מאות עצי דקל מתו בשל הצפה בבריכות מפעל NBT

מאת: רותם נועם ● צילום: רותם נועם ● 12/7/2024 08:11 ● ערב ערב 3180
מאות דקלים שנטעו לפני שנים רבות סביב גדרות מפעל האצות NBT מתו תמותה המונית בנובמבר 2022 ● במפעל טוענים כי האירוע התרחש בעקבות הצפת בריכות המלח שלהן כתוצאה מעבודות שנערכו בקריית הספורט ● אך מכתב סיכום שהוציאה חברת גדיש לסיור שנערך במקום, מעלה כי הכשלים הינם בבריכות המפעל שהינן ישנות ונוזלות אל הקרקע ● מה שבטוח, אחרי שנה וחצי הגיע הזמן לעקור את העצים המתים שפשוט נראים רע
מאות עצי דקל מתו בשל הצפה בבריכות מפעל NBT
כואב הלב – מאות עצי דקל מתים ניצבים בדממה

   מי שחולף בכביש עוקף המלונות של אילת לא יכול להימלט מהמראה העצוב של מאות עצי דקל מתים הנפרשים לאורכה של גדר מפעל האצות NBT, הסמוך לבריכות המלח ולקריית הספורט החדשה של אילת. בהנהלת המפעל (שפועל כיום ללא מנכ"ל) טענו השבוע, כי תמותת העצים הנה תוצאה של אירוע המלחה של הקרקע שארע כתוצאה מהצפה שארעה לפני כשנה וחצי באחת מבריכות המלח של המפעל. לטענת המפעל, הצפת הבריכות ארעה כתוצאה מעבודות הידוק הקרקע שהתבצעו בקריית הספורט הסמוכה על ידי חברת גדיש. עוד נמסר מהמפעל כי ההצפה כיסתה את מרבית שטחי המפעל וכאמור גרמה גם לתמותה המונית של העצים. אם לא די בכך, הרי שכעת, לאור מצב הקרקע, לא ניתן לדברי המפעל לשתול עצים חלופיים בקרקע שאינה מתאימה עוד לנטיעות. במפעל הבהירו כי פנו בשעתו לחברת גדיש שביצעה את העבודות בקריית הספורט אך זו טענה להעדר קשר בין העבודות בקריית הספורט לאירוע ההצפה.

 

גלישת בריכות המפעל כפי שתועדה על ידי חברת גדיש ב-2022 – ניתן לראות את העצים המתים בסמוך לשלוליות


 
   ואכן, במכתב שהוציאה מנהלת סניף אילת של חברת גדיש, אלינור חיון, כחודש לאחר המקרה, בדצמבר 2022, מופנית האצבע אל מצב תחזוקן של בריכות המפעל: "בהמשך לבעיה שצצה בחודש שעבר מול הנהלת מפעל NBT בנוגע לעליית מפלס המים בתעלת ששת הימים וכי המפלס עלה כתוצאה מעודפי מי ההשקיה של המגרשים שגולשים לבריכות המלוחות של גידול האצות ובכך מפרים את איזון מי המלח של הבריכות עם עודפי מי ההשקיה מתוקים, המשכנו לעקוב וללוות את אברהם נציג הנהלת המפעל ושמחנו להבין שהמפלס ירד והבעיה בשלב זה נעצרה. בשבוע שעבר סימור ואני עשינו סיור במקום מבלי להגיד לאף אחד מהנהלת המפעל שאנחנו מגיעים, והופתענו לראות כי לאורך הבריכות יש שלוליות מים שמתייבשות לאט ומשאירות עקבות של מלח יבש. לאחר שסימור ביצע חפירה באדמה הצמודה לאחת הבריכות היה ברור שיש נזילות לא מטופלות בבריכות האצות שהן המקור לשלוליות שנוצרו. התקשרנו מהשטח לאברהם וביקשנו ממנו להצטרף אלינו, הסבנו את תשומת ליבו לעניין השלוליות והשיפוע שמבהיר כי המים מגיעים מהבריכות ולא מהצד השני של תעלת ששת הימים, אברהם בחוסר רצון הודה כי הוא יודע שהבריכות סדוקות וישנות וה PVC שאמור לאטום את הבריכות כבר ישן, יבש מהשמש ונשבר ואין להנהלת המפעל רצון להחליפן בשלב זה....מביאה לתשומת ליבכם את הנושא במידה והתלונה תחזור בעתיד שוב". חיון צרפה למכתבה תמונות שצלמו מהשטח של השלוליות שבין תעלת ששת הימים לבין בריכות המלח, ותמונות של מצבן הקשה של הבריכות.

   חזרנו למפעלNBT  וביקשנו את התייחסותם לטענות בנוגע למצב תחזוקת הבריכות שלהם, אך עד למועד סגירת הגיליון לא התקבלה התייחסותם.


   כך או כך, מזה למעלה משנה וחצי שהעצים המתים מכערים את הסביבה ואת הנוף של מאות אלפי התיירים החולפים בכביש העוקף בואכה מלונות העיר אילת, ובהחלט הגיעה העת, אם לא להשמיש את הקרקע מחדש ולנטוע עצים חדשים, אזי למצער, לגדוע את העצים המתים. במפעל NBT  הבטיחו השבוע ל'ערב ערב' כי יפעלו להוצאת העצים המתים.

   ממשרד החקלאות - פקיד היערות נמסר בתגובה: "המקרה לא מוכר לנו, ולא הונח לפתחנו. ככל שהמפעל מעוניין בכך, עליו לפנות לפקיד היערות האזורי על מנת לקבל רישיון כריתה.

   אציין כי אין זה מתפקידנו, או מסמכותנו, לבחון את הנסיבות לאחזקה הלקויה של המתקנים במתחם.

   עוד אציין כי על פי התמונות ניכר כי מרבית העצים הם עצים צעירים מאוד, וכלל לא בטוח שהם עומדים בהגדרת עץ בוגר, על פי פקודת היערות. קרי, לא נראה שהם הגיעו לגובה של שני מטרים, ועל כן מרבית העצים, כלל לא מוגנים מתוקף פקודת היערות. שיפור חזות פני העיר הינה בסמכות העירייה".
 'ערב ערב' ימשיך לעקוב. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש