המקום הכי אנושי בעיר

מאת: רותם ג'קסון ● 22/2/2011 21:54 ● ערב ערב 2486
אי שם בפאתי שכונה א' פועל בית מיוחד עם אנשים מיוחדים. מרכז 'אנוש' או כמו שהאילתים מכירים אותו כ'בית אס"י', משמש מזה ארבע שנים כבית חם וכמרכז תעסוקה עבור אנשים המתמודדים עם מחלות נפש. אחד הפרויקטים החדשים הפכו את חברי מרכז התעסוקה ליצרנים מקצועיים של זרי ממתקים מעוצבים. 'מתוקי' - סיפור הצלחה מתוק ומרגש!
המקום הכי אנושי בעיר

מעטים מתושבי העיר מכירים את הפרויקטים המיוחדים שפועלים להם בשקט מאחורי הקלעים של חיי העיר התוססים. מקומות חבויים אשר אוצרים בחובם שלל סיפורים מרגשים- שמחים ועצובים כאחד. אחד מהמקומות האלה הוא מרכז 'אנוש' הפועל מזה כארבע שנים ב'בית אס"י'.
אנוש- היא עמותה ישראלית לבריאות הנפש, הפועלת ללא מטרות רווח. העמותה מפעילה מעל חמישים סניפים ברחבי הארץ. היא נוסדה על ידי קבוצת משפחות של מתמודדים עם מחלות נפש, ביניהם מתנדבים ואנשי מקצוע, במטרה לשפר את היכולות התפקודיות הנובעות מהתמודדות עם פגיעה נפשית. העמותה, הנתמכת כיום על ידי משרד הבריאות, מביאה בהצלחה רבה את המתמודדים לרמה אופטימאלית של תפקוד עצמאי בקהילה, הכרה עצמית והחלמה, בין השאר בזכות מרכזי התעסוקה ושירותי השיקום שהיא מפעילה בסניף אילת, בהנהלתה של מיכל הרלינג ובעזרת צוות מיומן אשר נותן מענה למגוון שירותים: דיור מוגן, מועדון חברתי, מרכז תעסוקה ותעסוקה נתמכת. באופן מפתיע (או שלא) דווקא הסניף הקטן מבין החמישים, זה הממוקם בקצה הדרומי של ישראל באילת, היה זה שהצליח לעורר הדים רבים בקרב אנשי העמותה בשנה האחרונה.
מעבר לעובדה שבזכות המעורבות ושיתוף הפעולה של הקהילה האילתית במרכז שלנו, אנחנו זוכים תמיד לתגובות התפעלות בכנסים ארציים", אומרת לאה גוטמן, רכזת מרכז התעסוקה 'אנוש' בעיר, פרויקט 'מתוקי', הוא זה שהביא לנו את ההערכה הרשמית והעמוקה מצד מרכז 'אנוש' הארצי. זה התחיל בשנה שעברה בתור יוזמה מקומית שלנו לשם הגיוון התעסוקתי והיצירתי של המתמודדים ובנובמבר האחרון כבר מצאנו את עצמנו עוברים סדנא מקצועית של עיצוב זרי ממתקים, סדנה שהפכה אותנו חיש מהר ליצרנים של ממש. ההירתמות לפרויקט הזה הייתה מדהימה, הן מצד חברי המרכז עצמו והן מצידם של אנשי עסקים בעיר שהתנדבו להרים את הכפפה ולאפשר לנו להצליח.
'כפר השעשועים', היו הראשונים שהסכימו למכור שיפודי ממתקים שלנו בחנות, מפרגנת גוטמן ומוסיפה, "בשמת מ'סטודיו בשמת' עיצבה לנו את הלוגו ועזרה לנו במיתוג המוצר. סלטי התגייס לעזור לנו בשיווק לכל הקיוסקים והפיצוציות בעיר. רשת מלונות 'דן', כבר הזמינה הזמנה גדולה של זרים לחדרי ה-VIP שלהם וכמארזים לקראת החגים, ובמקביל התחלנו לשווק בעצמנו את המוצר להזמנות פרטיות".
הזרים המעוצבים של 'מתוקי' עשויים מפרלינים של שוקולד וסוכריות גומי ומשולבים עם פרחי משי. ניתן למצוא אותם בשלל גדלים וצבעים בטווח מחירים שנע מ- 3 ש"ח לשיפוד בודד ועד 150 ₪ לזר גדול ומעוצב. כל המוצרים כשרים וכדי לשמור על הטריות ניתן לקנות זר רק בהזמנה מראש מהיום למחר.

"המעורבות והשיתוף של הקהילה בעסק הקטן הזה מרגשת ונוגעת ללב והמשמעות של זה היא ענקית עבור המתמודדים", מציינת גוטמן. מעבר לעובדה שזה מייצר להם תעסוקה מגוונת ויצירתית כחלק מהפעילות היומית במרכז, כל הרווחים מהעסק הזה, בניקוי ההוצאות כמובן, הולכים למתמודדים עצמם כתגמול על שעות עבודה. זו תוספת משמעותית עבורם", מבהירה גוטמן, "וזה בהחלט משמעותי בשביל אנשים שמתקיימים מקצבה של ביטוח לאומי בלבד".

כמו אוויר לנשימה


סניף 'אנוש' באילת פועל כחמש עשרה שנים ומפעיל מגוון שירותי שיקום לכמאה מתושבי אילת מגיל 18 ומעלה. תושבים המתמודדים עם פגיעה נפשית כדוגמת מניה-דיפרסיה, סכיזופרניה, הפרעות אישיות, דיכאון ועוד, ומוכרים במערך בריאות הנפש. מעבר לסבל הנגרם מהמחלות עצמן ומתופעות הלוואי הנגרמות מהטיפול התרופתי, מתקשים המתמודדים עם מחלות אלו להשתלב בקהילה הן מבחינה חברתית והן מבחינה תעסוקתית. מבחינתם תפקוד כאזרחים מן השורה הוא כמעט מטרה בלתי מושגת. במסגרת השירותים שמספק סניף 'אנוש' בעיר, קיים מרכז התעסוקה ב'בית אס"י', המאפשר אימון של מיומנויות שונות הנדרשות לעבודה בקהילה. המרכז מספק מגוון פעילויות המכוונות להתקדמות אישית ומכינות את החברים להשתלבות בקהילה על ידי הקניית הרגלי עבודה כגון: בניית סדר יום, עמידה בזמנים, יכולת עבודה מול צוות או מול מנהל וכן למידה ופיתוח כישורי תעסוקה שונים כשהמטרה היא להכשיר את החברים להשתלב בקהילה מחוץ למועדון.
"התהליך השיקומי הוא אינדיבידואלי לכל מתמודד", מסבירה ימית אמר-ריאל, מדריכת תעסוקה במרכז, "לכל מתמודד, בהתאם לקשיים שלו, מותאמת תכנית אישית עם פרק זמן בלתי מוגבל להצלחה, כאשר בכל נקודת זמן אנחנו בוחנים את ההתקדמות וממשיכים הלאה עם הצבת מטרות גבוהות יותר. חשוב לזכור שהפגיעה של האנשים הללו היא לא מוחית אלא נפשית ויש ביניהם אנשים מאוד אינטיליגנטים שיודעים ורוצים לצאת ולהרוויח את לחמם בחוץ".

יוצאים לשטח


התעסוקה המעברית היא כבר השלב המעודד אותם לצאת להכשרה והתנסות מחוץ לגבולות המועדון. כאן מקבלים המתמודדים הדרכה וליווי מתמשך על ידי רכז תעסוקה או מעסיק. "כרגע, אנו מפעילים שני מוקדים של תעסוקה מעברית", מספרת לאה,
"הראשון הוא בקמפוס- בית הספר למלונאות, המכשיר אותם לעבודה במטבח. תכנית שנבנית מפעם בשבוע עד לשבוע הכשרה מלא. לא מקבלים שם שכר ואין עדיין יחסי עובד מעביד. המוקד השני והמבורך הוא בית ההוצאה לאור- "ערב ערב". כאן כבר מתקיימת מערכת יחסים של עובד מעביד וניתן תלוש משכורת לכל דבר. המתמודדים מגיעים על בסיס שבועי למערכת העיתון ועובדים לפי שעה בהכנסת פליירים לעיתונים כדוגמת הפליירים בעיתון 'מה נשמע'. בהזדמנות זו אני רוצה לקרוא לבתי עסק נוספים בעיר ולכל מי שחושב שיכול לקחת חלק בפעילויות שלנו למען המתמודדים, להציע תעסוקה למתמודדי 'אנוש' ולהיות שותף במעורבות הקהילתית למענם. כמובן חשוב לציין שאת כל התעסוקה הנתמכת שאנו מקיימים עד כה במרכז אנו מקבלים מבתי עסק שכבר נרתמו לעניין כמו אריזת סכו"ם עבור המסעדות 'ללו' ו'איל פנטולינו', עבודות הדבקה עבור ה'רד סי פיש', ועבור רשת 'ישרוטל'. אנחנו לא מבקשים תרומות או נדבות, החבר'ה האלה ממש עובדים לשביעות רצונם של המעסיקים ומקבלים בעבור זה תגמול על פי שעות עבודה. ההשתלבות בקהילה על ידי תעסוקה מכובדת שמכניסה להם גם כסף כתגמול מעוררת בהם רגשות הערכה כלפי עצמם, מחזקת אותם ומעלה להם את הביטחון העצמי".

