כשהגלגל פגש בגולגולת

מאת: ● 13/10/2010 08:43 ● ערב ערב 2467
ענת הופמן מרפאה אנשים באמצעות הגלגל- פיסול, חימר, קדרות, ציור והדיקור ענת הופמן שוברת מוסכמות בנאליות לגבי מבנה של ראיון בעיתון. "אני כל כך עייפה... הבית שלי בשיפוצים, אני מותשת", מסבירה הופמן בדרך קומית, ”השיפוצניק שלי מקסים", היא מציינת ומספרת, "הוא יוצא מהחדר ושואל אותי - "נכון שאני לא מפריע לך? במה אני מפריע לך? תגידי"... ומאחוריו חצי תקרה נופלת על הרצפה"....

הומור פרוע מבחינתה של ענת הוא כלי עבודה לריפוי. גם חיקויים שבאים לה באופן טבעי. בימים אלו יש להניח שענת תזכה לשינה המיוחלת, שכן השיפוצים כבר בשלבי סיום. הופמן שעברה לאילת בגיל 13, מוכרת לרבים כמורה לאמנות וכמטפלת הוליסטית מחוננת. בימים אלו היא פותחת סטודיו לתלמידים ובו תלמד קדרות על הגלגל, עיצוב קרמי, חוגי פיסול ציור ורישום. פתיחת הסטודיו המשופץ היא רק תירוץ ליהנות ממה שיש לה להגיד לאומה. צעיר תלמידיה, יש לציין, הוא רק בן ארבע והכי מבוגרת בת 84.

תמונת כתבה


יש הבדל ביצירתיות אצל ילדים ואצל מבוגרים?
"ילדים הם ענקים. הדור ממש לא הולך ופוחת, הם מהירים ופתוחים ואין להם גבולות ומעצורים שיש למבוגרים. המבוגר מבזבז 80 אחוז מזמנו על 'אני לא יכול ו'מה יגידו עליי' ו'פעם ניסיתי ולא הצלחתי'. לענת תיאוריה משלה לגבי הפרעות קשב: "יש קשר הדוק בין הפרעות קשב וריכוז לעודף ליחה בגוף. כדאי לבדוק אם הילד נוחר בלילה ואם כן זה בגלל עודף ליחה. הנשימה חרדתית וכל המחשבות עגומות ומופיעים פחדים של 'אני הולך להיחנק' ותחושה של איום שאין באפשרותו של ילד להגדיר. לפעמים הליחה מרוכזת באזור הראש: אף, אוזן, גרון. אז לא שומעים טוב, לא מריחים, המחשבות מבולבלות ומעומעמות ויש תחושה של נתק חלקי מהמציאות כמו להסתובב עם הראש בתוך אקווריום. ילד שמסתובב ככה, איך יתפקד כמו כולם בכיתה או בגן? וכל זה, תתפלאו, יכול להיגרם כתוצאה מאלרגיה." כדי להימנע מהמצב המוזכר ענת מציעה: "קודם כל מומלץ להוריד מהתפריט סוכר, קמח לבן, צבעי מאכל, דברי חלב, שוקולד, קולה ותפוזים. כדאי לבדוק צעצועים עם שיער וחיות פרוותיות, כולל כריות. לפעמים מדובר באלרגיה לכלב המשפחתי וההורים לא חושדים שחיית השעשוע הביתית עושה את הילד חולה", אומרת ענת שבעיניה האמנות היא כלי טיפולי פר אקסלנס.
"אמנות זה מינוף אדיר. הילד מרגיש הנה יש מקום שאני מצליח בו והוא שלי, אני יצרתי את זה ואני בורא", אומרת הופמן. למילה 'בורא' משמעות מיוחדת בעיניה: "להשקפת רבי יהודה אשלג, כל מטרת החיים בעולם הזה זה להביא אותי למצב של בורא. במצב של בורא, אני אומר אמן למציאות היא יפה בעיניי אני אומר לה כן".

ותפקיד הביקורת בחיינו?
"קחי ילד רגיל אפילו מחונן, יש הרבה דברים במציאות שלו שמבקרים אותו בגללם. אנו חיים בעולם בו אהבה באה בהתניה. אם תהיה כזה או כזה ואם תעשה כך וכך אז נאהב אותך, כלומר יש להם כל הזמן ביקורת והתניה. גם אנחנו המבוגרים, באמנות אני מוצא את הקול הפנימי שלי נטו".
יש ילדים שקורעים ציור כי יצא להם לא טוב...כלומר יש להם ביקורת עצמית גבוהה...
"באמצעות היצירה האישית הם לומדים להעריך ולאהוב את מה שעשו כי התוצר בא מהם. הם לא ניסו לחקות אף אחד. התחושה שלהם היא: 'אני יצרתי את זה', זה מפתח לביטחון עצמי".

אני מודה שאני אדם שתולה כל קשקוש שהילד שלו עשה על הקיר ואומר 'איזה יופי'....
"אני כן מצפה מהתלמידים שלי לתוצאות. אני מורה מאד טכנית. למשל לומדים לתרגם כל צורה לעיגולים לקווים ולהכי פשוט שיש ואז הטכניקה משמשת את התלמיד לציור כל דבר. אנחנו בסוף כל שנה עושים תערוכת יצירות, זה לא שאני מוותרת על הלימוד של האומנות".

איך זה נעשה?
"כשאת עובדת עם הגלגל אובניים, כל העבודה עם החימר והגלגל זה להגיע לאמצע. למרכז את הגוש חומר. אחרי שהגעת למרכז את יכולה לעלות איתו לאיזה גובה שתרצי. היצירה עוזרת לנו להתמודד עם תהליכים מקבילים מהחיים. המגע באלמנטים טבעיים כמו חימר שזה בעצם אדמה, מחבר אותנו ללבנו ומעורר את עולם הדימויים והרגש… ומטרתו לקדם תהליך של התפתחות. דרך שמחה שקט פנימי ויצירה. אין צורך בניסיון קודם, אני לא צריך להיות חכם, מבריק וכולי. תהליך היצירה הוא למעשה מסע לגילוי העצמי."
ענת מתארת שיעור בסטודיו שלה: "הילדים מגיעים ויש עשר דקות הסבר ואז הם חופשים מתי ואיך ליצור. יש להם מרחב מוגן שהם יכולים לצחוק בו. זה מפגש של צחוק הם אוכלים, שותים, מקשיבים למוסיקה, רוקדים... המטרות גדולות, אבל יש חופש"...

תמונת כתבה


מה התדר שלך?
בימים אלו פותחת ענת קליניקה של טיפול בדיקור ובפרחי באך. היא כאמור אינה רואה פער בין העיסוק באמנות לבין העיסוק בריפוי.

מהו הדיקור?
"את הדיקור בשיטת 'סקאלפ' שזה דיקור ראש למדתי בתל אביב אצל הרב יובל אשרוב שיש לו בית ספר לרפואה סינית. "הדיקור נפלא לטיפול בכאב. התוצאות מידיות במצבים כרוניים, דלקות, ולמצבים בהם התנועה מוגבלת. אני מטפלת גם בדיכאון, חרדות ובהפרעות קשב וריכוז". ענת מספרת על מטופלים שסובלים מכאבי גב חזקים "כמעט לא יכולים לזוז ואחרי שני מחטים במצח הם קמים עם המחטים בראש. בהתחלה אפילו אני לא יכולתי להאמין שזה אפשרי כל כך מהר".

איך זה קורה?
"כשאדם פגע באיזור מסוים בגוף זה כמו עיר או אזור פגוע וכעת הכבישים חסומים. לא מגיע חשמל, מים ומזון כלומר על הבעיה המקורית נוספו עוד בעיות. כל מה שצריך לעשות זה לפנות את המעבר. לאספקה שוטפת ולפתוח את הערוץ לאיבר או אזור שנחסם, זה מה שעושה הדיקור. הגוף כבר יודע לטפל ולרפא את עצמו".

ופרחי באך?
"דר אדוארד באך שנולד ב-1886 והיה רופא הומאופט באנגליה. בגיל 43 נטש ד"ר באך את מרפאתו בלונדון בכדי להקדיש את זמנו לגילוי שיטת ריפוי חדשות."

מה מצא באך?
"לטענתו, ישנם פרחים שיחים, ועצי בר, בעלי יכולת גבוהה להעלות את עוצמתנו האנרגטית , בעזרתם האדם מסוגל לפתוח את צינרותיו לקבלת מסרים מה'אני' העליון. אותה סגולה יש גם למוסיקה ולדברים מיוחדים הנוצרים מהשראה, הם מעלים את אישיותנו ומקרבים אותנו לנשמה הנצחית.
פרחי באך מרפאים לא בלחימה ישירה במחלה אלא, בהצפת ויבראציות טובות מהאני העליון אל תוך גופנו, ואז המחלה נמסה כשלג בשמש".

איך הולך הטיפול בפרחי באך?
"אני יושבת עם המטופל ושומעת מה מפריע לו, היכן כואב הן בגוף והן בנפש. אם יש כאב פיזי כלשהוא אני מקבלת אינדיקציה טובה לגבי מצבו הרגשי של המטופל לדוגמה: כאב בברך ימין, יראה לי שהמטופל חי על תורות נוקשות, אסיר לעקרונותיו, חי על כללים נוקשים ולוקח התחייבויות על-אנושיות רוצה להיות קדוש. אני נותנת למטופל תמצית שעוזרת לו להשתחרר. לרוב אני מכינה תמצית מורכבת יותר שמטפלת בכמה נושאים ביחד. התמציות עובדות בעדינות, כמעט לא מורגשות, אך כמה ימים לאחר מכן המטופל נמצא במקום אחר כבר לא באותו מקום. לפי השיטה כל איבר בגוף מביע תכונה אישיותית ואנרגטית אחרת ומטפלי השיטה עובדים לפי מפות שפיתח דר באך. למשל מישהו שכואבת לו אוזן ימין, אני מסתכלת במפות שיש לי לגבי גוף האדם וזה מראה לי שהוא אדם חולמני אידיאליסט עם יכולת גבוהה להוריד רעיונות מלמעלה אל המציאות, אבל כשהוא לא מאוזן הוא מתקשה להישאר במציאות ומתקשה להתמודד ולא רוצה לשמוע מאף אחד. כשאני נותנת לו את התמצית שמתחילה לנגן בו בעדינות זה מאזן אותו והוא הופך לאדם שמשפיע על המציאות במקום לברוח ממנה". המונח ל'נגן' אגב מגיע מהתחום הטיפול שנקרא 'רפואת תדרים'." תחום רפואת התדרים מבוסס על תיאוריות ומחקרים בתחום הרפואה האנרגטית, הפיזיקה הקוונטית ותיאורית המיתרים המניחות כי כל הקיים ביקום בו אנו חיים הינו רשת מורכבת של תדרים ומיתרים קוונטים המחוברים בינם לבין עצמם. לכל דבר בטבע וביקום אם כך, תבנית ייחודית. כאשר התבנית ניתנת למדידה היא נקראת תדר.תדרים נמצאים בסביבה הטבעית שלנו כשדות אלקטרו מגנטים- השמש,ליבת כדור הארץ והברקים שבשמיים, וכאלו המיוצרים ע"י אדם למשל טלפונים סלולרים, מיקרוגל, אולרסאונד,MRI (הדמייה דרך תהודה מגנטית) וגלי הרדיו. הגוף הפיזי מורכב מטריליוני תאים, כל תא משדר תדר מסוים. כאשר האטומים רוטטים בהרמוניה ובתדר בו נועדו לרטוט אנו בריאים.על מנת ליצור מחדש הרמוניה, ריפוי, יש להשיב את פעילות האטומים למצב הטבעי והסדיר. הריפוי נעשה בכמה דרכים:  בעזרת מגע, אור, צליל ותהודה של שדות אלקטרומגנטים מושלמים, הרמוניים, אל המטופל. הופמן מאמינה שעל הטיפול להיות רך וענוג ולא פולשני ומכאיב."אני מאמינה .שכשמישהו סובל לא צריך לתת לו עוד זבנג. קודם תרגיע את החולה. מסכן. עבר דרך ארוכה". ברגע שמושג האיזון מה שנראה כחיסרון הופך ליתרון. "ילד עם הפרעת קשב וריכוז שזה הדבר שהוא נופל בו כשהוא מתאזן יש לו יכולת ריכוז גבוהה יותר מאשר אצל ילד רגיל".ואם אתם מכוונים על התדר הנכון - אז הדברים שהופמן אומרת גם נשמעים לכם ממש טוב.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש