המדור שייעצב לכם את החיים ואת הבית

מאת: או-מד מדיקל ● 28/9/2010 14:53 ● ערב ערב 2465
אדר' יסמין לוגסי
המדור שייעצב לכם את החיים ואת הבית

פרגולות


לכבוד חג הסוכות, החלטתי להקדיש את המדור השבועי ל'סוכה' השוכנת דרך קבע בחצר הבית או במרפסת הדירה, הלא היא הפרגולה. מקור המילה 'פרגולה' בשפה הלטינית ויש לה מספר משמעויות: גג בולט או צריף. אצלנו 'פרגולה' מתייחסת לכל אלמנט קירוי הנמצא מחוץ לבית, בנוי על עמודים התומכים במערכת של קורות אופקיות ומספק הצללה ומסתור מפני השמש הקופחת. פרגולות היו קיימות כבר באדריכלות הרומית הקלאסית והפכו לחלק מהבנייה הים-תיכונית הכפרית כפתרון יעיל ואלגנטי של הצללה בחצר המטופחת של הבית.
כל מי שברשותו בית עם גינה, גג או מרפסת, מבלה זמן ניכר מחוץ לכותלי הבית. ארוחות משפחתיות או סתם שיחה על כוס קפה יוצאים מחלל הבית אל האוויר הפתוח. מבחינת התכנון האדריכלי הפנים והחוץ תפקידם להשלים זה את זה. כאשר מהבית משתקפת גינה מטופחת או גג מלא בצמחייה, פנים הבית בוודאי יראה טוב יותר. אך גם מחוץ לבית נשאף לרמת חיים גבוהה כמו זו שבתוכו, כך שעולה הצורך בפרגולה איכותית יותר, מעוצבת יותר וכמובן יעילה יותר.

תמונת כתבה


כאשר מתכננים את הפרגולה ומיקומה בחצר, חשוב לקחת בחשבון את שעות היום במהלכן מתכוונים להשתמש בה, ואת הצרכים שלשמם בונים את הפרגולה. בבית שתכננתי באילת, הפרגולה פונה מערבה ודיירי הבית מתכננים לשבת בה בשעות אחר הצהריים. במקרה כזה למשל, ניתן להטות את גג הפרגולה בזווית קלה אל כיוון דרום-מערב, כדי למנוע סנוור.
הצללה היקפית גם היא פיתרון טוב, ניתן לקבלה על ידי שימוש באחד החומרים ממנו עשויה הפרגולה, או מבד דקורטיבי - ממש כמו וילונות הנותנים מראה אסתטי. לגבי גודל הפרגולה יש לדעת כי ככל שהפרגולה רחבה יותר, כך השטח המוצל גדול יותר, וככל שהגג גבוה יותר, כך זרימת האוויר בה חופשית יותר. גורם נוסף שיש להתייחס אליו, הוא משטר הרוחות באיזור, ולכן יש לתכנן את הפרגולה כך שתהיה פתוחה לזרימת הרוחות בעונות המעבר ובקיץ, אך עמידה דייה לעמוד בסערות החורף.

קיימים חומרים רבים מהם ניתן לבנות פרגולה:


פרגולת עץ: הנפוצה ביותר בזכות תחושת החמימות שהיא משרה, והשתלבותה ההרמונית בצמחייה אשר בגינה. סוגי העץ המומלצים הם אורן (שהוא גם הזול ביותר) או כל עץ גושני אחר שמתאים לתנאי מזג אויר קשים כמו הטיק לדוגמא. טיפול ותחזוקה נכונים של פרגולות עץ הם מתכון בטוח לשימורן לאורך שנים. כיום קיימים בשוק צבעים וחומרים ידידותיים לסביבה, אשר מגנים על העץ מפני פגעי הטבע, מצמצמים את כמות הסדקים ומעניקים לו עמידות. הטיפול בעץ צריך להיעשות בעיקר לפני בוא הקיץ.

תמונת כתבה


פרגולות מתכת ואלומיניום: למבנים אלה עיצוב עדין המתאים בעיקר לפרגולות ביתיות קטנות. הקווים הנקיים בעיצוב הפרגולה מקלים על השתלבותה במראה הבית. פרופילי האלומיניום, מהם הן עשויות, אינם מחייבים תחזוקה שוטפת. פרגולת ברזל כמו ה"גזיבו" למשל, בעלת מראה ייחודי ורומנטי יכולה להוסיף אווירה קסומה לגינה. הברזל לעומת זאת זקוק לטיפול עונתי בחומרים המתאימים לו.
פרגולה מאדני רכבת:
עמודי טלפון ואדני רכבת משמשים אף הם לבניית פרגולות. יופיים ניכר במראה הגס המיוחד המאפיין אותם, אך לעיתים קשה להשיגם באורכים המאפשרים מפתחים גדולים ללא תמיכה. חומרים אלו ישתלבו נהדר עם יריעות במבוק, אותם ניתן לקנות בגדלים שונים ובסוגים שונים. מבחינת תחזוקה אדני רכבת ועמודי חשמל זקוקים לטיפול מועט. כדי להאריך את חיי הבמבוק יש צורך לטפל בו באופן עונתי. יש המעדיפים להחליפו אחת לכמה עונות.
צמחייה ודקורציה
חלק בלתי נפרד מיופייה של הפרגולה הוא הצמחייה העוטפת אותה. פרגולה ללא צבעי פריחה ועלים נראית עירומה.

תמונת כתבה


ישנם מספר מטפסים קלאסיים לפרגולות. הפופולרים שביניהם הם: הגפן, שגם מניב פרי, אלמן הודי: מטפס שמפיץ ריח בשעות הערב ומתאים לכיסוי פרגולות וקירות, הוא בעל עלי כותרת אדומים ההופכים ללבנים, וניתן לגדלו במקומות עם שמש ישירה או עם הצללה חלקית. בוגונוילאה: בעל יכולת צימוח עזה, המתאפיין בצבעים מרהיבים של כתום ואדום. מנדוולה: מטפס מרהיב שפורח בצבעים עזים מאוד. יערה: מטפס המושך פרפרים וניחן בפריחה ריחנית לבנה, המתחלפת לצהוב עם התבגרות הפרח. פנדוראה יסמינית על אף שאינה ריחנית, היא חזקה ועמידה בכל מזג אוויר.
ניתן להקיף את הפרגולה באדניות עם צמחייה, שבחוץ ישגשגו ויגדלו יפה יותר מאשר בתוך הבית. על הפרגולה עצמה אפשר לתלות סלסילות מתכת עם מצע קוקוס ולשתול בהן צמחים נשפכים ופרחי עונה צבעוניים.
כאשר מדובר בפרגולה על גג, מומלץ לשתול את הצמחים במכל של לפחות 50 ליטר עד מאה ליטר, כדי לאפשר צמיחה מהירה.
תאורה יכולה גם היא לתרום למראה. תאורה תלויה ומרכזית המתאימה לסגנון הבית והחצר, תאורת פנסים על בסיס שמן או עששיות עם נרות, המתאימים במיוחד לשימוש חיצוני.
חשוב לדעת כי פרגולה נחשבת למבנה, וככזה היא מחייבת אישור להקמה מטעם הוועדה המקומית.

כמה מילים על החג:


במידה ותהיתם מהו הרעיון העומד מאחורי השהייה בסוכה למשך שמונה ימים, התשובה היא- עצם היציאה מהבית. במשך שמונה ימים אנו נמצאים מחוץ לקירות הבית המגוננים ויחד עם זאת גם 'המסתירים'. כאשר אנו בתוך הבית אין אני רואים את הבית בשלמותו. עלינו לצאת ממנו כדי שנוכל להתבונן על חיינו מבחוץ. שוב אין קירות חוצצים בין בני הבית, כולם נמצאים בחלל אחד, חולקים אותו יחד בכל שעות היום, ובכל סוגי הפעילות. אוכלים יחד, ישנים יחד, משחקים יחד. השהייה בחוץ מאווררת ומקרבת בין בני המשפחה.

הפינה הירוקה


פרגולה המתוכננת נכון יכולה לחסוך במאמץ קירור הבית בימים החמים – היא מונעת חדירה ישירה של שמש לפנים הבית, מצלילה על הקירות כך שהם סופגים פחות חום. לעומת זאת, גם מצב הפוך שבו האפלוליות מוגזמת אינו רצוי, ולכן יש להקפיד בשלב התכנון על שילוב של פתחים בפרגולה, שיאפשרו גם אור שמש וגם צל לפי הצורך.

חג סוכות שמח וסוכה כשרה
שלכם, יסמין