המוציא לאור

מאת: רותם ג'קסון ● 15/2/2011 22:04 ● ערב ערב 2485
החל מהשבוע אפשר לרשום לזכותה של אילת עוד הישג מרשים בתחום התרבותי- חברת הוצאה לאור וחנות ספרים ייחודית הנותנים פתחון פה לסופרים מתחילים. דוד כהן, הוגה הרעיון ובעל חברת 'לשון צחה' - עריכה והוצאה לאור, מתנער מהביטוי "סוחר חלומות", אבל בכל זאת מגשים אותם בכל פעם שהוא מוציא למישהו ספר
המוציא לאור

קצת מלחיץ לכתוב כתבה על אדם של מילים, ועוד כזה שהמקצוע שלו הוא להעביר ביקורת על סגנון כתיבה. ואם לא די בכך הרי שהשם שיצא למוציא לאור, דוד כהן, הוא קפדני במיוחד. גם בקרב סופרים אנונימיים וגם בקרב מחברים בעלי שם, ידוע דוד כהן, תושב אילת, הבעלים של ההוצאה לאור 'לשון צחה' בסגנון הערות חותכות וממוקדות שגורמות לכל מחבר לנבור לא רק בכתבי היד שהגיש, אלא גם בעמקי נשמתו.
אלא שלצד הביקורות הנוקבות שהוא מתהדר בהן, ידועה גם חיבתו העמוקה למילים ולאנשים בכלל, בפרט לכאלו שעומדים מאחורי המילה שלהם (תרתי משמע).
"שנים של ניסיון בכתיבה ועריכת ספרים מכל התחומים, בנוסף להמון אהבה ואמפטיה לכותבים בראשית דרכם, הביאו אותי להגשים את חזוני ולהקים את הוצאת 'לשון צחה', כדי להיות להם לפה ולבית", מספר כהן בגילוי לב.

תמונת כתבה


דוד יעשה לכם את זה


ביום ראשון הקרוב, ה-20.2.11 יפתח כהן במרכז שלום, בחגיגת פתיחה רשמית, את חנות הספרים הראשונה בעיר בבעלות פרטית, המייצגת את הוצאת הספרים המקומית הראשונה באילת.
בחנות הוא יעמיד למכירה כאלף סוגי ספרים בנושאים שונים. למעלה מעשרים מהם יהיו ספרים שהוצאו על ידו, בהוצאת 'לשון צחה' או בהוצאת 'הדים', הוצאה לאור נוספת בבעלותו, בשותפות זוג פסיכולוגים מירושלים.
כהן המציע את שירותיו כעורך וכמו"ל עם ניסיון רב ופרקטיקות עריכה שנצברו ברבות השנים, מתמחה בספרי הגות, מחקר ופרוזה, ספרי זיכרונות, עריכת עבודות מאסטר, ליווי רעיונות יצירתיים וחדשניים ובעיקר מתמקצע בעידוד כותבים מתחילים תוך ליווי והדרכה בדרכם אל החלום הנכסף.
לכן, אם כתבתם רומן ואתם רוצים להגיע עמו לפסגה,
אם צץ במוחכם רעיון לספר ולא ידעתם כיצד לכתוב אותו,
אם שמרתם שירים במגירה ולא ידעתם כיצד לערכם או אם כתבתם יומן, רומן, ספר, סיפור, ספר הדרכה, מחזה, מחקר אקדמי או... ספר ילדים ואתם רוצים לראותם הופכים לספר בכל בית, הוצאת 'לשון צחה' היא בדיוק הכתובת החדשה שלכם ולראשונה בהיסטוריה של העיר אילת, גם הכתובת הקרובה לביתכם.

בשם המילים


מאז שהוא זוכר את עצמו, עוד בימי הישיבה החרדית בה התחנך, כהן (54), נשוי בשנית ואב לארבעה ילדים, היה קשור למילים ולאמנות הכתיבה. אהבה שגרמה לו בסופו של דבר לחזור בשאלה אחרי שפרסם ספר שירים למרות איומיו של רב הישיבה להדחתו באם יעשה זאת.
כהן התגייס לצבא כמחאה על פרישה מהישיבה, תוך שהוא מגלה את החיים הטובים ואת חופש הכתיבה. "העולם החילוני סיקרן אותי מאוד, אבל לא קיבל אותי בזרועות פתוחות", הוא נזכר, "היום אני מגדיר את עצמי כאתיאיסט שמניח תפילין! מבחינה רוחנית-חברתית יש לי עדיין משיכה לריטואלים האלה שבדת, יש משמעות חברתית עמוקה לתופעה שנקראת 'דת' ולזה אני מתחבר, לכן אני מניח תפילין ועושה קידוש. היהדות האמיתית מבחינתי היא להמשיך להיות תלמיד חכם".
אחרי הצבא החליט כהן להרחיב את חכמתו בלימודים גבוהים ועשה תואר שני בספרות עברית באוניברסיטת תל-אביב, תוך התמחות והתמקצעות בעריכת ספרי מחקר, פרוזה, שירה, הגות, וספרי ילדים.
קשרים עסקיים עם מוסדות, הוצאות לאור ואנשים פרטיים הביאו אותו להיות עורך לשוני בהוצאת הספרים המוכרת 'צריקוור' בתל אביב.

אבא ל-14 ילדים


לאילת הוא הגיע לפני עשר שנים בעקבות קבלת האישור למועמדות שהגישו הוא ואשתו לעמותת 'אור שלום' (עמותה ישראלית לטיפול בילדים שהוצאו מבתיהם בצו בית משפט. ר.ג), כדי לנהל בית עם אחד עשרה ילדים כאן באילת. למרות שהפרנסה שלו היא בעריכת ספרים, מקפיד כהן גם בסגנון חייו, כמו בסגנון הכתיבה, להיות נאמן לאמת שלו. מה שקורה בפועל הוא שכהן ואשתו מתפקדים על תקן אבא ואמא לכל דבר עבור בנם הביולוגי, עבור שלשת בנותיו הגדולות מנישואיו הראשונים ובעבור עוד אחד עשר ילדים בגילאי 7-13 מעמותת 'אור שלום', החיים איתם בבית.
"אשתי ואני הורים במשרה מלאה בבית הזה", מספר כהן, "למרות שבאופן רשמי אני אמור לתפקד רק בחצי משרה. אבל כשאתה מחליט להכניס לבית שלך ילדים שזקוקים לך, אין לך את הפריבילגיה ללכת כשמתחשק לך. אני רוצה להיות שם גם בשביל אשתי וגם עבור הילדים. מבחינה נפשית זה תפקיד ששואב את כל כולך ומביא אותך למצבים מאוד קשים. אבל יש בזה גם הרבה אופטימיות כי אתה לא יכול להרשות לעצמך להיות פסימי עם ילדים כאלה, כשכל מה שחסר להם זו התקווה".

בתחילת דרכו באילת הוא עוד הספיק להיות, לזמן קצר, העורך של המקומון האחר בעיר, עזב אותו והגשים את החזון עליו חלם תמיד- להקים הוצאת ספרים משלו. למרות שרוב המחברים איתם הוא עובד כיום, מגיעים אליו מכל קצוות הארץ, הייתה זו המחברת האילתית ששכרה את שירותיו לעריכת ספרה הראשון, שדחפה אותו לפרסם דווקא כאן בעיר. "אנט אורן, מחברת אילתית עם יכולות תקשור גבוהות ותובנות רוחניות, הגיעה אליי לפני כשנה בערך במטרה לערוך את כתבי היד שאספה במשך שנים על מנת לקבץ אותם לספר", מסביר כהן, "בקרוב מאוד יוצא הספר שלה למדפי הספרים, והוא יוצא למכירה פה בחנות שלי. היא הייתה זו שעודדה אותי לשווק את עצמי בעיר בטענה שדווקא כאן קיימים עוד הרבה מחברים פוטנציאליים שחולמים להוציא ספר ושעל אף האוכלוסייה הקטנה שיש כאן, עדיין יש מקום לפתוח חנות ספרים ייחודית כזו".

האם באמת יש מקום בעיר תיירות קטנה ומרוחקת לנישת ספרים מיוחדת כזו?
כהן: בהחלט כן! בית ליוצרים תמיד יכול להיות נישה. עם השנים למדתי שיש הרבה יותר אנשים שרוצים לכתוב מאשר כאלה שרוצים לקרוא!. 'לשון צחה' תהיה הבית לכל אותם אנשים שרוצים לכתוב וזקוקים להדרכה והכוונה. המטרה שלי היא לתת פתחון פה לכל אותם סופרים מתחילים שרוצים לפרסם ספר ונתקלים בהרבה דלתות סגורות של הוצאות לאור שונות".
האמפתיה והאהבה שמקדיש כהן לסופרים בראשית דרכם והזמן אותו הוא מקדיש לכתבי היד שנפלו בחלקו, לצד החשיבה היצירתית והחוש האסתטי, עד לכריכתה של היצירה המוגמרת הביאו לכך שמחברים מכל הארץ מוכנים להמתין אפילו שנה אם יש צורך כדי שיתפנה לערוך את כתב היד שלהם.
"בגלל התרומה שלי לחברה ב'אור שלום', הזמן שלי קצר יותר", הוא מודה, "ומעצם היותי קפדן ויסודי, אני משקיע בכל כתב יד הרבה אנרגיות ומשאבים, לכן לוקח לחלום קצת יותר זמן להירקם. מי שמאמין בי מוכן לחכות בתור באהבה", הוא מסכם.

איכות לפני הכל


ב'לשון צחה', מתחייב כהן, "האיכות היא מעל לכול! למעט שירותי העריכה וההדרכה המקצועית שאני מספק, אני מאפשר למחברים הפקה של כל הספר מא' עד ת'. לדוגמא:
קביעת מעמדו הספרותי והפוטנציאל השיווקי של כתב היד על ידי לקטורים מומחים, הכנת תוכנית עריכה מפורטת בתיאום עם המחבר, עריכה מבנית, תוכנית ולשונית מקצועית, הגהה לשונית קפדנית, שיווק, פרסום ודיוק בפילוח קהל היעד, יחסי ציבור והפצה ואפילו ליווי ויחס אישי, ייעוץ ועידוד מתמידים מרגע קבלת כתב היד בהוצאה ועד להגעתו למדפי חנויות הספרים... וגם לאחר מכן".

בחנות הספרים במרכז שלום תוכלו למצוא מגוון ספרים בתחומים שונים, החל מרומנים וכלה בספרי מחקר, הגות ופרוזה. בינהם גם ספרים של מחברים אילתים איתם עבד לאחרונה, כמו ד"ר יעקב דפני ואנט אורן. בחנות, מבטיח כהן, המגוון יהיה עשיר יותר והמחירים זולים יותר. "מכיוון שאני לא רשת ספרים, אני יכול להוזיל את המחירים עד כמה שאני רוצה. אני עובד ישירות עם המפיצים כך שאני יכול להשיג כל ספר שאי פעם שמעתם עליו ולא הצלחתם להשיג"! יש למה לצפות.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש