לא נעימה שמסמנת כי אוכלוסיית התנים בקרבת אילת ממשיכה לגדול. 

 

החשש הגדול הוא להתפשטות מחלת הכלבת באזור. תנים חוצים את קו הגבול מירדן לכיוון אילת ● צילומים: עינת שטקלר  


   לטענת יודעי דבר באילת, ברשות הטבע והגנים אמנם אמורים לדלל את אוכלוסיית חיות הבר בסביבות העיר, כחלק מההתמודדות עם המצב, ואולם קצב גידול אוכלוסיית התנים באזור מעיד, לטענתם, על כך כי ברשות הטבע והגנים לא פועלים כנדרש ולא עושים מספיק על מנת לדלל את האוכלוסייה שבפועל רק הולכת וגדלה. "אם נעלם לכם החתול האהוב, תשאלו את התן", מגדירה את המצב הקיים עינת שטקלר, אמנית סביבתית, שבמסגרת מעקבים שהיא עורכת באזור על חיות הבר לטובת מחקרים, התקינה מצלמות שקולטות לדבריה פעילות ענפה עד מאוד של תנים באזור. "יש תנועה ערה של תנים שבעבר הלא ממש רחוק לא הייתה קיימת במימדים כאלו", אומרת שטקלר. "יש באזור גם שועלים וצבועים אבל במקרה של תנים, מדובר בכמויות אחרות לגמרי", היא אומרת ומספרת כי יש תלונות רבות בקרב החקלאים באזור על נזקים שהתנים גורמים בין השאר לצינורות המים בחלקות שלהם, מה שגורם להם לבזבוז מים לא מבוקר. "מצד אחד הם חותכים את הצינורות כדי לשתות מים, מצד שני, עבור הגורים הצינורות הוא משחק וכלי לחיזוק השיניים", אומרת שטקלר שמוסיפה מידע מעניין אותו היא עצמה חוקרת בנושא השינוי התזונתי של חיות הבר באזור כתוצאה מהחקלאות - "היום חיות הבר באזור צדים הרבה פחות. הם תופסים ציפורים וגם אוכלים תמרים וזה לגמרי שינוי תזונתי למי שהיו אך ורק צדים", היא אומרת ומוסיפה בחיוך: "אולי בעוד כמה מאות שנים נגלה שיש להם סוכרת". לדברי עינת, תנים רבים נמצאים באזור בסיס צאלים ובעיקר באזורי סבך שיחים שם הם מסתתרים. אלא שלמרות כל אלו, מחזקת שטקלר את העובדה שכיום ניתן לצפות בתנים משוטטים גם בשעות האור. "התנים לרוב מסתובבים בזוגות אבל אפשר לראות אותם משוטטים גם בגרעין המשפחתי שלהם עם הגורים", היא אומרת.

 

תן טורף חתול באילת 


   התופעה הזו, יחד עם קבוצות של כלבים משוטטים שנצפים לאחרונה יותר ויותר באזור המטעים של קיבוץ אילות ועל הגבול עם ירדן, רק מגבירים את החשש להתפרצות מחלת הכלבת באזור. "זו הסכנה הגדולה ביותר של התרבות התנים", מזהירה שטקלר. "יחד עם עלייה מדאיגה של דיווחים בישובים באזור על חיות מחמד שלהם שנטרפות. היום אלו חיות מחמד, מחר אלו יהיו תינוקות וכבר קרו דברים מעולם", היא מזהירה ומבהירה כי לא משנה איך מסתכלים על זה, מישהו חייב להיות עם היד על הדופק ולדאוג לדילול אוכלוסיית התנים באזור. ״עדיין מדובר בחיות בר טורפות״ היא מזכירה.
   בסרטונים שהועלו ברשות הטבע והגנים נצפים תנים חוצים את קו הגבול מירדן לכיוון אילת. חלקם אמנם חוזרים לצד ממנו הם באו ואולם חלק מהם נשארים בצד הישראלי. גורמים יודעי דבר הבהירו השבוע כי בעוד שהצד הישראלי מנסה לטפל בבעיה, בצד הירדני, כמו במיני בעלי חיים אחרים, לא עושים דבר כדי להתמודד מול המצב הקיים וכך הצד הישראלי נאלץ לקלוט ולהתמודד בצד הזה עם בעיות שמגיעות מעבר לגבול. באותה נשימה הזכירו הגורמים כי: "דילול מאסיבי יותר ובקצב נכון יכול לפתור את הבעיה ולא להעלות את הסכנות באזור. תנים משוטטים שאינם מפחדים יותר מלהגיע לאזורים מיושבים ולא מפחדים לשוטט בשעות האור זה סימן לא טוב שחייב טיפול בתופעה וטובה דקה אחת קודם", מבהיר הגורם.

   במשרד לאיכות הסביבה הפנו את האצבע לרשות הטבע והגנים והבהירו כי כל מה שאמור לגבי חיות בר מצוי באחריותם ובטיפולם.

   מרשות הטבע והגנים נמסר ל׳ערב ערב׳: "רשות הטבע והגנים עוקבת אחר מינים מתפרצים בישובים ובערים בכל רחבי הארץ. תנים ומינים מתפרצים אחרים נמשכים לערים המהוות עבורם מקום בו ניתן להשיג מזון בצורה זמינה וקלה- מפחי האשפה ועוד אוכל החתולים המושאר ברחובות על ידי תושבים. הרשות מזכירה כי הדרך הטובה ביותר לצמצום נוכחותן של חיות הבר באזורים מיושבים היא דרך סניטציה, סגירת פחים ומניעת השארת אוכל ברחוב. כמו כן, התנים מקבלים מסתור ביישוב ולכן חשוב לפתוח סבך צמחייה צפוף ולבצע גיזום כדי למנוע את הישארותם במרחב המיושב. הרשות מכירה את בעיית חדירת התנים למרחב המיושב בעיר אילת ופועלת באופן ישיר לניטור וטיפול בבעייה מול כלל הגורמים העירוניים ובכללם הנהלת קריית הספורט. כמו כן, הרשות בעזרת העירייה החלה לבצע פעולות הסברה לתושבים הכוללות מידע מה ניתן לעשות במידה ונתקלתם בתן והדרכים לצמצום הגעתם לאזורי מגורים. הרשות מבצעת פעולות אקטיביות לדילול אוכלוסיות התנים המתפרצת באזורים הסמוכים לעיר".

 


   בדף הסברה של רשות הטבע והגנים להתמודדות מול עליית כמות התנים באזור אילת נכתב כי "טיפול בתנים ללא הסדרה של מקורות המזון הזמינים בעיר אינו יעיל מהסיבה הפשוטה שמקורות המזון ימשכו עוד תנים, לכן, כדי להרחיק את התנים מהעיר יש לנקוט בדרכים אלו -  אין להשאיר לחיות המחמד מזון ומים בכלים פתוחים מחוץ לבית, אין להשאיר אשפה גליה. יש לפנותה לפחי אשפה ולסגור אותם היטב. אין להאכיל תנים בשום מקום ובשום מצב".
   ואם תהיתם איך תזהו תן, כדאי שתרשמו לפניכם את הפרטים הבאים: לתן זנב קצר, קצהו שחור, פונה מטה וקרוב לרגליים האחוריות גם בעת ריצה. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש

<