יש תמורה


שלומי (שם בדוי) (54) הגיע למרכז התעסוקה לפני שנה אחרי שהתמודד לבד עם דיכאון עמוק שחווה לאחר מוות הוריו. "כשהגעתי לפה שקלתי 45 ק"ג, לא הצלחתי אפילו לבלוע מים", מספר שלומי בגילוי לב אמיתי, "מאז שהגעתי ל'אנוש', התחלתי לאכול ולעלות במשקל, החיוך חזר, התחלתי לדבר שוב עם אנשים אחרי שמונה שנים של התנתקות מהחברה. אודה ואומר שאני עדיין חווה התמודדות יומיומית עם הדיכאון, אבל המדריכים לא מוותרים לי כל כך מהר והשיחות איתם, לצד התעסוקה השוטפת, עוזרים לי לחזור לעמוד על הרגליים. בעברי עבדתי בגינון עם מסלעות ומזרקות, אז את הפעילות שלי במרכז התחלתי בהתנדבות בגינה. לאט לאט התקדמתי לתעסוקה עם תגמול. כיום אני עובד ב'ערב ערב' בהכנסת הפליירים ומתמקצע בהכנת זרים. אין ספק שמאז יצא 'מתוקי' השכר שלנו עלה וזה טוב! אני מגיע למועדון כמעט כל יום, אני מאוד יצירתי ומלא רעיונות ואני תורם את חלקי בהצעות מגוונות".

מאיה (שם בדוי) בת 37, הגיעה למרכז לפני שנה וחצי בעקבות קשיים בתפקוד מול סמכות. "אני מרגישה שהמקום הזה הוא כמו מיקרוקוסמוס של החיים", היא מתנסחת ברהיטות, "כמו מעבדה של מה שקורה בחוץ. כל מה שאני מתמודדת בחוץ בעצמות חזקות, אני חווה פה במועדון בעצמות מוחלשות. לכן אפשר להתמודד פה עם כל דבר, לדבר על כל דבר ומשם לצמוח. כי גם פה יש דמויות שאומרות מה לעשות. בזכות התעסוקה, השיקום האישי שלי השתפר. אני מכינה זרים במשך השבוע ומאוד נהנית מזה ועובדת פעם בשבוע בקמפוס במטבח בתעסוקה מעברית. אני רוצה בהזדמנות זו לפרגן לשף דוד בן חמו, שעושה עבודת קודש בהכשרה שלנו כי הוא גם מלמד אותנו לעבוד במטבח וגם מתפקד כמו עובד סוציאלי שלנו. הוא מדהים ואני מודה לו מכל הלב. במקביל הקמתי לעצמי עסק קטן של הכנת שלטים לבתים ואני זכאית לקבל מאנוש קואצ'ר ליזמות עסקית שילווה אותי בתהליך ויעזור לי להצליח. זה נקרא 'פרויקט מעוף' לפיתוח אישי וקבוצתי.
המסר שלי למי שסובל מבעיה נפשית ועוד לא הגיע לפה הוא לא להישאר במיטה כי זה הכי קל, אלא לקום ולבוא לפה כי במשך היום ההרגשה משתפרת תוך כדי תנועה!
ודרך אגב יש לי שם לכתבה", היא מפתיעה אותי פתאום, "מקום אנושי'! זה מה שהמקום הזה באמת!".

"עד היום כל מי שנחשף ל'אנוש', רצה לקחת חלק בשלל הפעילויות שלנו", מסכמת ימית, "ההיענות בקהילה האילתית היא מדהימה ואילת ידועה בפתיחותה והיענותה לדברים מסוג כזה. גם בפעולות השיווק שהתחלנו לעשות עם 'מתוקי' אף אחד לא סגר בפנינו את הדלת, כולם נכונים לשתף פעולה ולעזור לנו למכור. כמובן שאנחנו רוצים להיחשף לכמה שיותר אנשים ועסקים בעיר ולמכור גם זרים פרטיים בהזמנה שתגיע ישירות אלינו. עוד מעט יום האהבה ויום המשפחה וזו הזדמנות נהדרת גם לבתי עסק וגם לאנשים פרטיים לתת מתנה מיוחדת לאנשים שאוהבים".

וידוי:


בתחילה חשבתי לקרוא לכתבה 'מעז יצא מתוק', אבל אחרי שפגשתי את חברי 'אנוש' החייכנים ואת המדריכים המסורים החלטתי שמאיה (שם הבדוי) צודקת!
מרכז 'אנוש' הוא באמת שיא האנושיות. פינה קטנה וירוקה שמקבלת ומכילה את כולם בלי ביקורת ובלי שיפוט. בית חם שמאפשר לאנשים גדולים שמוסתרים על ידי פחדים גדולים עוד יותר לצאת החוצה לעולם המאיים. כי בינינו, גם בלי מחלות נפש מוצהרות, העולם הזה מספיק נוקשה ומתיש.
אז תודה לך, מאיה ולשאר החברים שפגשתי באנוש על שהזכרתם לי שזה בסדר לפחד!
יישר כח! ושבאמת מעז ייצא לכם הרבה מתוק!

להזמנות של מתוקים:
054-9299424,
077-5318611.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש