הגשמת חלומות

מאת: ● 15/9/2010 19:29 ● ערב ערב 2463
'שכל חלומותיך יתגשמו השנה' - זו ברכה מקובלת ערב חג. אבל מה זה בדיוק חלום? ואיך מגשימים אותו?. אופיר מלכי, כתבת, חולמת מומחית ומרצה בנושא פירושי חלומות, מציעה כמה כיווני מחשבה כדי לסייע לנו להגשים חלום
הגשמת חלומות

בשבוע שעבר נפגשתי עם הורים שכולים לרגל פתיחת שנת הפעילות החדשה. הוזמנתי על ידי ידידי הוותיק, מיקי ירקוני, יו"ר 'יד לבנים' בעיר לשאת דברים תחת הכותרת 'פירושי חלום'. המפגש היה מרתק ומרגש לכל הצדדים הנוגעים בדבר. אחת האמהות ספרה על חלומות שנראים לה ממשיים, בהם היא פוגשת ומחבקת חיבוק חם ואמיץ את בנה שנפל במלחמה. היא הוטרדה משני דברים, ראשית, ממשיות החלום גרמה לה להעלות את השאלה האם המפגשים ממשיים? שנית, הסובבים אותה דאגו לשלומה. 'איך את מתעוררת בבוקר'? שאלתי, והיא השיבה שהיא מתעוררת מלאת שמחה ואהבה וכוחותיה מתחדשים. 'אם כך, אין חשיבות לשאלה אם המפגשים האלו ממשיים", אמרתי לה והוספתי, "את יכולה להודיע לקרובייך הדואגים, שהחלומות הללו הם חלק ממנגנון האיזון והשמירה על הבריאות הנפשית שלך ובעצם גם שלהם ושל כל אדם". ואכן, החלימה משמעה שמירה על הבריאות הרגשית והנפשית.
אחת השאלות שחוזרת במפגשי פירוש חלומות היא - האם כולם חולמים?
התשובה שכן. יותר מזה, מחקר שבוצע בקרב מתנדבים גילה שאנשים שמונעים מהם להיכנס למצב של חלימה, סובלים תוך מספר ימים מהתמוטטות נפשית, נכנסים להתקפי פסיכוזה, רואים הזיות ואינם מבדילים בין מציאות לחלום. המוח מסתבר, זקוק ל'פרקי החלימה' כצורך בסיסי להתנהלות תקינה. ולמה הכוונה 'פרקי חלימה'? השינה שלנו מורכבת ממחזורי שינה שבאים כמו גלים כשלושה ארבעה בכל לילה. כל גל כזה מורכב ומכניס למצב של גלי מוח רגועים ואיטיים. לאחר מכן המוח עובר למצב של גלי מוח עוד יותר איטיים ורחבים ולבסוף מופיע שלב של תנועות עיניים מהירות. העיניים הסגורות מתרוצצות מצד לצד כמו מנסות לעקוב אחרי תמונות רצות. שלב זה הוא שלב החלימה. אם נעיר את האדם החולם במצב זה, הוא יידע לספר לנו על מה חלם. שלב זה נמשך בין עשר לחמש עשרה דקות ואז שוב נכנס המוח להרפיה ולמנוחה. גלי המוח נעשים איטיים ורפויים ושוב האדם חוזר למצב של כמעט ערות ומייד 'צולל' בחזרה. במהלך שנת לילה של כשמונה שעות אנו עוברים בין שלושה לארבעה 'מחזורי' חלימה מהסוג שתיארתי.

שאלה חוזרת נוספת בהרצאות היא של אנשים שאינם זוכרים את חלומותיהם- כיצד אני יכול לזכור חלומות?
"קודם כל עליך לרצות. באמת לרצות ולכוון את כוח המיקוד שלך בקשב של החלימה", אני מסבירה לשואלים. יש מספר עצות טכניות לעשות כך. ראשית, כעשר דקות לפני השינה להיכנס למצב של רגיעה. לנשום עמוק מספר פעמים, להיות בשלווה ולומר לעצמך בקול: 'אני רוצה לזכור הלילה אחד מחלומותיי'. יש לומר את זה מספר פעמים ואם לא זכרת – לא נורא. המשך גם בלילות הבאים לומר לעצמך שאתה רוצה לזכור את החלום. זה יגיע בסופו של דבר. עצה שנייה היא להחזיק ליד המיטה פנקס או מחברת וכלי כתיבה ומייד עם פקיחת העיניים לרשום את החלום. במהלך היום תוכל לקרוא מה שכתבת וכך החלום ופרטיו לא נעלמים. שלישית, עם פקיחת העיניים אל תזנק מהמיטה ותרוץ לרחוץ פנים ואל תמהר לחשוב על היום שמחכה לך. תשאל את עצמך איפה אני, מה אני מתכנן ומה קורה. קח את הזמן... הרגע... השאר במצב של נים ולא נים. אל תשנה תנוחה. עצום חזרה את עיניך ונשום עמוק. נסה לשחזר את התמונה האחרונה שראית רגע לפני שפקחת את עיניך. זכור: ככל שמתרגלים יותר - זוכרים יותר וזוכרים יותר פרטים. חלומות יותר מורכבים וארוכים יתחילו להופיע.

יש המספרים לי על חלום שחוזר להם במשך שנים...ומבקשים ממני להבין מה משמעות הדבר?
מספר האפשרויות הוא כמספר החולמים וכמספר החלומות. כשאדם מספר לי חלום אני שואלת את עצמי מדוע הוא מספר את החלום הזה דווקא עכשיו? כלומר, החלום הוא דינאמי ופירוש חלום הוא תהליך יצירתי וגמיש. יחד עם זה, לגבי חלום חוזר יש אפשרות שמדובר בדילמה שעדיין לא נסגרה והוא מופיע כמסר שמצריך אותך להעריך את עצמך, את עמדותיך ואת עקרונותיך מחדש. יתכן שמדובר בזיכרון מודחק שמופיע בצורה סמלית או בצורך שדורש מימוש, אך ההכרה שלך צנזרה אותו ממך, משום מה, ולכן הוא נאלץ לבוא בצורה של חלום. לצורך הבנה של העניין הזה אסביר שיש חלומות של הגשמת משאלה. למשל אשה במשטר תזונה חמור חולמת שהיתה במסיבה בה אכלה עוגות קצפת ועוגיות סוכר נהדרות בלי חשבון. החלום מבטא צורך בסיסי כמו רעב או תאבון אך הוא גם מדבר על תחושה של חופש ושל שחרור. זה מה שיפה בחלום, אנחנו חופשיים ממגבלות וממעצורים של היום יום. תארו לכם מה מידת החופש שתהיה לנו אם נוכל לכוון את החלומות כרצוננו.

תזמינו לכם חלום -


לשאלה האם אנחנו יכולים להזמין לנו חלום, התשובה שלי היא תמיד - 'בהחלט כן'. אנחנו עושים את זה באופן לא מודע כל הזמן. הדרך להזמין חלום היא ראשית לדעת מה אתה רוצה להזמין, ולפני השינה להיכנס למצב של הרפיה ולראות בעיני רוחך את התמונות שאתה מבקש להתמקד בהן. למשל, מישהי שחולמת על נפילה מצוק. אני מציעה לה לפני השינה לראות את עצמה על הצוק, לדמיין ככל יכולתה את התמונה במלואה, כולל שימוש בשאלות מכוונות כמו 'איזה שעה זו של היום'? 'האם יש צלילי רוח או מים '? ועוד פרטים שיוסיפו חיות לתמונה שהיא רואה, ואז לדמיין את עצמה עפה משם על כנפיים או על דאון. אם היא טיפוס מציאותי...שינוי התמונה שמעוררת חרדה תעבור גם לחלום עצמו. משום מה לילדים יותר קל לשלוט באמנות החלימה המתוכננת, אולי כי יש להם פחות מסננות 'הגיון'. ידוע לי שמטפלים שעובדים במחלקות אונקולוגיות עם חולים משתמשים בטכניקות של דמיון מודרך. הדמיון המודרך, כשהוא עובד לעומק הוא מגיע לרמות דומות לחלימה. התוצאות של השיטה מדברות בעד עצמן. חולים שמדמיינים ניצחון על המחלה מגלים אחוזי החלמה וקצב החלמה גבוהים יותר. באחד התרגילים מציעים לחולה לדמיין מטה קסמים שמעלים את הגידול. התגובה של החולים המבוגרים היא פחות טובה, כי הם 'יודעים' שאין מטות קסמים. ילדים מצליחים לדמיין בקלות את המטה. אני נזכרת במצב שבו בן של חברים קרובים, כיום בן 14, סיפר לי בערך כשהיה בן 4-5 על דרקון שמגיע אליו בחלומות ומפחיד אותו. הצעתי לו להתיידד עם הדרקון. באותו לילה הילד לא התעורר בבעתה ולמחרת בבוקר ספר שהדרקון הגיע, הם נעשו חברים והדרקון לקח אותו לטייל בעולם. במשך השנים צברתי סיפורים רבים שמעידים על יכולת להזמין פעולה או מצב שיתרחשו במצב של חלום. אני נזכרת בחברה בעלת הומור נהדר גם במציאות, שסיפרה שחלמה שהיא הולכת ברחוב ערומה כביום היוולדה. בחלום היא נבוכה ואז אמרה לעצמה 'רגע אני חולמת..אז אלביש את עצמי' ..וכך היה.
חשוב לציין שאופי לא נעלם במהלך החלימה. הוכח למשל שאנשים יצירתיים חולמים בצבע וגם שומעים צלילי מוסיקה וכו'. כך שאפשר להזמין חלום וגם ההיפך נכון, החלום מזמן לנו מציאות.

מה זאת אומרת?
"בשאלה הקודמת התייחסנו להשפעת המציאות בזמן של ערות על החלום, אולם יש מצב שבו מתוך החלום אפשר לשנות את המציאות. לזה הכוונה בהגשמת חלומות. להפוך את החלום הערטילאי והמופשט לכלל מציאות גשמית. אלו כבר טכניקות למתקדמים, שדורשות ריכוז עמוק ושליטה עצמית. לא מעט אנשים ספרו לי כי חלומות שחלמו שהתגשמו בתוך מספר ימים. חלקם סברו שמדובר בחלומות נבואיים, חלקם האמינו שהחלום יצר את המציאות. אישה סיפרה לי שחלמה על חברת ילדות שהקשר איתה ניתק לאורך חמש עשרה שנים. למחרת התקבל טלפון מאותה חברה שהשיגה את המספר ממכר שלישי אותו פגשה במקרה ברחוב. אמא אחת שפגשתי בהרצאה שנתתי במלון, סיפרה על חלום שחלמה שבנה נפצע ותוך כדי חלום היא חשה כאב עז בברכה. באותם רגעים ממש נפצע בנה שהיה באימון צניחה וריסק את ברכו. ככל שנצליח ליצור תמונה ברורה, חדה, בהירה ומפורטת יותר של המצב המבוקש, תוך כדי כניסה למצב של הרפיה, כך יש יותר סיכוי שנצליח ליצור מציאות שתתאים לתמונה שיצרנו. גם בזמן חלומות בהקיץ, חשוב שנתמקד במחשבות חיוביות וכך נעצים את עצמנו ואת הקרובים לנו".
מה לגבי סמלים המופיעים בחלומות?
"ישנם סמלים אוניברסליים ויש סמלים אישיים. בפירוש שנותנים לחלום חשוב להדגיש את החלק האישי, ולא לקפוץ למסקנות. יש לדעת לשאול שאלות מכוונות כדי להגיע להקשר האישי שהביא את הסמל בהקשר של החלום הספציפי. למשל, מישהי שרוכבת על סוסים מינקות תחלום על סוס. משמעות החלום תהיה שונה מאשר אצל מישהי שנפלה בילדותה מסוס ושברה את רגלה. עבורה הסוס מייצג כשלון וכאב. לא אחת פרטים שמופיעים ברקע של החלום הם מאד משמעותיים להבנת החלום כולו. למשל, ניהלתי פורום חלימה ומישהי עלתה לשידור וסיפרה שחלמה חלום מוזר ובו עשתה את צרכיה בתוך סיר לילה ברחוב ואחיה ואחיותיה נאספו סביבה והחלו מתווכחים ורבים. בשאלות ששאלתי הסתבר שבחלום עשתה, ובבירור נוסף הסתבר שהוריה נפטרו לאחרונה ובין האחים והאחיות התגלעו סכסוכים לגבי קיום הצוואה של ההורים. החולמת חשה קרובה יותר לאבי המשפחה וחשה צורך למלא אחר צוואתו כלשונה. הקשר בין המילים 'צואה' ו'צוואה' הצביע על מקור החלום. כמו כן, השימוש בסמל של עשיית הצרכים הצביע על הצורך שלה לקחת שליטה במצב שנוצר. שכן מבחינה פסיכולוגית שלב עשיית הצרכים בסיר זהו השלב שמציין את התפתחות השליטה בחיי האדם. הצלחה בשליטה על הצרכים משמעה - תחושת סיפוק וגאווה. כשלון משמעו- בושה ותחושת הפסד עצומה. כך שעלה שהחולמת ייחסה משמעות רבה לתפקיד שהיא נוטלת במצב שנוצר אחרי מות ההורים. כשלון במימוש הצוואה של האב כפי שהיא מבינה אותו, איים עליה במידה רבה והעיק על תודעתה. מה שאני מדגישה, שהעבודה עם חלום היא בעצם עבודה עם תודעת החולם, שהיא תודעה ערמומית שמנסה בו זמנית לספר סיפור אישי ורגשי ובו זמנית לכסות על המסרים ולגונן על עצמה מפני החלקים החבויים ומעוררי החרדה. בכל עבודת חלום מגיע השלב שבו החולם אומר ' זה ממש לא זה'. זה כמובן, החלק שהוא מבקש להרחיק מעצמו ככל הניתן. ובו... כמה מרגיז, יש להתמקד...".
החלומות הם עולם ומלואו ובהזדמנות זו נגענו בחלומות על קצה המזלג.


אז שתהיה לנו שנה של הגשמת חלומות חיוביים, ובעת ה'תשליך' זו בדיוק ההזדמנות להשליך מעלינו את הפחדים והתמונות הקודרות שמכבידות על הכרתנו. כנאמר: הזהר בחלומות שאתה חולם - הם עוד עלולים להתגשם...