רט''ג שוקלת לפתוח את מסלול נחל רודד - גיא אבוד לרכבים

מאת: רותם נועם ● 30/8/2024 00:29 ● ערב ערב 3187
בעקבות פנייתה של פעילת הסביבה עינת שטקלר לרשות הטבע והגנים בבקשה לבחון מחדש את פתיחת מסלול הטיולים הרגלי מנחל רודד לגיא אבוד בהרי אילת לכניסת רכבי שטח, הודיעה הרשות כי היא בוחנת את הבקשה בימים אלה
רט''ג שוקלת לפתוח את מסלול  נחל רודד - גיא אבוד לרכבים
המחסום בכניסה לגיא אבוד | צילום: עינת שטקלר

   הגיא האבוד בהרי אילת הוא מסלול טיול כמעט סודי שרבי אינם מכירים. מדובר בנקיק קצר וקווי באורך חצי ק"מ המתחתר (מעמיק – חותר בקרקע) אל תוך אבן חול אדומה ואשר קירותיו גבוהים ומרשימים (אף אסורים בטיפוס). כיום ניתן להגיע אל המקום רק באופן רגלי, באשר בכניסה לערוץ הציבה רשות הטבע והנים לפני נים רבות מחסום ברזל המונע כניסת רכבי שטח למקום.

   מי שמבקשת כיום לפתוח מחדש את השביל היפהפה לתנועת רכבים , היא פעילת הסביבה האילתית עינת שטקלר, המוכרת גם כאמנית וצלמת טבע הפועלת באזור אילת והערבה הדרומית. שטקלר פנתה לאחרונה לרשות הטבע והגנים בבקשה לבחון מחדש את פתיחת השביל לרכבים: "אני כותבת כאזרחית אכפתית וחובבת טבע. מזה שנים שאני מטיילת באחד מאזורי הטיול בערבה דרומית, נחל רודד לכיוון גיא אבוד ואני תוהה ומתאכזבת מחדש שאזור זה, שהוא אחד היפים, המציע נופים מדהימים ותחושת שלווה, סגור לכניסת רכב ללא סיבה נראית לעין. אני מבינה שיש סיבות תקפות לסגירה זמנית של אזור טיולים, אך לא ברור לי למה כל כך הרבה שנים אין מעבר רכב נגיש לאתר ומי שנפגע זה בעיקר האוכלוסייה שאינה מיטבת לכת או אנשים עם מוגבלויות. מבדיקה שעשיתי, בתקופה של הפקח ראובן הפנר שלימים יצא לגמלאות נאמר לציבור שנעשה שם מחקר על חרדוני צב והיה ונעשה הוא לבטח הסתיים ובבדיקה שעשיתי עם מומחים לחרדוני צב נאמר לי שהמחקר לא אמור להפריע להם‏. שמירה והגנה על הסביבה הטבעית שלנו היא בעלת חשיבות עליונה, ואני משבחת את המאמצים של רשות שמורות הטבע לשמור על אזורים אלו יחד עם זאת, חשוב לא פחות להנגיש את הטבע לציבור הרחב, בעיקר מקומות ייחודיים שכאלו כך נוכל לטפח חיבור חזק יותר בין אנשים לטבע, אשר יוביל בסופו של דבר להערכה רבה יותר למורשת הטבעית שלנו", כתבה שטקלר בפנייתה לרשות.

 

 

   מפנייה שערך 'ערב ערב' לרט"ג בעקבות פנייתה של שטקלר נמסר כי:  "מקטע השביל המדובר של נחל רודד עליון סגור שנים רבות לכניסת כלי רכב, זהו שביל מסומן בסימון שבילים ופתוח לכניסת הולכי רגל. נושא פתיחת השביל לכניסת כלי רכב נמצא כעת בבדיקה, במידה ויוחלט להתיר מחדש כניסה של רכב למקטע שביל זה, הציבור יעודכן".

 

סיפור מסלול


   את הטיול במקום ניתן לשלב עם טיול בשביל ישראל או בטיול לאורכו של נחל רודד. ניתן להגיע לאתר משלושה כיוונים: מצפון – בשביל ישראל המגיע מכיוון הר שחורת, ממזרח - בדרך לרכב שטח במעלה נחל רודד, היוצאת ממחלף אילות בכביש הערבה (קצת קשה להגעה), ומדרום - משביל ישראל המגיע מנחל נטפים.
   שלוש האופציות כוללות קטעי הליכה רגלית וכאמור, אין כיום אפשרות להגיע למקום ברכב לתחילת המסלול ולא להיכנס אליו עם רכב.
   נחל רודד הוא אחד הנחלים המתפתלים בין סלעי הגרניט הצבעוניים מהרי אילת אל הערבה שבאחד הפיתולים שלו נמצא ערוץ קצרצר של קניון המתחתר בסלע האדום ונקרא גיא אבוד. המסלול יוצא משביל ישראל בצומת שבילים כחול 20445 לנחל רודד תיכון, אדום 20464 לנחל שחורת ושחור 20464 לנחל רודד עילי ולנחל נטפים. מנקודה זו יוצא שביל קצר מערבה שנכנס לגיא אבוד. השביל הקצר מסתיים במפל קטן בגובה 2 מטר, לאחריו תראו מפל גבוה אף שבלתי ניתן לטיפוס. מנקודה זו יש לשוב באותה הדרך לתחילת המסלול. ניתן לשלב את הטיול בטיול לקניון שחורת ולעין נטפים), או בהליכה ממורד נחל רודד כ- 2 ק"מ מסוף דרך הרכב עד לצומת השבילים כחול-אדום-שחור. ■

 

איך מגיעים?

 


   רושמים בווייז מקורות אילת. עוצרים את הרכב במחסום הכניסה לוואדי, ומשם ממשיכים ברגל. אל תרשמו בווייז גיא אבוד, שכן זה יביא אתכם לכביש 12 ומשם דרך מסלול קשה במיוחד למיטיבי לכת.

  • מפת סימון שבילים: 20  הרי אילת
  • מיקום:7  ק"מ צפונית-מערבית לאילת
  • גישה :רגלית
  • שבילי טיול: שחור 20445
  • עונות ביקור: כל השנה (בקיץ, בשעות הבוקר והערב, שכן המסלול אינו מוצל)
  •  שמורת טבע:כן
  • רמת קושי: קלה 
  • סוג מסלול:קווי קצר
  • כניסה: חינם
  • אורך המסלול:500  מ' לכל צד 
  • זמן: 20 דקות

יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת