הורים מוחים נגד העלאת תעריפי הגנים

מאת: מירב לוי דיאמנט ● ● ערב ערב 2383
חשיפת 'ערב ערב' כי מחירי גני הילדים של גיל שלוש צפויים לעלות בשנת הלימודים הקרובה במאות אחוזים עוררה גל מחאה של הורים . מחאה שהולידה עצומה הקוראת לעירייה לא להעלות את מחירי גני הילדים בעיר . שלושה שבועות לפני תחילת ההרשמה לגנים, נרתם 'ערב ערב' למהלך הקהילתי ומפרסם את העצומה. תושבי אילת נקראים להצטרף ליוזמה
הורים מוחים נגד העלאת תעריפי הגנים

לפני חודש וחצי, חשף 'ערב ערב' כי בשנת הלימודים הקרובה צפויים מחירי גני הטרום טרום חובה בעיר להתייקר במאות אחוזים. צעד זה החל כבר לפני כחמש שנים בעקבות החלטת בג"ץ לבטל את סיווג אזורי לאומית א' בחינוך. החלטה זו היא שהביאה את משרד החינוך להקטין באופן הדרגתי, בכל שנה, את גובה הסבסוד שנתן המשרד ברישום לגנים. אם עד לפני ארבע שנים סבסד משרד החינוך באילת את דמי הרישום לילדים בגיל שלוש ב – 90 אחוז והורים נדרשו לשלם 760 ₪ בלבד לשנת לימודים שלמה, החלטה זו של המשרד הגדילה בשנה שעברה את עלות הרישום בגנים לסכום של כ – 2,000 ₪ בשנה.

מקדמה של 1,000 ש"ח


בעיריית אילת עיכבו השנה את הרישום לגני הטרום טרום חובה בעיר, עד שיוברר מה יהיה השנה גובה הקיצוץ של משרד החינוך. באגף גני הילדים בעירייה קיוו כי עד לחודש מרץ תתברר הסוגיה ומכאן גם יקבע סכום הרישום לשנת הלימודים הבאה, אלא שעד לרגע זה, טרם קיבלה עיריית אילת ממשרד החינוך את העדכון. מאחר ולא ניתן עוד לעכב את הרישום לגנים, יחל הרישום ביום שני ה- 23.3.09 ויסתיים ביום חמישי ה – 2.4.09. בשלב זה הוחלט בעירייה, כי במעמד הרישום, יגבה מההורים סכום של 1,000 ₪ כמקדמה על חשבון שכר הלימוד השנתי. דוברת עיריית אילת הבהירה השבוע בהקשר זה, כי יינתנו הנחות מדורגות למשפחות המבקשות הנחה בדמי הרישום, בהתאם לקריטריונים שיפורסמו ובכפוף להצגת המסמכים הנדרשים. לשאלה האם הורה שירשום את ילדו לגן עירוני ויחליט לבטל את הרישום יקבל חזרה את דמי המקדמה, ענתה הדוברת: "במידה ויהיו בקשות לביטול הרישום, הכסף יוחזר במלואו להורים".

"אנחנו רוצים לעשות ולא רק לקטר"


האפשרות כי מחירי הרישום לגני הטרום טרום חובה בעיר יקפצו בשנת הלימודים הקרובה עד למקסימום המקובל בערים אחרות בארץ, קרי 7,600 ₪ לשנה, עורר גל של מחאת הורים.
לצד הזעם על כוונת הייקור, זועמים ההורים על כך שבעיריית אילת לא עדכנו אותם מבעוד מועד על אפשרות הייקור הקיימת.
נ. (השם המלא שמור בנערכת), אם לילד בן שלוש, הבהירה השבוע: "מדובר בצעד לא פשוט להורים. לא יתכן שנגלה שאפשרות כזו קיימת בכלל דרך העיתון ולא בפרסומים של עיריית אילת".
עוד ציינה נ.: "לא יתכן שרק ברגע האחרון נגלה את האפשרות הזו ולא כמה חודשים מראש על מנת שנוכל להתארגן לקראת הקושי הכלכלי הצפוי".
כתוצאה מגל המחאה, החליטו מיכל ואיריס, אמהות לילדים בני שלוש, לקחת את העניינים לילדים ולהוביל עצומה עירונית הקוראת לעיריית אילת לפעול לביטול העלייה הצפויה. תחת הכותרת, פרסמו האמהות את נוסח העצומה באינטרנט. עד כה הן אספו כ – 760 חתימות של תושבי אילת וגם של תושבים מחוץ לעיר שהביעו הזדהות עם היוזמה.
"לא יתכן שצעד דרסטי כזה יקרה ואף אחד בעיר לא יעשה דבר בעניין", אמרו השבוע האמהות, "הורים רבים בעיר מרגישים חוסר אונים ולא יודעים למי ולאן לפנות בנושא. החלטנו להרים את הכפפה ולהוביל מהלך שאולי יהיה בו כדי להשפיע. חובה עלינו לגרום לרעש תקשורתי שיוציא את כל תושבי העיר מאדישותם. לא מדובר כאן בצעד שעלול לפגוע רק בהורים לילדים בני שלוש. מדובר כאן בצעד שעלול לפגוע בכל אחד ואחת מתושבי העיר, אם לא היום, אזי בעוד כמה שנים. זה יכול לפגוע בכם כהורים, כסבים וסבתות ובכלל כתושבים שיגלו כי יש מי שעוזבים את העיר בין השאר בגלל יוקר המחייה הנוסף הזה", אומרות האמהות ומבהירות, כי בשלב זה, המחאה אינה מופנית כלפי עיריית אילת, אלא כלפי משרד החינוך. בימים הקרובים, מתכוונות האמהות להיפגש עם ראש העירייה, לעדכן אותו בצעד זה של ההורים ולבקש ממנו להצטרף לצידם במאבק נגד משרד החינוך.
מגובות בתחקיר 'ערב ערב', שמוכיח כי ערים אחרות שהיו כלולות עם אילת ברשימת המועדפות בחינוך, ממשיכות היום ליהנות מהטבות, הן אומרות: "אנחנו תקווה, כי ראש העירייה יבין את המצב ויענה לקריאתנו. לא יתכן שבערים אחרות בארץ מצאו דרך עוקפת בג"ץ להמשיך וליהנות מההטבות ואילת יצאה נפגעת. לראש העירייה יש את הסמכות והכוח לפעול מול משרד החינוך בנושא".
לטענת האמהות, במשרד החינוך ככל הנראה לא מבינים את המצב הכלכלי השורר באילת: "המצב הכלכלי בעיר לא קל. מקומות עבודה רבים עוברים בתקופות שפל לארבעה ימי עבודה בשבוע, כמו שקורה עכשיו, המשכורת יורדת, והמחייה עולה, זה בלתי אפשרי. העיר אילת היא יחידה כלכלית נפרדת שלא כמו שאר הערים בארץ, כך שפגיעה בתיירות כמו שהיתה בעונת החורף פגעה בכולם".

השבוע, נרתם 'ערב ערב' למאבק הציבורי של ההורים. נוסח העצומה מתפרסם השבוע בגיליון 'מה נשמע' המחולק מדי שבוע בתפוצה של 12,000 בתי אב בכל רחבי העיר וכמו כן - באתר האינטרנט של 'ערב ערב' WWW.EREVEREV.CO.IL. תושבי אילת נקראים בזאת לחתום על העצומה ולהעביר אותה לאחד מהמוקדים הבאים: לפקס מספר: 08-6375530 או לפקס מספר 08-6340814 במערכת 'ערב ערב'. כמו כן ניתן להעביר את העצומה ידנית למשרדי 'ערב ערב' במרכז חנויות 'הוכמן'.