בלעדי: נחשף סכום הפיצוי שקיבלו עסקים באילת שהגישו בקשה במסלול ערי תיירות

מאת: רותם נועם ● צילום: אילוסטרציה ● 20/6/2024 20:07 ● ערב ערב 3177
לאחר שבתחילת החודש נפתח ברשות המסים מסלול פיצוי לעסקים בערים מוטות תיירות, ובהן אילת, לחודשים ינואר-פברואר ● מסרה רשות המסים לפניית 'ערב ערב', כי עד כה הגישו בקשות במסלול זה 724 עסקים באילת ● אז כמה כסף הם כבר קיבלו?
בלעדי: נחשף סכום הפיצוי שקיבלו עסקים  באילת שהגישו בקשה במסלול ערי תיירות
עדיין לא הגשתם בקשה? יש לכם עד ה-16.7

   ב-4.1.24 הודיעו עיריית אילת ומשרד האוצר על סל הטבות ייחודי שיוענק לעיר אילת לאור המצב הכלכלי אליו נקלעה העיר בחצי השנה הראשונה למלחמה. ב-14.4 אישרה הממשלה את מתווה הפיצוי המיוחד לערים מוטות תיירות (ובהן אילת) לחודשים ינואר פברואר, שנפתח להרשמה במהלך חודש מאי. שאר ההטבות  שהובטחו על ידי האוצר, בדמות סבסוד טיסות במחיר של 99 שקל לכרטיס לתושב, לתקופה של שנתיים, וכן תקציב מיוחד בגובה -50 מיליון שקל, לטובת עסקים מקומיים, טרם נכנסו לתוקף גם כיום, אף שהוזכרו בהחלטת הממשלה (אך לא בנוסח התיקון לחוק שקבע את מתווה הפיצוי לערים מוטות תיירות). בעיריית אילת הבטיחו עוד במאי כי: ''עובדים בקדחתנות על הסדרת מתווה הטיסות המסובסדות וראש העירייה - אלי לנקרי עוקב ומלווה זאת מקרוב, על מנת שזה יושלם במהרה'", אך כאמור, תוצאות אין.

   עם זאת, חושף השבוע 'ערב ערב' את נתוני ההגשה למסלול הפיצוי המיוחד של עסקים מאילת. מפנייה שערכנו לרשות המסים, עולה, כי עד כה פנו 724 עסקים באילת בבקשה לקבל פיצוי בגין הנזק העקיף שנגרם להם בחודשים ינואר-פברואר 2024 במסלול עבור רשויות מוטות תיירות. באילת, היו רשומים נכון ל1.5.24, 6,693 עצמאים בביטוח הלאומי, המהווים 15.2% מהמועסקים בעיר (מתוכם,  616, קרי: 1.4% מבין העצמאיים, משתכרים שכר של מעל פי 4 השכר הממוצע במשק). 
   אף שאין מתאם מוחלט בין מספר הרשומים כעצמאים באילת לבין מספר העסקים הרשומים באילת, ניתן לזהות יחס אומדני כללי המעמיד את הנתון סביב 5-10 אחוזי הגשה מבין כלל העסקים הפועלים בעיר.

   ברשות המסים מוסרים כי רוב התיקים נמצאים בשלבי טיפול שונים וחושפים כי עד כה שולם סכום של כ-16 מיליון ₪. בראשות לא מסרו מהו אחוז התיקים הפתוחים אצלם וכמה מהם עדיין ממתינים להשלמת הפיצוי ומהו היקף הדרישות שהוגשו על ידי העסקים ואולם בממוצע המדובר בתשלום של כ-22,000 שקל לעסק, כך שניתן להעריך כי התפלגות סכומי ההחזר נעים בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים לעסק, דבר שיכול ללמד על כי מדובר בעסקים קטנים, חלקם עוסקים מורשים, וגם כי סכומי ההחזר היו נמוכים יחסית, בשל כך שהם כללו את מחזור חודשים ינואר פברואר יחד, ובעוד שחודש ינואר היה חלש מאוד באילת, הרי בפברואר כבר נרשמה תחילת התאוששות, שצמצמה את אחוז הירידה בהיקף העסקאות בעיר. שיפור אמיתי נרשם רק מחודש אפריל וחג הפסח.

על פי נתוני הביטוח הלאומי, עצמאי באילת מתפרנס בממוצע שכר של 10,844 שקל ברוטו בחודש (הממוצע השכר הארצי לעצמאי עמד על 11,180 שקל) (הנתונים נכונים ל-2023)) ההרשמה למסלול הפיצוי תסתיים ביום 16.7.24
   
   קבלת הפיצויים מותנית בכך שמחזור הפעילות של העסק הוא בין 12 אלף ₪ ל- 400 מיליון ₪, ירידה של לפחות 25% במחזור העסקאות עבור חודשים ינואר-פברואר 2024 עסקים שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12,000 ₪ - 300,000 ₪ זכאים למענק חודשי קבוע בהתאם למחזור ורמת הפגיעה. עסקים שמחזור הפעילות בין 300,000 ₪ ל-400 מיליון ₪, זכאים לפיצוי עבור הוצאות קבועות והוצאות שכר. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש