פחות חניות - יותר תחנות אוטובוס

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 19/7/2024 03:59 ● ערב ערב 3181
רק לפני מספר שנים בחרה עיריית אילת ליצור מפרצי חניה ברחבי השכונות בעיר על מנת להגדיל את כמות החניות ● השבוע גילו מאות תושבים מופתעים, שעיריית אילת סוגרת עכשיו מפרצי חניות ומצמצמת את החניות בשכונות, והכל בשם הכוונה להוסיף שני קווים פנים עירוניים המצריכים תוספת תחנות אוטובוס ● אם לא די בכך, הרי שהלשון במדרכה שיוצרת עכשיו העירייה בשכונות, יוצאת אל תוך נתיב התחבורה ומסכנת את הנהגים שעלולים לא להבחין בה ● אז נכון שהיעד הגלובלי הוא לפתח את התחבורה הציבורית ולצמצם את השימוש ברכבים פרטיים, אך האם זו הדרך הנכונה?
פחות חניות - יותר תחנות אוטובוס

   השבוע בישרה עיריית אילת כי מהפכת התחבורה הציבורית בעיר נמשכת וכי כבר בקרוב יתחילו לפעול ברחבי אילת שני קווי אגד חדשים - קו 3 וקו 4,שיאפשרו קישור מהיר בין השכונות הצפוניות והדרומיות לבין מרכז העיר. אכן בשורה משמחת ונדרשת באילת, שכן לכולם ברור כי המגמה העכשווית היא לצמצם עד כמה שניתן את השימוש ברכבים פרטיים ולעבור לתחבורה ציבורית. עד כמה זה תופס באילת, על זה אפשר להתווכח, אבל כשמוסיפים קווי אגד אומרים תודה. באותה נשימה, עדכנה העירייה כי "בשונה מהתחנות הישנות, התחנות החדשות נבנות כמפרץ הפוך (אנטי מפרץ) שאורכו כ – 15 מטרים, במקום מפרץ רגיל לאוטובוס שאורכו 24 מטרים". נשמע טוב? בהחלט. אלא שהשבוע התעוררו תושבי אילת למציאות חדשה.
   "ביום בהיר בבוקר אני קולט שאנשי קבלן מבטלים לנו בחזית הבניין קרוב ל– 8 חניות ומגדילים החוצה את המדרכה על חשבון החניות", מספר רועי, תושב העיר, שמתגורר בשכונת חשמונאים. "מיהרתי החוצה לברר מה קורה והייתי בשוק לגלות שלשונית המדרכה הזו שהולכת לבלוט אל תוך הכביש, אמורה לשמש כתחנת אוטובוס עתידית. ראוי לציין שאפילו עובדי הקבלן היו המומים מהצעד הלא ברור הזה ורק אמרו לי - אל תבואו אלינו בטענות, זה לא אנחנו אלא העירייה שלכם", אומר התושב המופתע שמבהיר: "בעיר כמו אילת בה יש מצוקת חניות לא פשוטה, איך יתכן שמבטלים חניות בשכונות?".

 

״מי מוציא לשון מדרכה ככה פתאום אל תוך הנתיב?״

 

סכנה באמצע הנתיב


   את המציאות החדשה הזו גילו השבוע מאות מתושבי אילת שהבינו להפתעתם שאם עד היום הייתה להם בשכונת מצוקת חניה, עכשיו היא הולכת לגדול. אם לא די בזה, הרי שהוצאת לשון מדרכה אל אמצע נתיב התחבורה עלול להיות מסוכן, כמו שאמר לנו השבוע תושב שמתגורר בבניין צוקי השמש: "הם הוציאו את לשונית המדרכה הזו אל אמצע נתיב הנסיעה בצורה הכי מסוכנת שיש. ברור לי שיש מאחורי ההחלטה אנשי מקצוע, אבל לא ברור לי מי יקח על עצמו את האחריות כשיקרו כאן תאונות דרכים. מי מוציא לשון מדרכה ככה פתאום אל תוך הנתיב?". אם לא די בזה, הזכיר התושב הזועם כי מדובר בנתיב תחבורה עמוס מאוד בעיקר בשעות הבוקר. "גם ככה יש כאן בכל בוקר פקקי ענק, בעיקר במהלך שנת הלימודים. את יודעת מה יקרה עכשיו כשבאמצע הנתיב יעצור אוטובוס יעלה ויוריד נוסעים? ברגע שהאוטובוס יחסום את הנתיב, הפקקים יגדלו והמצב יחמיר. לא ברור מי חותם על ההחלטות האלו ועוד יותר לא ברור איך עיריית אילת נותנת יד לפגיעה הברורה הזו בתושבים?".
   רונית, תושבת העיר המתגוררת על כביש ששת הימים, גילתה גם היא בבוקר בהיר וחם השבוע כי גם אצלם ייעלמו כבר בקרוב 8 חניות בחזית הבית. "שמישהו בעיריית אילת יסביר לי למה לפני כמה שנים שברו כאן את המדרכה, הצרו אותה ויצרו כאן מפרץ חנייה כי היה ברור שיש מחסור במקומות חנייה בשכונות, ועכשיו פתאום שוב שוברים את המדרכה, הפעם כדי לקחת חניות. מי החליט פתאום שתחנת אוטובוס לא יכולה עוד להיות ממוקמת על המדרכה הרגילה ומי החליט שאוטובוס צריך מפרץ עצירה הפוך שיוצא אל תוך הכביש. לפעמים נדמה שלמישהו בעירייה משעמם. הולכים עכשיו ומרחיבים את המדרכות כאילו בכל יום יש כאן מאות צועדים. בחום האילתי אפילו כלב לא הולך כאן. אז למה מרחיבים את המדרכות על חשבון הצרת הכבישים העמוסים בלאו הכי ולמה מחסירים מאיתנו חניות במקום להוסיף מקומות חנייה בשכונות?".

 

כל מפרץ הפוך גוזל מדיירי השכונה 8 חניות בממוצע

 

מי בחר את המיקומים?


   לא בכל נקודה בה החליטו הגורמים המוסמכים למקם תחנת אוטובוס חדשה, עבר הרעיון בשלום. כך לדוגמה, בירידה מרחוב הנבטים אל רחוב החשמונאים, ממש ביציאה מהצומת, עוד לפני ביצוע מלא של הסיבוב, התחיל הקבלן לחפור. דיירי הבתים הסמוכים מיהרו להביע את התנגדותם וטענו כי אין שום סיכוי שבעולם שתחנת אוטובוס תמוקם בנקודה מסוכנת כזו ביציאה מסיבוב. בו במקום הופסקו העבודות והנושא עבר לבדיקה מחודשת. "הם פותחים כבישים, מרחיבים מדרכות, לא שואלים אף אחד, מציבים עובדה קיימת. מה זה התוהו ובוהו הזה? איך יתכן שבאילת יוצרים מפרץ עצירה הפוך, דבר שלא קיים עד היום בשום מקום בארץ? מי החליט שאנחנו צריכים להיות הפיילוט של המדינה? מי יתן אחר כך תשובות ופתרונות כשיתברר שהרעיון טיפשי ולא הגיוני ומיסודו?", מבקשת להבין שירה, דיירית ברחוב עין נטפים.
   מבדיקה שערך ׳ערב ערב׳ ברחבי העיר עולה כי כל מפרץ חניה הפוך שהוקם במהלך השבוע בעיר גזל מדיירי השכונה הסמוכה 8 חניות בממוצע. בהתחשב בעובדה כי על פי דוברת העירייה יותקנו ברחבי העיר 42 תחנות אוטובוס חדשות בדרך הזו, מדובר בלפחות 336 מקומות חניה שיגרעו עכשיו מהשכונות.

 

 ביקשנו להבין מאין הגיע הרעיון החדש הזה? מי עומד מאחורי התכנון ובחירת מיקומי התחנות?
 

 ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: המשרד הכין תכנית מקיפה לשיפור רשת התחבורה הציבורית העירונית באילת. הרשת העתידית כוללת קווים מהירים המקשרים בין השכונות למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי במסלולים קצרים בשונה מהקווים הקיימים כיום בעיר, הנוסעים במסלולים ארוכים ומתפתלים בכל שכונות העיר במשך זמן רב. על מנת להפעיל את הרשת החדשה נדרשת עיריית אילת להקים תחנות אוטובוס חדשות ברחבי העיר בשני צידי הכביש, הן בצירים הראשיים והן ברחובות שכונתיים, בדגש על שכונת שחמון.הרשת החדשה תופעל בשלבים ותחליף בהדרגה, במהלך השנים הקרובות, במספר פעימות את הקווים העירוניים הפועלים כיום בעיר, תוך למידה מתמדת מצרכי הנוסעים בשטח. הקווים הראשונים שיופעלו יקשרו בין שכונת שחמון למרכז הרפואי יוספטל, למרכז העיר ולביג באזור התעשייה במסלולים קצרים ומהירים.
יודגש, כי הקווים יופעלו רק לאחר שהעירייה תאפשר הצבת מבנה בתחנת הקצה לרווחת הנהגים ותשלים את הקמת התחנות החדשות שישרתו את תושבי השכונות בהתאם למפת התחנות העקרונית שנקבעה בשיתוף פעולה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאגף ההנדסה בעיריית אילת. יצוין, כי מיקומה הסופי של כל תחנה, תצורת התחנה (מפרץ, נתיב או מבלט), הכנת תכניות התנועה וביצוע התחנה בשטח, הינם באחריות הרשות המקומית בלבד, במקרה זה עיריית אילת.

 

כל מפרץ הפוך גוזל מדיירי השכונה 8 חניות בממוצע

 

גם הפעם קריית הספורט נשארה בחוץ


   הקווים החדשים 3 ו- 4 שאמורים להתווסף לעיר בתוך פרק זמן של חודשיים לכל המאוחר יתווספו לקווים הישנים 1,2 שמבצעים כ- 55 נסיעות לכל כיוון ולקווים 5,6 שמבצעים כ- 43 נסיעות מדי יום לכל כיוון וקווי הלילה 10,11 הפועלים בימי הקיץ. הקווים החדשים שיתווספו ייסעו גם הם ברחבי העיר, אולם הנסיעה בהם תהייה קצרה יותר ובתדירות גבוהה יותר. בעוד שזמן נסיעה ממוצע של קו עומד כיום  על 40-45 דקות, זמן הנסיעה של הקווים החדשים יעמוד על 15-20 דקות בלבד לנסיעה. הקווים החדשים יאפשרו קישור מהיר בין השכונות הצפוניות והדרומיות למרכז העיר כולל תחנות קצה בתחנת כיבוי אש בשכונת השחמון וחניוני מבואות אילת בכניסה לעיר. גם במקרה הזה של הוספת הקווים החדשים, שוב נותרה קריית הספורט מחוץ לקווים. זאת למורת רוחם של הורי שחקני הכדורגל בעיר, שמזכירים כי כיום (וככל הנראה גם בעתיד) נאלצים ילדי אילת שמשחקים כדורגל להחליף 2 אוטובוסים רק כדי להגיע לאימון בקריית הספורט החדשה. "זה טוב ויפה שהקימו קריית ספורט נפלאה שכזו, זה טוב ויפה שמוסיפים קווים חדשים לעיר ועושים בלאגן, אבל אם לא נפתרו בעיות התחבורה אז בעצם למה כל הסיפור הזה?".

   פנינו למנהל אגד סניף אילת, קוני נחמני וביקשנו להבין מתי הקווים החדשים באילת אמורים להתחיל לפעול בתגובה ענה נחמני: "אני ממתין לעדכון ממשרד התחבורה, הערכה גסה תוך חודשים". לשאלה מדוע גם הפעם קריית הספורט נשארה מחוץ לקווים החדשים אמר נחמני: "צריכים לשלוח אלי את התוכנית הסופית ואז אדע".

   ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: מתייחס לשאלה מדוע גם הפעם בקווים החדשים, קריית הספורט של אילת אינה זוכה למענה: קריית הספורט מקבלת כיום מענה באמצעות קו האוטובוס 1א, ובעתיד תקבל מענה בקווים חדשים אחרים. יצוין, כי בפעימה הראשונה ניתן דגש של קישור שכונת שחמון ליעדים עם ביקוש תדיר לאורך כל היום, ולא ליעדים משניים עם ביקוש מוגבל.■ 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש