רשות האוכלוסין ומשרד התיירות פועלים להקטנת מספר העובדים הירדנים באילת

מאת: רותם נועם ● 5/7/2024 03:53 ● ערב ערב 3179
לאור מצוקת כוח האדם במלונות עקב עצירת כניסתם של פועלים מהרשות הפלסטינית, מסרה רשות האוכלוסין וההגירה ל'ערב ערב' כי אישרה מכסה של 6,800 פועלים זרים שיועסקו במלונאות ● במשרד התיירות מאשרים כי המטרה המוצהרת היא: ''הצורך בגיוון תמהיל כוח אדם בכל הארץ כולל באילת וזאת על מנת להימנע ממצב של תלות בכוח אדם ספציפי'' ● המשמעות לאילת: אלפי עובדים זרים שיתווספו לתושבי העיר במקום הירדנים שעוזבים אותה מידי יום לעקבה
רשות האוכלוסין ומשרד התיירות פועלים  להקטנת מספר העובדים הירדנים באילת
האם אילת תפרד ממרבית העובדים מירדן? פועלים ירדנים במעבר רבין ● צילום: בטרם שירותי רפואה

   ב-20.6, פרסם משרד התיירות הודעה ובה הכריז כי "נפתר המשבר בענף המלונאות: 2000 עובדים זרים חדשים יתווספו לבתי המלון". היה זה מענה מאוחר לדרישת המלונאים שנפגעו קשות בשל עצירת יציאתם של פועלים פלסטינים מיו"ש לישראל לאחר מתקפת ה-7.10 והתמשכות המלחמה מאז במשך יותר משמונה חודשים, דבר שגם לדברי משרד התיירות, "הקשה על העבודה השוטפת ומתן שירות עד כדי אפשרות של סגירת בתי מלון". אמנם חשוב לציין שבתי המלון תוגמלו היטב בעבור התגייסותם לארח את המפונים בחודשי המלחמה - ויעידו הדוחות הכספיים המצויינים שפרסמו שלוש הרשתות הישראליות הנסחרות, דן, ישרוטל ופתאל - אך עם מצוקת כוח האדם שעלתה ביתר שאת לאחר שהישראלים שבו לנפוש, לא ניתן להתווכח. מתוך 6,800 עובדי מלונות נדרשים, יש כיום כמעט 2,500 עובדים ירדנים, עוד כמעט 270 עובדים מהפיליפינים ועוד עשרות בודדים של עובדים פלסטינים.
   במשרד התיירות לא הסתירו את כוונתם לפעול למה שהגדירו כ:"שינוי תמהיל כוח האדם, שברובו נסמך על פועלים ירדנים ופועלים מיו״ש", והכריזו על 2,000 מכסות חדשות ש"יתווספו להבאת עובדים ממדינות מבוססות תיירות" כשהכוונה היא לארצות כמו אוקראינה, מלאויי, תאילנד והודו להן הסכמים בילטרליים עם ישראל. עובדים מהפיליפינים לא יגיעו לאור אזהרת המסע לישראל.

   העובדים הירדנים מתחלקים כיום בין אילת ומלונות ים המלח. בנוסף להם הקצתה הרשות 315 היתרים לקבלני בניין ו-135 היתרים למעסיקים בתחומי התעשייה והשירותים, כולם מאילת. השבוע אישרו ברשות האוכלוסין וההגירה, ל'ערב ערב', כי "לאחרונה, בעקבות החלטת ועדת המנכ"לים לעניין עובדים זרים, הוקצתה מכסה כוללת של 6,800 עובדים זרים לענף המלונאות". עוד הוסיפו ברשות כי: "כעת, הרשות פועלת בשיתוף פעולה עם משרד התיירות לגיבוש תמהיל העובדים הזרים שיועסקו במסגרת מכסה זו בישראל, כולל באזור אילת. תהליך זה נמצא בשלבי עיצוב וטרם הושלם".
   אלא שמבחינת העיר אילת, המדובר בשינוי משמעותי בציביון המרקם העירוני. בעוד שאלפי הירדנים העובדים בשגרה בעיר יוצאים אותה בסיום שעות העבודה לעקבה, הרי שהפועלים הזרים ישוכנו במגורי עובדים שהאחריות והעלות על שיכונם תיפול על המלונאים. מעבר לעלות הנוספת שתתורגם ליוקר החופשה באילת ובים המלח, המדובר כאמור בתוספת של אלפי עובדים זרים למרקם החיים בעיר. עם זאת, דווקא אצל חלק מהמלונאים תמצאו אוזן קשבת לטיעון הגיווני שמעלים המשרד והרשות וגם הם ישמחו שלא להיות תלויים במקור עבודה יחיד מכל סוג. מצד שני לכולם ברור שלא משנה מי הפועלים, ברגע שמטחי הטילים יעופו גם הם יתפזרו לכל עבר והסיכוי להשיבם יקטן והנזק לענף כבר ייגרם. אם כך מה הטעם בהקטנת מכסת הפועלים מירדן באילת?, שהרי מדבר בעובדים שעוברים סינון ביטחוני קפדני על ידי השב"כ ונסרקים בכנסיתם ובצאתם מהמסוף מידי יום ושזולת אירוע בודד לא נרשמו אירועי (או אפילו ניסיונות) טרור באילת. על השלכת הצעד הזה על יחסי ישראל וירדן הצוננים גם כך, איש אינו מדבר. 
   במשרד התיירות החרו החזיקו השבוע אחר הרשות ומסרו ל'ערב ערב' כי "המשרד פועל להבטיח כוח עבודה זר, גם במצבי חירום. במסגרת המשבר הנוכחי, המשרד עוסק בהחלפת מכסת העובדים מיו״ש בעובדים ממדינות מוטות תיירות. במשרד הוסיפו כי: "המשרד ער לצורך בגיוון תמהיל כ״א בכל הארץ כולל באילת וזאת על מנת להימנע ממצב של תלות בכ״א ספציפי ולשמור על רציפות ויציבות תיפקודית בבתי המלון. בימים אלו המשרד פועל מול רשות האוכלוסין לגיבוש המענים המתאימים". 'ערב ערב' ימשיך לעקוב. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש

<