האישה במחקר

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 8/2/2024 15:25 ● ערב ערב 3158
הגיע הזמן להכיר בעובדות- נשים נוהגות טוב יותר מגברים ● נשים מתאימות יותר גם לעבודות ניהול ● לא משנה עד כמה הגברים ינסו לטעון אחרת- עם עובדות מדעיות אי אפשר להתווכח ● וגם- אשתך אוהבת לישון? יש לכך הצדקה ● נשים ללא מערכות יחסים מאושרות יותר ● ילדים יורשים את האינטליגנציה שלהם מהאימהות ועוד כמה מחקרים חדשים על נשים שלבטח לא הכרתם
האישה במחקר
נשים נוטות להעביר מידע בין שני חלקי המוח מהר יותר מגברים

 

 נשים מנהלות טוב יותר מגברים


   לא משנה עד כמה הגברים יחזיקו בעמדות ניהול וימשיכו לחשוב שהם הטובים ביותר- מחקרים חדשים מראים, שדווקא המוח הנשי הוא זה שמותאם יותר לדרישות הניהול במאה ה-21.  חלוקת קשב מבוזרת יותר, חיבור בין חיים אישיים למקצועיים, וניהול פחות היררכי ויותר רוחבי. עובדתית, המוח הגברי גדול ב-11% בממוצע מהמוח הנשי (מסיבות פיזיולוגיות שאינן קשורות לרמת האינטליגנציה או לחוכמה), אולם במוח הנשי יש 4% יותר תאים. המוח הנשי הוא גם בעל יותר תאים עם דחף עצבי גבוה, מה שמאפשר לו לפעול בצורה חסכונית ויעילה יותר, והוא גם מחווט טוב יותר לצרכי שפה. גברים נוטים להפעיל את החלק השמאלי של המוח (ההמיספרה), שאחראי בעיקרו על הלוגיקה וההיגיון. נשים, לעומת זאת, נוטות להפעיל בו זמנית את שתי ההמיספרות, והן נוטות להעביר מידע בין שני חלקי המוח - השמאלי והימני - מהר יותר מגברים. 
החוקרת ד"ר הלן פישר, מאוניברסיטת רוטג'רס, שבדקה ובחנה את המוח הנשי, מצאה שנשים בוחנות כל נושא במבט רחב יותר מגברים. "הן חושבות באופן קונטקסטואלי, הקשרי. יש להן גמישות מחשבתית. השיפוט שלהן אינטואיטיבי יותר, ויש להן נטייה לתכנון לטווח ארוך כתוצאה מהחשיבה ההקשרית". לפיכך תוצאות המחקרים האחרונות מצביעות על יתרונות נשיים בעולם העבודה העכשווי.
נשים נוהגות טוב יותר מגברים- עובדה
   עכשיו זה כבר מוכח- מסתבר שהטענה הגורפת כי גברים נוהגים טוב יותר מנשים מופרכת בעליל והיא תוצאה של דעות קדומות מיושנות. בבדיקות נהיגה שנערכו במספר מוקדים ברחבי העולם נמצא כי גברים חשים ומפגינים יותר ביטחון בכביש, והביטחון הזה עומד להם לרועץ, כי הוא גורם להם לקחת סיכונים מיותרים, לנסוע מעל המהירות המותרת, ובאופן כללי, לא להתרגש מהחוק. נשים לעומת זאת, נוהגות יותר בצניעות, אחיזתן בהגה פחות איתנה ובוטחת, וכך גם תפיסתן לגבי כושר הנהיגה שלהן, לכן הם נוהגות ביתר זהירות. מובן שנדרשים כישורים נוספים, כמו ראיה מרחבית, ביטחון ואינסטינקטים בריאים אך, בניגוד לגברים הרואים בכלי רכבם אמצעי להפגנת כח, מעמד, אומץ וגבריות, נשים נשארות צמודות למטרה הנכונה והמקורית שלשמה נועדו הרכבים באשר הם: להגיע ממקום א' למקום ב', בשלום ובבטחה. 
הנתונים מצביעים שנשים מעורבות פחות בתאונות דרכים ולראייה, עד 2012 מחיר ביטוחי הרכב לנשים היו זולים ב50% ממחירי הביטוחים לגברים. הסיבה לכך הייתה הנתונים הסטטיסטים המדווחים על פחות תאונות שמעורבות בהן נשים מאשר גברים, וכן פחות תביעות מצד נשים נגד חברות הביטוח שלהם. ב-2012 הוציא ה-ECG (בית הדין האירופאי לצדק) חוק שאסר על שקלול הפרמטר המגדרי לחישוב עלות הביטוח.

 

נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים


  אשתך אוהבת לישון וצריכה לצאת מהמיטה לפחות כמה דקות אחריך? אל תתפלא. חוקרים גילו שנשים זקוקות בממוצע ל-20 דקות שינה יותר מגברים. כך קובע מחקר חדש שבחן את צרכי השינה של 210 גברים ונשים בגיל העמידה. זמן השינה נחוץ למוח על מנת לתקן את עצמו ולהתאושש מעומסי היום. מוחן של נשים מורכב יותר, ומשום שהן נוטות לבצע מספר רב של משימות במקביל, הן משתמשות פיזית בחלקים נרחבים יותר ממוחן, בהשוואה לגברים. כתוצאה מכך הן גם זקוקות ליותר שעות שינה, על מנת לאפשר לו להתאושש, כך הסבירו החוקרים במחקר החדש שהסביר כמה דברים שאולי לא ידעתם עד כה. 
עם זאת, במקרים של גברים שממלאים תפקידים שדורשים חשיבה רוחבית והרבה קבלת החלטות, ייתכן שהפער הזה יהיה קטן יותר. ממצא מעניין נוסף שעלה במחקר הוא, שמחסור בשינה גרם לתופעות לוואי כגון סטרס, רגשות עויינות, דכדוך וכעס בנשים, בעוד שרגשות אלה לא הופגנו על ידי גברים.

 

אמהות לתאומים נהנות מתוחלות חיים ארוכה יותר מאמהות לילדים בודדים

 

 נשים ללא מערכת יחסים - המאושרות ביותר


   מחקר חדש קובע: אישה נשואה מאושרת יותר מאישה שחיה עם בן זוג ללא נישואים. המאושרת מכולן היא מי שאין לה מערכת יחסים כלשהי. החוקרים העלו שגברים ונשים, שהמערכת הזוגית הראשונה שלהם מחזיקה מעמד, סובלים הכי פחות מבעיות נפשיות מאוחר יותר בחיים. באופן לא מפתיע מצאו החוקרים שהסיכון לבעיות נפשיות גובר אם אותה מערכת יחסים נכשלת. גם לשרשרת של מערכות יחסים כושלות ישנה אותה השפעה, אך נמצא שנשים פגיעות יותר מגברים, שכן הן מתאוששות לאט יותר מכישלון במערכת היחסים. למעשה, עדיף להן להימנע לחלוטין ממערכות יחסים. 
על פי החוקרים, נשים יכולות לשרוד טוב למדי ללא כל מערכת יחסים. נשים שמעולם לא היו במערכת יחסים דיווחו הכי פחות על בעיות נפשיות, לעומת אלה שעברו לגור עם גבר או אלה שהתחתנו. יחד עם זאת, נשים שגרו עם גברים ללא נישואים, סבלו מבעיות נפשיות יותר מהנשים הנשואות. החוקרים ייחסו זאת לעובדה שהנשים הלא נשואות אינן נהנות מהזכויות שיש לנשים הנשואות. "היעדר זכויות כלכליות - מה שגורם לחוסר ביטחון במקרה של פרידה אחרי חיים יחד ללא נישואים - יכול להסביר את הסיבה לכך", כותבים החוקרים.

 

ילדים יורשים את האינטליגנציה שלהם מאמם


   התקדמות הטכנולוגיה בשני העשורים האחרונים איפשרה למפות את הדנ"א האנושי ולבדוק אילו גנים אחראיים על אילו פעולות בגוף. נמצא שרוב הגנים הפעילים שלנו מגיעים מהאבות, אך האינטליגנציה עוברת בתורשה מהאם. זה קורה משום שגנים שקשורים לאינטליגנציה, דהיינו לחשיבה גבוהה ומורכבת, נמצאים בכרומוזום X שמקורו מהאם. מחקר זה היווה את הבסיס להנחה כי לאם תפקיד גדול במיוחד בפיתוח מרכזי החשיבה במוח. נמצא כי אמהות ממלאות תפקיד חשוב בהתפתחות האינטלקטואלית של ילדיהן, בייחוד בשנים הראשונות לחייהם, וזאת באמצעות מגע פיזי ורגשי. 
חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה בארצות הברית, מצאו כי ילדים אשר פיתחו קשר חזק מאוד עם אמהותיהם, הצליחו גם לפתח יכולות משחק מורכבות כבר בגיל שנתיים ונראו פחות מתוסכלים במבחנים בהם היו צריכים להתמקד בפתרון בעיות. ההנחה היא שהקשר החזק עם האם, נותן לילדים את הביטחון הנדרש כדי לחקור את העולם וללמוד עוד. 

 

 נשים שיולדות תאומים- חיות יותר


   במשך שנים רבות, סברו כי לידת תאומים מסכנת את חיי האם ופוגעת בבריאותה הגופנית וגם הנפשית. תוצאות של מחקר שנערך באוניברסיטת יוטה שבמהלכו ניתחו נתונים של אלפי לידות תאומים ותינוקות בודדים מהמאה ה-19, הפריכו את הטענה הזו. החוקרות מצאו כי לא רק שהטענה הרווחת על הסכנה בלידת תאומים היא שגויה, אלא שאמהות לתאומים נהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר מאמהות שילדו ילדים בודדים. 
הסיבה לכך היא, שלידת תאומים מחשלת את הגוף ותורמת לבריאות הכללית, וכן שאמהות לתאומים הופכות לחזקות יותר מבחינה מנטלית בעקבות הטיפול בילדיהן. 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש