חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 22/2/2011 22:02 ● ערב ערב 2486
עו”ד שירה בן אשר
חוק ומשפט

בעלי עסקים, ראו הוזהרתם - העישון במקום ציבורי אסור
החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון התשמ"ג 1983, חוקק במטרה למנוע את העישון במקומות ציבוריים ואת חשיפת הציבור לעישון הגורם למחלות ולמוות.
אולם נדמה כי האיסור על העישון אינו נאכף כראוי, בעיקר במקומות הבילוי. בפסק דין חסר תקדים, ת"צ 4398-09-08 ליטבין ואח' נ' בלה שלומקינס בע"מ ואח', חייבה כבוד השופטת מיכל נד"ב, את בעלי המועדון "בלה שלומקינס", בתשלום בסך של 90,000 ₪ לטובת הציבור, בגין הפרת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. בנוסף, חויב בעל המועדון לשלם 15,000 ₪, כפיצוי וכגמול לתובעים שהגישו את התביעה.

המדובר בתביעה ייצוגית שהגישו מספר מבלים, אשר הגיעו למועדון ונחשפו לעישון של מבלים אחרים. תלונת התובעים בפני עובדי המקום ובפני בעל המועדון, בגין הפסקת העישון, נדחתה על ידי בעל המועדון ועובדיו. בהתאם לכך נפסק, כי על בעל המועדון היה לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עישון בשטח המועדון וכי אין די רק בפעולות פאסיביות של הצבת שלטים בגין איסור העישון או אי הצבת מאפרות כדי למלא חובה זו.

החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, אוסר על עישון מכל סוג, במקומות ציבוריים המפורטים בתוספת לחוק. סעיף 2א לחוק קובע כי על מחזיק המקום, האחריות לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עישון בתחום שבהחזקתו ובין היתר;

"(1) פניה לאדם המעשן או המחזיק סיגריה, סיגרילה, נרגילה, סיגר או מקטרת כשהם דלוקים במקום ציבורי, בין בעצמו ובין באמצעות אחר מטעמו, לחדול מהמעשה האסור או נקט אמצעים סבירים כדי להבטיח מניעת עבירות לפי סעיף 1(א) ו-(ב);
(2) התלונן, בין בעצמו ובין באמצעות אחר מטעמו, בפני המפקח כמשמעותו בסעיף 7, על הפרת הוראות סעיף 1(א) או (ב), או עשה מאמץ סביר לעשות כן, אם על אף פעולתו כאמור בפסקה (1), נמשכה הפרת הוראה מההוראות האמורות".

בהתאם לכך, מצופה כי בעל מקום ציבורי יציב שלטים בגין איסור העישון ואף יתנה את שהיית המעשן במקום הציבורי בהפסקת העישון. על בעל המקום להוכיח כי פעל באמצעים סבירים להפסקת העישון.

חשוב לציין כי המדובר בעבירה פלילית לפיה העובר על הוראות החוק צפוי לקנס, העשוי להגיע לאלפי מאות שקלים הן למעשן והן עבור בעל המקום, אולם אין מניעה גם מצד האזרח- המתלונן, להגיש תביעה אזרחית במקביל, כנגד בעל המקום, לפיצוי כספי בגין הסבל והנזק שנגרם לו כתוצאה מהעישון במקום.

* האמור לעיל, מהווה מידע כללי בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. הכותבת אינה נושאת באחריות כלפי הקוראים ואין להסתמך על האמור מבלי להתייעץ עם עו"ד.


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש