ככה לא בונים חוף אקולוגי

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 13/9/2024 01:59 ● ערב ערב 3189
7 שנים עברו מאז ההבטחה שניתנה בקול תרועה רמה להפוך את חוף קצא"א באילת לחוף אקולגי ● בפועל המציאות רחוקה מההבטחות ● שונית האלמוגים כבר נפגעה מעומס השוחים והצוללנים ועל החוף עצמו אין ניקוז או ביוב שיאגרו את מי המקלחות ● בלי אלו המים המתוקים, רוויים במיני סבונים ושמנים זורמים ללא מפריע אל תוך מי הים ועדיין לא דיברנו על דשן הצמחייה שנשתלה על החוף, שגם הוא זורם היישר אל תוך הים ● חוף אקולוגי? הצחקתם אותנו
ככה לא בונים חוף אקולוגי
תגיות:

שבע שנים עברו מאז עמדו נציגי קצא"א, עיריית אילת ורשות הטבע והגנים נרגשים על שטח החוף של קצא"א שהיה עד אז חוף סגור ומסוגר לאורך שנים ארוכות, והבטיחו שלא זו בלבד שקצא"א מעבירה את החוף לרשות עיריית אילת אלא שהחוף הזה יהפוך המהרה לחוף האקולוגי הראשון בעיר. אז הבטיחו.
שבע שנים עברו והכוונה להכריז את שטח החוף כשמורה עדיין לא התקדמה לשום מקום. גם האזהרות שהשמיעו אנשי מקצוע לגבי שלומה של שונית האלמוגים במקום נפלו על אזניים ערלות. בפועל היום כבר מודים אנשי המקצוע כי שמורת האלמוגים בחוף קצא"א נפגעה. אחרי הכל זו היתה שמורת אלמוגים סגורה שרק יחידי סגולה הורשו בהחבא להגיע ולצלול לידה. מאז נפתח החוף לציבור הרחב, הפכה השונית מוקד עלייה לרגל לאלפי צוללנים ומי שהזהירו כי השונית השמורה תפגע, ידעו בדיוק למה הם מתכוונים. עובדה, לפני חודש פורסמה בערב ערב הכוונה להקים בחוף קצא"א שונית מלאכותית על מנת שתמשוך אליה את הצוללנים ותוריד את עומס המבקרים מהשונית הטבעית, כך אולי עוד ניתן יהיה להציל את השונית הטבעית מכלייה.

 

המים המתוקים פלוס הסבונים זורמים לים

 

מים מתוקים, סבונים ושמנים לא עושים טוב לים


אלא שאם לא די בהרס השונית הטבעית בחוף שבתכל'ס אמור היה כבר להפוך לחוף אקולוגי, גם העובדה שאין על החוף ביוב או ניקוז מתאימים יוצרים פגיעה משמעותית בסביבה הטבעית שבים. די בכך שתציצו על אזור המקלחות שנבנו על החוף כדי להבין שבהעדר ניקוז, כל המים המתוקים זורמים היישר מכאן אל הים ואם לא די בכך, תוסיפו לזה את מיני הסבונים המשמשים לרחצה ואת מיני השמנים שיורדים עם המים ונשטפים לים, כדי להבין את גודל הפגיעה בסביבה הימית הקרובה. השבוע הצביע חובב טבע אילתי על הירקת שנוצרה בקו שבין זרימת המים המתוקים מהמקלחת שעל החוף לים והבהיר: "הירוקת הזו היא ירוקת של מים מתוקים, מה הנזק שזה יכול לגרום לים זה לא ברור, אבל זה חייב להיפסק. ומה על הסבונים והשמנים שזורמים דרך קבע עם המים המתוקים לים? מי נותן כאן את הדין? איפה בתמונה הזו הגופים הירוקים שאמורים לפקח על המתרחש?".
אבל בזה לא תמו מעללי החוף הלא אקולוגי בעליל. מזה חודשים ארוכים שחובבי איכות הסביבה בעיר זועמים על כך שחומרי הדישון של הגינה הסמוכה לחוף הים זורמים גם הם, איך לא, היישר אל תוך הים. "הדשנים האלו הם לחלוטין לא משהו שצריך להגיע לים", אומר השבוע פעיל איכות הסביבה בעיר שטוען שכבר בתחילת הדרך הם הזהירו את עיריית אילת כי מדובר בצמחייה שאינה מתאימה לאזור, אבל אף אחד לא הקשיב להם. "אפשר היה להוציא את הצמחייה הזו כבר בשלב מוקדם מבלי ליצור כל נזק, אבל כשהמתכננים הם אלו שהתוו את תוכניות העיצוב, מבלי להתייעץ עם גורמי איכות הסביבה, אלו התוצאות שמתקבלות כיום בשטח. צמחייה שאינה מתאימה, חומרי דשן שזורמים עם מיי ההשקייה אל תוך הים, החגיגה בעיצומה ומה שהכי עצוב בכל הסיפור הזה, שהכל מתרחש תחת עינם הפקוחה של גורמי האכיפה הירוקים שלא עושים דבר ולא חצי דבר כדי לשנות את המציאות בשטח".

 

ביצה וירוקת בדרך לים

 

מורי חן, פעיל איכות סביבה בעיר אמר השבוע לערב ערב: "החוף צריך להיות מוכרז כשמורת טבע ימית עירונית, אבל כמו שזה נראה כרגע, אין במקום כל פיקוח ואין עם מי לדבר. הרעיון החשוב כאן הוא שאם אי אפשר לשפר, לפחות שלא יהרסו. לצערי אין חיבור בין רשות הטבע והגנים לבין ראש העירייה וככה הדברים בדיוק נראים על פני השטח. מעבר לזה התכנון המרחבי במקום שואף לאפס".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "בקיץ 2017 נפתח חוף קצא"א לציבור. העירייה והרשות גיבשו תוכנית משותפת שנמצאת בדיונים אך עדיין לא אושרה. אנו רואים חשיבות בשמירה על ערכי הטבע בים ועל האזור החופי ומקווים שהתוכנית תתקדם במהירות, השמורה תוכרז ותאפשר לרשות הטבע והגנים ולעירייה הגנה טובה יותר על ערכי הטבע המצויים בחוף.

מעיריית אילת לא נמסרה תגובה לטענות המועלות בכתבה עד למועד סגירת הגליון.■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת