יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 1/2/2011 21:48 ● ערב ערב 2483
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת תרומה


היום אחרי כל קניה בסופר ולא משנה מהו סכום הקניה, איך שמסתיים החשבון הקופאית אוטומטית שואלת - מעוניין לתרום 2 שקלים לילדים? עיוורים, חרשים, אילמים, חולי סרטן (השלם את החסר - כל התשובות נכונות). פעם בשנה אנחנו עוברים את המבצעים הבאים לא לפי הסדר: שירותרום, הקש בדלת, אור לעיוור, קול לדממה, קש לקשיש, עץ לכרמל, ליב"י למען ביטחון ישראל, ושלא נדבר על נזקקים חלכאים ונדכאים שכל מיני עמותות מתרימות עבורם לפני כל חג. די כבר נמאס! מי צריך את כל הנזקקים הללו שיורדים לנו לחיים השכם והערב בכל הזדמנות ומחפשים כל דרך רק כדי 'לחלוב' מאיתנו יותר ויותר. נכון צודק?
לא צודק. טועה מי שחושב כך ולא רק טועה, אלא טועה בגדול, בענק!
השבת אנו נקרא בפרשת 'תרומה' את הציווי של הקב"ה לבני ישראל- לתת תרומה על מנת לבנות את המשכן. הלשון של הציווי שה' מצווה את אבותינו היא לשון מיוחדת. ה' מצווה שניקח לו תרומה. חז"ל שואלים על הפסוק מה פירוש 'לקחת תרומה' - צריך היה לומר 'ויתנו לי תרומה', ולא לומר 'וייקחו לי'. אלא מסברים חז"ל בעומק נפלא – מה שייך לתת לקדוש ברוך הוא, הרי כל העולם הוא שלו. הוא ברא את הכסף והזהב וברצונו הוא משפיע עלינו מכל הרכוש הרב שברא בעולמו. כל מה שיש לנו, למעשה, אינו שלנו, הכל שייך לאדון הכל. אלא מה, הקב"ה העניק לנו את רכושנו, במתנה מאיתו, לכן כאשר אנו תורמים לצרכי מצווה, אנחנו בעצם מחזירים לקדוש ברוך הוא את שלו. לכן בשעה שביקש הקב"ה מעם ישראל שיתרמו לצורך בניית המשכן, הוא פונה אליהם בלשון 'ויקחו לי', כלומר - קחו משלי ותחזירו לי קצת מתוך ההרבה שנתתי לכם.
מה שהיה נכון בתרומת המשכן, נכון גם לגבי כל הדורות עד לימינו. בשעה שאנחנו נותנים צדקה ותורמים לנזקקים עלינו להבין שהכסף שלנו, באמת, אינו שלנו, הוא רק פיקדון בידינו על-מנת שנשתמש בו בחכמה לכלכל את משפחותינו ולעזור ליהודים אחרים.
לכן, את התחושה המעיקה, שאנו עשויים לחוש בשעה שאנחנו מתבקשים להרים תרומה למטרה (צודקת) כל שהיא, אנו צריכים להחליף בתחושת שמחה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו לעזור ליהודים אחרים ולהיות מהאנשים שתורמים ולא להיות אנשים שנזקקים לתרומה.
ב'שולחן ערוך', ספר ההלכות שחיבר הרב יוסף קארו זצ"ל, נפסק בהלכות צדקה, הבטחות מהקדוש ברוך הוא בעניין הצדקה במספר מישורים:
א. כל מי שתורם לצדקה - לא יגרם לו שום נזק או דבר רע מאותה הצדקה שנתן. (כלומר בפועל - לא מפסידים את הכסף)
ב. צדקה מסוגלת להציל ממוות (ולכן לא לחינם תורמים צדקה בעבור אנשים חולים מאוד שיקומו מחוליים)
ג. צריך לדעת שגלגל חוזר הוא בעולם ואם אתה עשיר כעת אולי חס וחלילה אחד מצאצאיך יהיה עני. לפיכך, תן עכשיו צדקה והיא תגן עליך ועל כל יוצאי חלציך.
חז"ל מוסיפים לנו משפט שכדאי לנו לשנן אותו כדרך חיים, כמוטו עבורנו, "יותר משעושה בעל הבית עם העני, עושה העני עם בעל הבית". כלומר, אמנם נכון שעזרת לעני כשנתת לו צדקה אך הזכות הגדולה שהעניק לך העני בעצם קבלת הצדקה שנתת לו – היא גדולה יותר. מי שנותן לעניים - זוכה בכפל כפליים.
והלוואי ונזכה תמיד להיות מהנותנים ולא מהנזקקים.
שבוע טוב

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש