רגע לפני קריסה - מי יעזור לעוזרים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 27/10/2023 06:20 ● ערב ערב 3143
שלושה שבועות אחרי פרוץ המלחמה ובבתי העסק באילת שהיו הראשונים לשכב על הגדר ולסייע למפונים מישובי הדרום כבר מרגישים היטב את המשבר הכלכלי ● בעלי עסקים בעיר זעמו בשבוע שעבר על ראש העירייה שפנה לממשלה בבקשה לסייע לעיר אילת ולא מיקד את הפנייה לסיוע לבעלי העסקים בעיר ● השבוע כבר פנה ראש העירייה לשר האוצר סמוטריץ' בבקשה - לכלול את אילת בין הערים הזכאיות לסיוע מיוחד לטובת העסקים הקטנים והבינוניים ● ''לא מדובר בנופשים אלא בתושבים שפונו והתפנו וצריך לדאוג לכל צורכיהם'', הבהיר ראש העירייה והציג כבר ירידה דרמטית בפעילות הכלכלית של העיר
רגע לפני קריסה -  מי יעזור לעוזרים?
לעסקים בתמונה אין קשר לכתבה ● צילום: רותם נועם
תגיות:

בעלי עסקים רבים בעיר זעמו בשבוע שעבר כשראש העירייה אלי לנקרי שיגר מכתב לממשלת ישראל בו ביקש את עזרת הממשלה ל"עיר אילת", כפי שהוגדר בפנייה. "על מה ולמה מבקש ראש העירייה סיוע לעיר?", תהו בעלי עסקים שהזכירו בשבוע שעבר כי עם כל הכבוד לפעילות העירייה, מי שהכניסו בפועל את היד לכיס ותרמו הן כסף, הן מוצרים והן אוכל היו בעלי העסקים בעיר ותושבי אילת שפתחו את הלב ורוקנו את הכיסים. "במקום שראש העירייה ידאג לנו בצורה פרטנית ויבקש את סיוע הממשלה לעסקים האילתים שלא עמדו מנגד ועשו הכל על מנת לעזור למפונים, הוא פונה לממשלה בבקשת עזרה כללית כאילו עיריית אילת היא זו שפתחה את הקופה ושפכה כספים", זעמו בעלי העסקים שביקשו שוב ושוב להבין על מה בדיוק הוציאה עיריית אילת כספים מהקופה העירונית אך לטענתם לא נענו.

בעלי העסקים בעיר מנגד הציגו השבוע קופות דלילות והבהירו: "בממשלת ישראל חייבים להבין שזה שהעיר אילת מלאה זה לא אומר שאנשים קונים".

בעל מסעדה בעיר איתו דיברנו הבהיר השבוע: "ככל שהמסעדה יקרה יותר, יש בה פחות אנשים. מי שנמצאים כיום בעיר זו לא אוכלוסייה שהגיעה להוציא כסף. יש אצלם חשש גדול מהלא נודע ובלאוו הכי הוצאות האירוח שלהם בעיר גבוהות".
בעל המסעדה הזכיר שכבר בקיץ האחרון הקופות של בעלי העסקים בעיר לא היו כמו בכל קיץ רגיל ולקחו את התזרימים אחרונית לימים שעוד לפני הקורונה. הוא עצמו החליט לפתוח את המסעדה רק כדי שלא להוציא את העובדים לחל"ת ומבהיר: "הכסף שהמקום שלי מכניס כיום מכסה את המשכורות של העובדים בלבד ואין לי בעייה עם זה שלפחות להם תהייה פרנסה בימים כאלו כשהממשלה לא ממש דואגת לציבור". באותה נשימה הזכיר בעל העסק שלא די בזה שההכנסות נמוכות, מנגד בכל הזדמנות מבקשים ממנו לתרום. "יש לצערי הרבה מתפנקים, הרבה אנשים שכבר התרגלו שנותנים להם בחינם. עם כל הכבוד יש פה בין המפונים לא מעט אנשים שאין להם בעיות כלכליות. הם נופלים עלינו כאילו שאנחנו שוחים בכסף". 

 

העיר מלאה באנשים שלא הגיעו לעשות שופינג

 

רוני, בעל עסק למזון בעיר הבהיר השבוע: "בית עסק למזון שמצד אחד כמעט ולא מכניס כסף לקופה, ומצד שני באים ומבקשים ממנו כמעט בכל יום למעלה מ-100 מנות לתת חינם, זה גורם לו להפסד כפול איך שלא תסתכלי על זה".

אז למה בכל זאת לתת ולא לומר סליחה אין לנו יכולת לתת?
רוני מסתכל עלי ואומר: "נראה לך שיש לי מצפון לומר את זה? ועדיין זה חייב להיפסק כי דווקא התרומות האלו שנתנו בתחילת הדרך מכל הלב וגם היום אנחנו נותנים מכל הלב, הן שגורמות לקופות שלנו לא לעבוד. כשבן אדם מתרגל שהוא מקבל הכל בחינם, וגם אם הוא יכול להוציא הוא לא צריך להוציא, זה אומר שאנחנו דופקים את עצמנו במילים עדינות. זו  בדיוק הסיבה שהרבה בתי עסק בעיר כבר לא נותנים יותר בחינם אלא נותנים הנחות. כך או כך מישהו חייב לראות אותנו. מישהו חייב להבין את המצב אליו נקלענו".
ולא רק בעלי המסעדות סובלים את המצב הקשוח אלא גם בעלי עסקים בתחומים אחרים. כך למשל מספר בעל עסק להלבשה שכיום הוא בקושי מוכר בגדים: "האילתים בלי מצב רוח לעשות קניות. 
המפונים בלי כסף ועם הרבה חששות והם מקבלים כל מה שהם צריכים יד שנייה ואנחנו עוזרים מצד אחד ומצד שני מוציאים את העובדים שלנו לחל"ת".

 

לא מדובר בנופשים


ראש העירייה שכבר הבין השבוע את הלך הרוחות בעיר, מתוך הנחה שהמלחמה תהייה ממושכת וכך גם האירוח ההמוני בעיר והעזרה מצד התושבים, פנה השבוע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבקשה לכלול את אילת בין הערים הזכאיות לסיוע מיוחד לטובת העסקים הקטנים והבינוניים. "לא מדובר בנופשים אלא בתושבים שפונו והתפנו וצריך לדאוג לכל צורכיהם", הבהיר ראש העירייה והציג כבר ירידה דרמטית בפעילות הכלכלית של העיר. 
במכתבו לשר ציין ראש העירייה את ההיערכות העירונית מפרוץ הלחימה ואת ההתגייסות האדירה של תושבי העיר והעסקים לטובת תושבי הדרום והעוטף, מלינה ואירוח דרך אינסוף תרומות של ביגוד ומוצרים בסיסיים, ארוחות, פעולות תמיכה, הפגה ועוד. בצד הסיוע הממשלתי הנדרש לעיר אילת כעיר קולטת, הדגיש ראש העירייה, כי העסקים הקטנים בעיר סופגים שוב מכה קשה וככל שהמלחמה תימשך, מאות מהם ואף יותר מכך עלולים לקרוס. רבים מהם כבר סגורים מתחילת הלחימה. "לא מדובר בנופשים!" אמר ראש העירייה והוסיף: "מדובר ב60,000 תושבים מפונים ומתפנים אשר אנו דואגים לכל צרכיהם והם כמעט אינם תורמים לכלכלת העיר אשר נפגעת קשות". אשר על כן ועל רקע הירידה הדרמטית בפעילות הכלכלית של העיר, ביקש ראש העירייה מהשר לכלול את אילת בין הערים הזכאיות לסיוע מיוחד ואמר: "הסיוע המוצע כיום הוא טיפה בים ולא יעזור לעסקים לשרוד". 
עוד כחלק מהסיוע לעסקים המקומיים מבצעת העירייה בימים אלה באמצעות הבית לעסקים, מיפוי של מצב העסקים וצורכיהם על מנת לבחון כלים לסיוע. עוד במטרה לחזק את העסקים ולהניע את הכלכלה המקומית הוביל ראש העירייה פעולה לסבסוד הסעדה ופנאי לתושבים שפונו והתפנו. במסגרת זו פועלת העירייה באמצעות הבית לעסקים ותאגיד התיירות העירוני לסבסד ארוחות ואטרקציות בעזרת תקציב מיוחד שגייסה העירייה, במסגרתו יוצעו אלפי שוברים של ארוחה ב – 15 ₪ ואטרקציה ב 20 ₪ אותם ישלמו תושבי הדרום והעוטף. את היתרה המסובסדת יקבל ישירות בעל העסק. בימים הקרובים תפרסם העירייה קול קורא לעסקים המעוניינים להשתתף במיזם. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת