יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 23/11/2010 20:49 ● ערב ערב 2473
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת וישב


בפרשתנו מסופר כיצד האחים של יוסף מוכרים אותו לעבד, ואם לא די בכך, הרי שהצרות כמו שאומרים, באות בצרורות, וצרה רודפת צרה. והנה אשת אדוניו של יוסף מעלילה עליו שהוא ניסה לאנוס אותה ובגלל עלילת שווא זו מוצא יוסף הצדיק את עצמו זרוק בבור בבית הסוהר. כמה עצוב לנו לקרוא אפילו כיום, 3,500 שנים אחרי, על מה שעבר על יוסף הצדיק. ואם לנו קשה, האם אנחנו בכלל יכולים לתאר לעצמנו כיצד הרגיש יוסף הצדיק? הרי הוא צדיק (באמת צדיק – לא צדיק מזויף) ומדוע הקדוש ברוך הוא מדרדר אותו מדחי אל דחי? לפעמים נדמה אולי ליוסף הצדיק, שככל שהוא מתאמץ להיות יותר ויותר צדיק וטוב עם אלוקים ועם אנשים כך מדרדר מצבו ונעשה רע יותר. לכאורה יכולה להיות ליוסף טרוניה וטענה כלפי הקב"ה מדוע אתה פוגע בי בלי הפסקה, הרי אני מנסה בכל כוחי, נאמן לתורה למצוות ולדרך ארץ, אז איך יתכן שדווקא אני הצדיק סובל כל-כך הרבה, והסבל גובר מיום ליום? אנחנו, שמכירים את הסיפור של יוסף, יודעים שלבסוף הכל היה לטובה, לטובתו של יוסף, על-מנת שמתוך הבור הוא ייצא לשלוט על כל ארץ מצרים. אך יוסף לא ידע את הסוף הטוב של סיפורו, מבחינתו, במצב שבו הוא נתון כעת, עבד בבית הסוהר, ההווה לא טוב והסוף לא נראה טוב יותר אם בכלל.
והאמת היא שכמו שאצל יוסף דווקא מתוך הבור, הצער וההשפלה הגדולה צומחת לו הישועה, כך נכון הדבר לגבי כל אחד ואחת מאיתנו הן בחיינו הפרטיים והן בחיינו הלאומיים. אם מישהו היה בא ליהודי שנמצא במחנה השמדה ומספר לו שבתוך שלוש שנים מהיום הוא יגור בארץ ישראל, במדינת ישראל, עם צבא יהודי ושוטרים יהודים, האם היה אותו יהודי מאמין לדברים, או שהיה בטוח שמדובר באדם עם דמיון מפותח במקרה הטוב או סתם חולה רוח הוזה במקרה הרע?
אבל המציאות עולה על כל דמיון. עמנו קם מתוך האפר של המשרפות בשואה והתרומם כלביא. בעזרת ה' הקמנו את מדינת ישראל כבני חורין, ודווקא מתוך החושך הגדול של השואה הנוראה ראינו את האור הגדול שבהקמת מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו. אך לא רק במישור הלאומי גם במישור הפרטי, אם לפעמים נדמה לך שכל-כך רע, וגרוע יותר לא יכול להיות (קשיים בבריאות, בפרנסה, בזיווג, עם הילדים) הכל סוגר עלי, בכל אופן אסור להתייאש, אלא חייבים לבטוח בה' שכל מה שהוא עושה - הכל לטובה ולבסוף נזכה בעזרת ה' לישועות גדולות לראות ניסים ונפלאות. גם בימים אלה ממש כאשר נדמה לנו שכבוד ישראל מושפל עד עפר על-ידי "ידידתנו הגדולה" עלולים אנו חלילה להתייאש מהגאולה, אין הדבר כן אלא בדיוק להפך. דווקא מתוך ההשפלות נזכה להתרומם מעלה מעלה עד שנראה בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו - אמן.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש