כאילו אין מחר

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 13/9/2024 02:28 ● ערב ערב 3189
רגע אחרי שבת השחורה של השביעי באוקטובר, רגע אחרי שקראה עוד ועוד עדויות על המקרים המזעזעים שחוו באי הנובה שבסך הכל הגיעו לשמוח את החיים ולרקוד, ובעיקר רגע אחרי שהבינה שאין גוף וגם לא אירגון נשים שמתייחס ברצינות לעדויות על הפגיעות המיניות שעברו נשים וגברים במסיבה הנוראית ההיא, ישבה יעל לרנר, אשת תוכן מקיבוץ אילות, מול המחשב והתחילה לכתוב ● בימים אלו ממש מופץ השיר שכתבה 'כאילו אין מחר' ברשתות החברתיות ● המילים הכואבות באנגלית, על השירה והלחן בקצב הדאנס חתומה הבינה המלאכותית, ולא, היא לא מחפשת לעצמה פרסום אלא רוצה שזמרת בינלאומית מוכרת תשיר את השיר הזה שיושמע בכל מסיבה בעולם ● "יש פה פרדוקס מהדהד בין המילים הקשות והתיאורים הנוראיים למה שקרה במסיבה, לבין קצב הדאנס, כי אנחנו עם חפץ חיים", היא מסבירה
כאילו אין מחר
צילום מסך מתוך הוידאו קליפ של השיר ביוטוב
תגיות:

מי שמכיר את יעל לרנר, אשת תוכן מדהימה שנחתה לפני מספר שנים היישר מלב הבוהמה התל אביבית בקיבוץ אילות הפסטורלי, ומוכרת בעיקר משלל הסיורים ברחבי אילת שהיא הגתה, יודע שכשיש ליעל מה לומר היא אומרת. זה בדיוק מה שקרה לאחר שבת הארורה של השביעי באוקטובר, לאחר שקראה אין סוף עדויות של המקרים הנוראיים שעברו הצעירים במסיבת הנובה שבסך הכל הגיעו לרקוד ולעשות חיים. זה בעיקר הלם בה אחרי שהבינה שכל הגופים, כולל אירגוני הנשים והאו"ם בחרו להתעלם מכל העדויות הקשות של מקרי ההתעלות המינית שעברו במסיבה צעירות, נשים וגברים. "בשלב הזה אמרתי די, לא תיתכן עוד ההתעלמות הזו ממה שקרה שם. הבטן שלי התהפכה, רתחתי". וכשיעל רותחת ויש לה מה לומר היא לא שומרת את הדברים בבטן. אז היא ישבה מול המחשב וכתבה. "זה פשוט פרץ ממני החוצה", היא מתארת את תהליך כתיבת השיר באנגלית 'כאילו אין מחר'. שיר שמתאר מה עבר על אחת הרוקדות במסיבה שבסך הכל הגיעה יפה ומאושרת לחיות ולשמוח את החיים. רקדה עם בן זוגה, ידיים מונפות באוויר, כאילו אין מחר. ואז בין רגע הכל השתנה והחיים לעולם לא יחזרו להיות אותם חיים. הצרחות, הירי, הדם, המוות, האלימות המינית ומה לא. והם רצו, ברחו, היא ובן זוגה, כאילו אין מחר. ואז הגיע השקט הנורא, הפחד, המחבוא בין השיחים. היא ניסתה לראות משהו אבל אולי עדיף שהיא לא הצליחה. היא עצמה את העיניים, לא מחוברת לעולם.

 

“זה פרץ מתוכי”. יעל לרנר ● צילום: חנית פוגל

 

המילים פרצו מתוכי


מאז גיל שבע יעל כותבת שירים. מעולם לא העזה לפרסם אף לא אחד מהם, למרות שהיא חזקה בכתיבת תוכן. "השירים שלי מצאו את דרכם תמיד לתוך המגרה", היא מספרת. אלא שהפעם זה היה שונה. בסוף חודש אוקטובר, בשיא ההתרחשויות, בעיקר כשהיא הבינה שאף לא אחד מהגופים ואפילו לא אירגוני הנשים מתכוונים לעשות משהו בעניין מקרי האונס שקרו במסיבת הנובה בקרב נשים במסיבה וגם גברים, היא התיישב מול מסך המחשב והמילים זרמו ממנה החוצה. ושיובן, יעל כתבה את השיר בגרסה לא מצונזרת עם תיאור אונס לא פשוט, אבל הבינה שהיא חייבת גם להקל ויצרה את הגירסה המצונזרת אותה היא רוצה להפיץ עכשיו בכל העולם. למען יזכרו וירקדו. "זה התחיל בעצם בפוסט שהעלתי בפייסבוק בו תהיתי ונחרדתי איך יתכן שאף לא אחד מאירגוני הנשים קם וזועק. אני לא פמיניסטית, אבל לגמרי חושבת שנשים יכולות וצריכות לעשות הכל, על אחת כמה וכמה לאור סיפורי הגבורה של הנשים בשביעי באוקטובר. לא הצלחתי להבין את ההתעלמות הזו, למה? מאיפה זה בא?".
כמי שהיתה בעצמה חובבת מסיבות טבע בצעירותה, בשנות ה- 90, מכירה יעל מקרוב את ההרגשה המטורפת שחוו המבלים במסיבה. "רגע הזריחה, אחרי שבילית כל הלילה ורקדת, זה הרגע הכי טהור ויפה. כולם מחייכים לכולם והדיג'י שם מוסיקה מאוד ספציפית לרגע הזה של הזריחה. תחשבי על זה שברגע הזה, הכי טהור ומושלם- כל הבלאגן קרה. אז כתבתי את 'כאילו אין מחר'. זה היה כאילו הקאתי את המילים מתוכי. לא לקח לי הרבה זמן לכתוב. את הדברים הכי טובים שלי אני כותבת מהר. זה פשוט פרץ ממני. שיר. כי חשבתי שאולי דרך שיר אוכל להסביר לכל העולם את כל מה שלא הצליחו להעביר בהסברה הישראלית, שכידוע לך היתה גרועה".
חודשיים אחרי שכתבה את השיר, העזה יעל לפרסם את מילותיו. "זה לא היה פשוט כי הטקסט מאוד קשה. בהתחלה פירסמתי את הטקסט הלא מצונזר ואנשים הזדעזעו. פייסבוק הורידו לי את החשיפה לאפס כי זה לא הטקסטים שלי הנחמדים על טיולים ועדיין היו לי קרוב ל-100 שיתופים".
אבל בזה היא לא הסתפקה. לא מתוך רצון לזכות לפרסום או הכרה, היה ליעל ברור שהיא חייבת לעשות עם השיר הזה שלה משהו ולהוציא אותו החוצה. "ככה הגעתי לבינה המלאכותית", היא מספרת. "עבדתי על זה המון זמן בעיקר בלמידת הנושא. את הזמרת הנבחרת של הבינה המלאכותית העברתי מיליון אודישנים עד שמצאתי את הזמרת המתאימה והמוסיקה המתאימה. רק לאחרונה כשהכל היה מוכן התחלתי להפיץ ולשלוח לכל מי שאני מכירה וכולם השתגעו מהתוצר המוגמר".

אחרי שנים של כתיבת שירים למגירה, פתאום הוצאת החוצה?
"זה גדול ממני, תביני. התחושה שיש לי סכין בין השיניים ולא מעניין אותי כלום. אני שולחת את השיר לכל מי שרק אפשר כדי שיופץ ושהמסר יועבר. המסר של 'כאילו אין מחר' הוא גולת הכותרת כאן, הוא האמירה. כתבתי כדי שהקולות של אלו שלא יכולים לזעוק יותר- יישמעו".

 

 

מוסיקת דאנס לשיר כזה?
"זה הדיסאוננס הגדול בשיר. הסיפור נוראי. מתחוללת בשיר דרמה נוראית, אבל המוסיקה שבחרתי היא מוסיקת דאנס קצבית של מסיבה. המסר הוא שלמרות הכל, למרות הקושי והכאב חייבים להמשיך לרקוד. אנחנו עם חפץ חיים, עם שחי כאילו אין מחר, עם שכושר השרידות שלו ליווה אותו לאורך כל ההיסטוריה. קדושת החיים היא הכל וזה בדיוק המסר כאן".

מה עכשיו?
"אני רוצה שהשיר הזה יגיע לכל מקום, לכל זירה בינלאומית, שירקדו אותו בכל מסיבה וידברו עליו בכל מקום בעולם. החלום שזמרת מפורסמת תשיר אותו. אני לא רוצה שידברו עלי. אני לא הסיפור כאן, אני רק הצינור. כתבתי את השיר הזה מדם ליבי, מדם ליבנו. מי אני בכלל? כולנו מכירים מישהו שנרצח או קרוב מהמסיבה בנובה, זה הסיפור של כולנו. אנחנו לא בפוסט טראומה אלא עדיין בטראומה ולא ניתן לזה לשתוק".

חשבת על מישהי ספציפית?
"עדן גולן? איזו שאפתנות יש לי. אני רוצה את הזמרת שתיקח את זה הכי רחוק שאפשר וירקדו את השיר בכל העולם והמסר יועבר לכולם. אני כולה יעל לרנר מקיבוץ אילות, אבל זה החלום שלי".

עם האוכל יבוא התיאבון?
"אני כותבת מגיל שבע כך שמן הסתם זה לא ייפסק עכשיו, אבל זו לא המטרה אלא שהשיר הזה יעוף הכי רחוק שאפשר עם המסר החשוב כל כך שלו".

אפשר לשמוע את השיר 'כאילו אין מחר' ביו טיוב, בטיקטוק או באינסטגרם של יעל לרנר. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש