יו''ר מרחב אילת בהסתדרות על האיום בפיטורים בנמל אילת: ''הממשלה נכשלה בניהול האירוע''

מאת: רותם נועם ● 19/7/2024 03:48 ● ערב ערב 3181
במכתב שנשלח (17.7) מיו''ר נמל אילת לשרת התחבורה, הוא מתרה כי פני הנמל לפיטורים של כמחצית מהעובדים, זאת לאחר שתשו כוחות החברה לשאת בנטל ההוצאות האדירות להמשך תחזוקה שוטפת ● בנמל דורשים את השבת צו הבלעדיות ליבוא רכבים דרך נמל אילת שיחייב את העברת כל האניות מנמלי חיפה ואשדוד דרך תעלת סואץ לאילת וכן סיוע כלכלי כמו בימי הקורונה ● בהסתדרות מוכנים להכנס למו''מ מחודש, אבל לא מוכנים לשמוע על חל”ת או פיטורים ● אבל כולם מסכימים על דבר אחד: ''המדינה נכשלה בניהול האירוע
יו''ר מרחב אילת בהסתדרות על האיום  בפיטורים בנמל אילת:  ''הממשלה נכשלה בניהול האירוע''
''יש לנו אוויר לעוד שבוע לא יותר''. גדעון גולבר
תגיות:

   בנמל אילת מזהירים (שוב) במכתב התראה לשרת התחבורה כי בכוונתם לפטר בין 50-60 עובדים מתוך 120 עובדי הנמל, זאת באם המדינה לא תסייע כספית לנמל שעצר את פעילותו לגמרי כבר שמונה חודשים בעקבות המצור שהטילו החות'ים על נתיבי השיט בים האדום. אם טרם המלחמה נפרקו בנמל אילת 150 אלף מכוניות, הרי שבשמונת החודשים האחרונים לא פקדה את הנמל הנסמך על ייבוא מכוניות מהמזרח, ולו אונייה אחת ורחבות החנייה של הנמל עומדות שוממות.
במכתב ששלח יו"ר דירקטוריון הנמל, אבי חורמרו, שהינו אף הבעלים של הנמל ביחד עם האחים נקש, לשרת התחבורה מירי רגב הוא מבקש להיפגש עמה בהקדם לאור מצבו הקריטי של נמל אילת "אני ושותפיי כבעלי החברה נושאים את נטל ההוצאות האדירות להמשך תחזוקה שוטפת של הנמל ותשלומי שכר עובדים במהלך שמונת החודשים האחרונים", כתב חורמרו והוסיף: "אנו מאמינים שאף חברה עסקית לא הייתה עומדת באתגר מסוג זה כפי שאנו עומדים עד היום. להזכירכם בזמן הקורונה, לאור איום של חברות קמעונאיות לשלוח לחל"ת עובדים, מדינת ישראל שילמה מיליונים לקמעונאים ואילו אנו המהווים תשתית לאומית וממשלות ישראל הכריזו כי נמל אילת מהווה נכס אסטרטגי לאומי למדינה לא מקבלים סיוע כמתבקש".

   כאמור, מאיים חורמרו להתחיל בהליך פיטורים המוני: "לאור האמור, לצערנו, לא נותרה בידינו ברירה אלא להפעיל את סעיף 9.2 בהסכם הקיבוצי משנת 2002 ולהתחיל בפיטורי כ-50-60 מהעובדים כך שיוותרו בנמל עובדים חיוניים בלבד כנדרש בכתב ההסמכה עליו אנו חותמים. ראוי לציין כי היינו מעדיפים להוציא עובדי הנמל הטובים והמיומנים לחל"ת במקום פיטורים אך לצערנו אין בהסכמים הקיבוציים הוצאה לחל"ת".

   כמוצא אחרון לפני הפיטורים מבקש חרמרו מהשרה להתערב ולמעשה, להביא למתווה סיוע של המדינה לנמל עד לשובו לפעילות. זהו סיבוב נוסף במשבר הנמשך מול ההסתדרות, שהסלים במרץ האחרון, אז הודיע מנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, על כוונתו לפטר עובדים בשל המצב הנמשך. בסופו של דבר אמנם הושגה פשרה בתיווך ההסתדרות אך נוסח הפשרה ציין כי היא תפקע בחודש יוני ככל שלא תחול התקדמות במו"מ בין הצדדים, כך שהנהלת הנמל רואה עצמה חופשיה להמשיך בהליכי הפיטורים. מנגד, עומד ותלוי האיום שהשמיע יו"ר וועדת הכלכלה בכנסת, חבר הכנסת דוד ביטן, שאיים בחודש אפריל לקחת מבעלי הנמל את הזיכיון. בהחלטתה, קראה הוועדה למשרד התחבורה שלא לאפשר את מימוש האופציה להמשך חכירת הנמל לעשור נוסף, אלא להעביר את הזכויות בנמל בחזרה למדינה. עוד קבעה ההחלטה כי בתקופה הנוכחית ההמלצה היא לא לאפשר פיטורים אלא לנהל מו"מ עם משרד התחבורה וההסתדרות. ביטן אף ביקש לבחון אם נמל אילת זכה לדחיית תשלומים ולמענק בעקבות המלחמה ואמר כי אם אכן ניתן להם פיצוי כזה יש לדרוש את השבתו.

 

מבקשים להשיב את הבלעדיות על ייבוא מכוניות לישראל ● צילום: רותם נועם

 

   בשיחה עם 'ערב ערב' אמר גדעון גולבר מנכ"ל הנמל: "הגיעה העת לעשות מעשה. על משרד התחבורה להיכנס לאירוע וגם להסתדרות יש מה להציע בנושא. אני מבין שכשאנחנו מבקשים להחזיר את העבודה לנמל אילת במצב הנוכחי אז תהיה פגיעה במספר האוניות שפוקדות את נמל חיפה ואשדוד. אני מבין את הבעייתיות אבל חייבים להחזיר את נמל אילת למסלול עבודה". בכך מכוון גולבר לאחת מדרכי הסיוע אותן העלה הנמל בפני שרת התחבורה – להשיב את כנו את הצו ההיסטורי שהעניק בלעדיות לייבוא מכוניות לישראל דרך נמל אילת. הצו הזה פקע בינואר 2016  (וחוקיותו הוטלה בספק לאורך השנים) ואם יחודש יחייב את כל האוניות המגיעות כיום עם רכבים לנמל חיפה להאריך את מסען בשלושה ימים נוספים ולשלם דמי מעבר בתעלת סואץ. העלות הנוספת לכל רכב, לדברי גולבר עומדת על 250-350 דולר, כאשר בנמל נכונים לשאת ב-120 דולר מתוך העלות הזו. אפשרות אחרת שמבקשים בנמל לבחון היא קבלת רציף באחד הנמלים בים התיכון דרכו יוכלו לפרוק ולעבוד עד לסותם המלחמה ופתיחת נתיבי השיט בים האדום. בנוסף לכך מצפים בנמל כי המדינה תתמוך בפעילות הנמל כלכלית כפי שהכניסה את היד לכיס בתקופת הקורונה וסייעה לעסקים במצוקה. כאשר מעמתים אותו עם הטענה לפיה רגע לפני הקורונה משכו בעלי החברה דיבידנדים נאים מרווחיהם מהנמל, הוא משיב, "לא ראיתי את כל העסקים שרשמו רווחי שיא בקורונה מחזירים למדינה את כספי הסיוע בגלל הדיבידנדים שחילקו". 

   גולבר מדגיש כי שעון החול כבר כמעט מתהפך: "יש לנו אוויר לעוד שבוע לא יותר", הוא מתרה. "זה לא שנסגור לגמרי אנחנו מחויבים לתת שירותי מינימום וניתן את זה, אבל זה לא פשוט שמפטרים עכשיו עובדים. אנחנו לא רוצים לפטר, אנחנו מעדיפים להוציא לחל"ת במסגרת הסכמה עם ההסתדרות, מסכם גולבר ואומר: "תראה לי מעסיק אחד שממשיך לשלם הוצאות במשך שמונה חודשים ללא הכנסה, זה לא מובן מאיליו". כרגע, הוא אומר, החל לגשש מול המצרים, האם יסכימו לאפשר את מעבר אוניות הרכבים דרך סואץ במחיר הנחה". כשאני מפגין סקפטיות לגבי מידת היענותם האפשרית של המצרים לבקשה כלשהי של ישראל, הוא משיב: "אני חייב להפוך כל אבן לפני שנגיע לפתרון הלא טוב והלא רצוי. הנה אני אומר את זה". 

   משה אזולאי, יו"ר ההסתדרות במרחב אילת נשמע הרבה יותר אופטימי בשיחה עמנו אמש (ד'), לדבריו אתמול נערך זום אחרון בין הצדדים ובו גובש הסכם מקומי, קרי בין ההסתדרות להנהלת הנמל, שיאפשר את המשך העסקת כלל העובדים ללא פיטורים עד לסוף השנה הנוכחית. גם הוא מבין כי מדובר בפלסטר שלא בהכרח יסייע בסופו של דבר, אך הוא הראשון לומר: "המדינה נכשלה בניהול אירוע". לדבריו, בהסתדרות ממתינים לאישורים אחרונים של דירקטוריון הנמל, "זו דרכנו לסייע לפתרון המצב, אבל ברור שהלחץ צריך להיות מופעל על משרד התחבורה ועל משרד האוצר, וישנה כעת מתיחות בין שר האוצר ושרת התחבורה על רקע זה. עם זאת, אזולאי אינו מוכן לשמוע על השבת מתווה החל"ת לשולחן הדיונים. ההצעה הזו שאותה העלו בנמל עוד באפריל היתה חלק מהסיבות שהובילו אז למשבר ובהסתדרות מוכנים להתחייב ששני דברים לא יכללו בהסכם המתגבש: הוצאה לחל"ת ופיטורים, במקום זאת להסתדרות רעיון יצירתי אחר למצוא בו את הכספים שיאפשרו את המשך הפעילות הנמלית, ואולם, כאמור, גם שם יודעים כי מי שיקבע בסופו של יום האם נמל אילת ישבות כמעט כליל או ימשיך לפעול היא רק ממשלת ישראל ואם התשובה תהיה חיובית, כי אז כולנו נשלם בעובר ההפעלה היקרה הזו במיסים ובמכירי הרכבים. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש