שב''ס הודיע לגימלאים מאילת: אינכם זכאים עוד להטבת המס

מאת: רותם נועם ● צילום: רותם נועם ● 19/7/2024 03:44 ● ערב ערב 3181
גמלאי של שרות בתי הסוהר הופתע כאשר מענף שכר הודיעו לו כי השנה, בניגוד לבעבר, הוא לא יוכל להנות מהטבת 10 אחוז מס ממנה נהנים תושבי אילת ● הסיבה: אילת נגרעה מרשימת ערים בעדיפות לאומית ● אלא שאילת בכלל זכאית להטבה מכוח חוק אזור סחר חופשי ● בעקבות פניית 'ערב ערב' התערבה רשות המסים במקרה ● שב”ס: ''במסגרת בקרה שנערכה, נשלחה בטעות הודעה על דבר אי זכאות למספר גמלאים זכאים''
שב''ס הודיע לגימלאים מאילת:  אינכם זכאים עוד להטבת המס
’'יש ותתקיימנה נסיבות בהן מקום

   גמלאי של שב"ס תושב אילת, הופתע בשבוע שעבר לקבל טלפון מנציג ענף שכר שהודיע לו כי בניגוד לשנים שעברו, הוא לא יוכל ליהנות השנה מהטבת המס בגובה 10 אחוזים,  ממנה נהנים תושבי העיר אילת המשתכרים בה הכנסה (גם מגמלה). 
   הטבה זו נשללת ממנו, טען הנציג, מאחר והעיר אילת נגרעה מרשימת הערים בעדיפות לאומית. הגמלאי המופתע פנה למערכת 'ערב ערב' וביקש להסתייע בה על מנת לברר האם בוטלה הטבת המס לאילתים מבלי ששמנו לב? 
   בבירור חוזר מול ענף השכר הסבירו שם כי מי שהנחה אותם לפעול כאמור הוא מס הכנסה שהודיע להם על שלילת ההטבה מתושבי העיר אילת. כתימוכין לכך הפנו בשב"ס לחוק מס הכנסה המפנה אל רשימת הערים בעדיפות לאומית הנהנות מפטור ממס, רשימה ממנה אכן נגרעה אילת ולא בכדי (וגם לא מהשנה האחרונה אלא כמה שנים קודם לכן), שכן תושבי אילת נהנים מהטבת המס מכוח חוק ספציפי שנחקק עבור העיר אילת, הוא חוק אזור סחר חופשי, שם, בסעיף 11 הוענקה הטבת המס, או יותר נכון הושבה הטבת המס ב-2016, לאחר שניטלה מאיתנו כמה שנים קודם לכן, כשעוד היתה מוענקת במסגרת הוראת שעה שפוקעת מעת לעת ומחייבת חידוש באישורו של משרד האוצר. היה זה למעשה אחד מהישגיו המשמעותיים של מאיר יצחק הלוי כראש עיריית אילת, שהצליח לא רק להשיב את ההטבה, אלא אף לעגן אותה בחוק באופן שיקשה לבטלה בעתיד ללא הליך חקיקה מלא. העיגון בחוק הוא הדבר הכי קרוב לשריון ההטבה שאפשר היה להשיג. ובחזרה לענייננו, בשב"ס משום מה לא הכירו את החוק ונאחזו בטענה לפיה עד שלא יקבלו הנחיה אחרת מרשות המיסים החלטתם שרירה ועומדת.

   'ערב ערב' פנה לרשות המיסים באילת וזו הבהירה את הידוע, כי תושבי אילת וגמלאיה זכאים גם זכאים להטבת המס ואף הסכימו ליצור קשר עם ענף שכר בשב"ס על מנת לוודא כי הם מכירים את החוק ופועלים על פיו.

   ומה באשר לגמלאי המתלונן? סוף טוב לא הכל טוב - הלה הגיע למשרדי מס הכנסה באילת על מנת להסדיר את נושא ההחזר, אלא ששם הודיעו לו כי מאחר וטרם התגרש מאשתו, ממנה הוא פרוד, והמתגוררת בצפון הארץ, הרי שמבחינתם מרכז חייו אינו באילת ולפיכך הוא אינו זכאי להטבת המס. אלא שנראה כי גם טענה זו כבר נדונה והוכרעה בפסק דין שניתן בעניינו של משה צייגר (הבעלים לשעבר של קולנוע אילת ומרכזים מסחריים בעיר) שזכה בעתירה מינהלית שהגיש כנגד פקיד השומה באילת ב-2004, שביקש לגרוע ממנו את אותה הטבת מס בדיוק, בטענה זהה, לפיה מרכז חייו אינו באילת, מאחר ואשתו וילדיו מתגוררים ברעננה והוא עצמו מחלק את זמנו בין אילת למרכז. 
   בפסק דינו קובע השופט יוסף אלון, כי "אדם יהיה למי "שגר בקביעות" בעיר פלונית שעה ששקלול מכלול הנתונים ייטה לזהותו כתושב אותה העיר. יש ותתקיימנה נסיבות בהן מקום "מרכז חייו" של פלוני יהיה שונה ממקום מרכז החיים של אשתו וילדיו, וזאת כאשר "מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים" של אותו פלוני מצביעים על פיצול "מרכז החיים" ומקום מגורי הקבע בינו לבין בני משפחתו. קביעה שכזו באותם המקרים אינה אמורה לעמוד בסתירה לעובדת היות אותו פלוני ובני משפחתו משפחה אוהבת ומאוחדת". 
   ומקל וחומר לענייננו, הגמלאי שפנה אלינו השבוע עומד על כך כי עזב את אשתו ממנה הוא פרוד וכי כל חייו מתנהלים באילת. בימים אלה הוא פנה לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לערער על החלטת פקיד השומה.

מהשירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "כי במסגרת בקרה שנערכה, נשלחה בטעות הודעה על דבר אי זכאות למספר גמלאים זכאים. יש לציין כי לא בוצע שינוי בתלוש וקצבתם לא נפגעה בפועל. הודעה על דבר הטעות נמסרה לגמלאים". ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש