בלעדי: זו הסיבה שמספר הטיסות לאילת עדיין לא גדל בניגוד להבטחות

מאת: רותם נועם ● 19/7/2024 08:17 ● ערב ערב 3181
למרות התחייבותן של ארקיע וישראייר להגדיל את מספר הטיסות לאילת, ההגדלה טרם מורגשת בלוח הטיסות ● הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבניגוד לפרסומים, משרד התחבורה טרם חתם עם החברות על היתר המאפשר להן להעביר 50% מטיסותיהן לטרמינל 1 ● בתוספת הסבסוד לכרטיסי הטיסה לתושבי אילת שגרע מהכנסות החברות עשרות שקלים לכרטיס, מסתבר שהקו לאילת הפך לגרעוני עוד יותר מבעבר ועוד פחות כדאי להפעלה עבור ארקיע וישראייר ● האם אנו חוזים בדעיכת נתיבי התעופה לאילת?
בלעדי: זו הסיבה שמספר הטיסות לאילת עדיין לא גדל בניגוד להבטחות
צילום השרה רגב בן חדד לויקיפדיה ; צילום שדה רמון רחבת מטוסים: רותם נועם

   זה צפוי היה להיות מו"מ מהיר יחסית, שאמור היה להוביל לפעולה משולבת שכולם נהנעם ממנה. חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר מעוניינות להעביר 100 אחוז מטיסותיהן ולרכזן בטרמינל 1 שעלות אגרת הנחיתה בו זולה משמעותית מזו שבטרמינל 3 (11 שקל לנוסע לעומת 39 שקל לנוסע בהתאמה). החברות שמפצלות כיום את טיסותיהן בין שני הטרמינלים סובלות בנוסף, מעלויות ניכרות הנובעות מהפיצול הזה שמחייב אותן לצוותים שלמים בכל טרמינל. את התוצאה מרגישים כולנו – קיטון במספר הטיסות לאילת שגם כך לא היו רווחיות מי יודע מה עבור ארקיע וישראייר, בטח שלא לעומת טיסות ליעדי חו"ל קרובים כקפריסין, יוון וספרד.

   בעוד שארקיע עדיין ממשיכה להוציא 4-5 טיסות יומיות, בישראייר הרימו ידיים מזמן והורידו מאז המלחמה את מספר הטיסות לאילת ל-1-3 טיסות יומיות, זה בעצם המינימום שהחברות נדרשות לו על פי תנאי הזיכיון שלהן מול רשות תעופה אזרחית.

  לפני שבוע כבר יצאו הודעות שבישרו על התקדמות במו"מ ועל כך שבהתערבות שרת התחבורה המקורבת מאוד לבעלים של ישראייר, רמי לוי, ונלחמת עבורו כך שחברתו תוכל לקבל את האפשרות להעביר את טיסותיה לטרמינל 1, אלא שברשות שדות התעופה, שאמנם כפופה למשרד תחבורה אבל עדיין צריכה לנהל תקציב גרעוני ענק משל עצמה, לא אוהבים את הסידור החדש מכמה סיבות, קודם כל כלכלית, העברת כל הטיסות לטרמינל 1 גם אינה מאפשרת את מילוי הסלוטים הפתוחים בטרמינל 3 שעובד כיום ב-60% תפוקה בלבד וגם תמנע בעתיד את האפשרות להשיב את חרות הלואו קוסט שלא ישובו לנחות בעתיד בישראל אלא אם יאפשרו להן לנחות בטרמינל 1 ולשלם את מחיר האגרה המופחת. אז נכון שכרגע החברות הללו מצפצפות על ישראל ולא מראות סימנים של כוונה לשוב ולטוס מכאן ובחברות הישראליות מבקשים בצדק מבחינתן לנצל את המצב ולהיטיב עמן, במיוחד לאור התגייסותן להפעיל קו טיסה לא רווחי בעליל לאילת, ברש"ת לא מוכנים כרגע להפסיד פעמיים, פעם אחת בעצם העברת הטיסות הישראליות כולן (כולל אלו לחו"ל) לטרמינל 1 ופעם שניה בחסימת האפשרות להגדיל את נפחת החברות הזרות בעתיד עם זוך המלחמה.

   בנוסף, גם במשרד האוצר קיימת תמימות דעים לגבי ההטבה האמורה שאינה עולה בקנה אחד עם הצורך של המדינה למקסם הכנסות בענף שסובל מאי יציבות נמשכת, וכבר נרמז כי בין שר האוצר בצלצל סמוטריץ לשרת התחבורה מירי רגב, קיים מתח ואי הסכמה בנושא.

   כתוצאה מהמבוי הסתום אליו נגררו החברות מול משרד התחבורה, נוצר מצב בו מצד אחד החלה הטבת סבסוד מחירי כרטיסי הטיסה לאילת במחיר של 99 שקל לצד ואולם החברות עודות כמעט כל אשר לאל ידן על מנת שלא נצלח את תהליכי הרכישה בקלות. כך למשל נכון להשבוע יכלו תושבי אילת להזמין כרטיסי טיסה ב-99 שקל בשתי החברות רק עד סוף חודש אוגוסט. בספטמבר המערכת כבר אינה מאפשרת רכישת כרטיסים לחגים. בארקיע הגדילו ויצרו אתר ייעודי עבור הזמנת אילתים, אך לא ביטלו את האתר המקורי בו עדיין מופיעים מחירים לא מסובסדים ובסלולר כלל לא ניתן להגיע מאתר ארקיע לאתר הייעודי עבור האילתים, כך שאלו יכולים לבצע הזמנה מסובסדת רק דרך מחשב נייח (דסקטופ).

 

***

 

   עם זאת, מנכ"ל ארקיע, עוד ברלוביץ, אמר אמש ל'יום יום באילת', כי נכון לשבוע הראשון של פעילות מכירת הכרטיסים ניכר כי תושבי אילת כן מפעילים את האתר הייעודי וכי כ-150 כרטיסי טיסה מסובסדים נמכרים בממוצע מידי יום וכי מספר זה הולם את היחס הקבוע של מספר הטסים מקרב החברה שהם תושבי אילת אילת העומד מסורתית על 15% "אנחנו מוכרים כאלף כרטיסי טיסה ביום", אמר ברלוביץ, כ"כך ש-150 – 200 כרטיסים ביום זה 15% מסך המכירות שנעשות על ידי תושבי אילת?.

   עם זאת, ברלוביץ התריע כי עד לחתימה על הסכם שיאפשר את העברת לפחות 50 אחוז  מהטיסות של החברות הישראליות לטרמינל 1 אין בכלל מה לדבר על העלאת מספר הטיסות לאילת ואף רמז כי ייתכן שהחברה תפעל כפי שפעלה ישראייר ותוריד את מספר הטיסות לאילת בהמשך עד למינימום לו היא מחויבת.

   ברלוביץ הבהיר כי סבסוד כרטיסי הטיסה לאילתים רק הקטין את הכדאיות של שתי החברות הישראליות להמשיך ולפעול בקו ההפסדי. "אם עד היום מכרתי כרטיס תושב אילת בממוצע של 229 שקל ליום, כיום אני מקבל עליו 101 שקל מהמדינה ועוד 99 שקל מהנוסע, כך שההכנסה שלי בקו ירדה עוד יותר, כך שברור שמבחינתי כחברה פרטית עדיף לי להקצות את המטוס הזה ליעד חו"ל קרוב שרווחי פי כמה, אחרי הכול אני חברה פרטית לא ממשלתית ותפקידי להשיא רווחים לבעלי החברה", אמר ברלוביץ, שלדבריו, יכול וההסכם בין החברות למשרד התחבורה כן ייחתם השבוע. ברלוביץ ציין כי החברות מוכנות להתפשר ולא להעביר את מלוא טיסותיהן לטרמינל 1, "יש מספר של פשרה שאפשר להגיע אליו, זה הכול עניין של רצון טוב". אמר 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת