איך להיערך נכון להתנגדות צוואה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/7/2020 21:10 ● ערב ערב 2973
כל אדם יודע כי הוא עשוי לרשת אדם לאחר פטירתו, בין אם מדובר על ירושה על פי דין ובמיוחד כאשר מדובר על ירושה על פי צוואה. מצד שני, על היורש עוד לפעול עוד בחיי המצווה על מנת לבדוק את המציאות של הצוואה
איך להיערך נכון להתנגדות צוואה

ישנם מקרים רבים, אשר בהם מגלה אחד היורשים כי קופח היות ולא ראה או ידע את מה שיכול היה למנוע לכל המתרחש בצוואה. בחייו של המצווה ישנן פעולות שונות אשר עשויות לפגוע בזכותו לרשת ולכן, יש לבון את המצב לעומק ולפעול עוד בחייו, על מנת להגדיל את הסיכוי לביטול הצוואה שיותיר המצווה לאחר לכתו מן העולם. עו"ד ירושה ימליץ על פעולות שיש לנקוט כגון: איסוף ראיות, ביצוע הקלטות, איסוף חומרים רפואיים ועריכת חוות דעת רפואית בדבר מצבו של המצווה, אשר מצב זה עשוי להשפיע באופן מכריע על גורל ההתנגדות  לצוואה, לאחר פטירתו.

אפשר לשקול בקשת אפוטרופסות על המצווה, אשר יוכל להוות תשתית אובייקטיבית, אשר תאפשר את ניהול ההתנגדות לצוואה לאחר פטירתו של המצווה. יש לזכור כי כל פעולה או גרסה הינה כמעט בלתי הפיכה כך, שכל ניסיון לשנות את דרך הפולה עשויה להתברר בהמשך בתור תהליך בלתי אפשרי. על מנת שהצוואה תהיה ברת תוקף, עליה לעמוד בתנאים הבאים: יש לבקש בקשה לצו קיום צוואה אצל הרשם לענייני ירושה. במידה והמצווה לא הותיר אחריו צוואה, העיזבון יחולק על פי הוראת חוק הירושה. למשל במידה ובן או בת הזוג של המצווה עדיין בחיים, בן או בת הזוג יירשו חצי מעיזבונו של המצווה והחצי השני של העיזבון, ירשו ילדיו.

 

כיצד מתבצעת התנגדות לצוואה?

 

במידה ויורש פוטנציאלי, חש נפגע מצוואתו של המצווה, הוא יכול להגיש התנגדות לצוואה, כאשר הוא עומד בזמן הנקבע עד כשבועיים לאחר מות המצווה. את הבקשה להתנגדות הצוואה, יש הגיש אצל רשם הירושות. ביהמ"ש  ענייני משפחה, עשוי להיעתר להתנגדות זו או לדחות אותה על הסף וזאת, לאחר ששמע את הראיות הרלוונטיות של הצדדים בהליך זה. את ההתנגדות יש להגיש כ-15 יום ממועד הפרסום בעיתונות. כל אדם, יכול להיכנס לאתר רשם הירושות ברשת ולבדוק, האם  אכן הוגשה בקשה למתן צו קיום צוואה או למתן צו הירושה. באופן כללי, ביהמ"ש לענייני משפחה, מקיים צוואות אשר הוגשו לקיום, גם אם ישנם מתנגדים לצוואה אבל חלק קטן מהצוואות נפסל  בשל אי כשירות לצוות, בגלל מעורבות של צד הנהנה בעריכת הצוואה ובגין השפעה בלתי הוגנת מצד היורש השני על המצווה. יש לציין כי פגמים שאינם מהותיים, הם ברי תיקון במידה וביהמ"ש אכן השתכנע, כי הצוואה אכן מבטאת את רצונו של המנוח\ה.

 

שיקולו של ביהמ"ש לענייני משפחה לאור מרכיבי היסוד בצוואה

 

על פי הוראה בסעיף 25(א) לחוק הירושה התשכ"ה 1965, אם התקיימו מרכיבי  היסוד בצוואה וכן, לביהמ"ש לא היה ספק כי הצוואה אכן משקפת את רצונו  האמיתי והחופשי של המצווה, ביהמ"ש רשאי יהיה לקיימה., אפילו אם נפל פגם  בפרטי, או בהליך מההליכים אשר מפורטים בסעיפים: 19,20, 22 או בהליך 23 או בכשרות העדים או, בהיעדר פרטים ן ההליכים. סעיף 35 לחוק הירושה התשכ"ה 1965, קובע כי:" הוראת צוואה פרט לצוואה בע"פ המזכה את מי שערך אותה, או שהיה עד לעשייתה, או לקח באופן אחר חלק בעריכתה והוראת צוואה המזכה בן זוגו של אחד מאלה – בטלה." למעשה הרציונל  להוראת סעיף 35 הוא כדלקמן:" כי אל לו למי שמצפה לטובת הנאה מצוואה, ליטול חלק בעריכתה שכן בכל יוזמה כזאת כרוך חשד של גניבת דעת המחוקק, יצר איפה מעין הנחה חלוטה, כי מי שלקח חלק בעריכת הצוואה, משפיע שלא כדין על המצווה." במידה וגם אתם חשים כי עליכם להגיש התנגדות לצוואה יש ליצור קשר מהר ככל הניתן א עו"ד ירושה על מנת להצליח בהליך זה על הצד הטוב ביותר.


  חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש