הממשלה בדרך לבטל את מדיניות תוספת אפס סיכון למפרץ אילת

מאת: רותם נועם ● 25/7/2024 13:44 ● ערב ערב 3181
ארגון 'צלול' מתריע היום בהודעה שפרסם, לפיה, ביום ראשון הקרוב תעלה לדיון בועידת המחליטים של הממשלה החלטה שתאשר את הגדלת שינוע הנפט דרך מסוף קצא''א אילת באופן קבוע ● בכך יסתם הגולל על מדיניות תוספת אפס סיכון למפרץ אילת שהנהיגה ממשלת בנט לפיד ● בפועל מדובר בנטילת סמכויות מהמשרד להגנת הסביבה בראשותה של עידית סילמן, שהוא המוסמך בחוק להעניק היתרים לשינוע של חומרים מסוכנים ● המשרד להגנת הסביבה: ''השרה והמנכ''ל פועלים בכל דרך אפשרית על מנת למנוע התקדמות הצעת מחליטים זו''
הממשלה בדרך לבטל את מדיניות תוספת אפס סיכון למפרץ אילת

   ב 9.10, התקבלה בממשלת ישראל הוראת שעה במסגרת מצב החירום שנוצר ובה הוחלט על ביטולה בפועל של מדיניות תוספת אפס סיכון למפרץ אילת שהעמידה את סף היתר הרעלים המוצרים בשינוע דרך נמל קצא"א באילת ל2 מיליון טון נפט בשנה. בכך נפרץ הסכר שמנע מחברת קצא"א להמשיך ולקלוט מכליות בנמל אילת מאז אפריל 23, אז הגיעה החברה לרף המותר ועצרה. בתוך שלושה חודשי לחימה ועד לפתיחת המערכה מול החות'ים הצליחה קצא"א לעבור את המכסה שנקבעה ולמעשה, היתה ממשיכה לעשות כן מאז ועד היום אלמלא החות'ים שהשביתו את נמלה כמו את נמל אילת ותעלת סואץ.

   בהודעת ארגון צלול מהבוקר נכתב: "ממשלת ישראל בניסיון לדרוס את מדיניות המשרד להגנת הסביבה בנוגע לאפס תוספת סיכון למפרץ אילת, ביום א' (28.7) תתכנס הממשלה להצבעה גורלית בוועידת המחליטים על ביטול מדיניות המשרד להגנת הסביבה בנוגע לאפס תוספת סיכון במפרץ אילת מהמידע שקיבלנו התגבש כבר נוסח של טיוטת מחליטים לדיון בישיבת ממשלה החלטה נוספת שעתידה לעלות היא בנוגע להגדלת שינוע הנפט במפרץ אילת הכוללת גם קליטת תזקיקים דרך מפרץ אילת לרבות דלק סילוני וסולר. בנוסף, צפויה להתקבל החלטה שהאישור שניתן להגדלת שינוע הנפט עבור שימוש מקומי דרך מסוף אילת לתקופת הלחימה יורחב לשימוש כללי ולא רק לתקופת הלחימה. מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ היא זו שמנעה את הגדלת שינוע הנפט במפרץ מעבר ל 2 מיליון טון בשנה המותרים כיום. 
ביטול מדיניות זו תפקיר את העיר אילת ואת מפרץ אילת  לתעשיית הנפט של קצא"א ותעמיד בסיכון חסר תקדים את שונית האלמוגים הנדירה עליה מבוססת כלכלת העיר והאזור כולו.

   מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מדובר על התעלמות בוטה מעמדות הדרגים המקצועיים ודריסת הסמכות של המשרד להגנת הסביבה. החלטת הממשלה מהווה התערבות בוטה בשיקול הדעת המקצועי המסור בידי המשרד להגנת הסביבה ויש בה כדי לפגוע באופן ישיר ומכוון בסמכויות ובתפקידי המשרד. על כן, המשרד להגנת הסביבה דוחה את המלצות הצוות הבין משרדי ומתנגד להחלטת הממשלה המוצעת. השרה והמנכ"ל פועלים בכל דרך אפשרית על מנת למנוע התקדמות הצעת מחליטים זו.

   התנגדות המשרד להגנת הסביבה להצעת המחליטים גם בנוסחה המתוקן, עומדת בעינה. הצעה זו מבוססת על מסקנותיו והמלצותיו של הצוות הבין-משרדי בראשות משרד ראש הממשלה, שהתקבלו באופן לא מבוסס ולא מקצועי, ובין היתר, על בסיס מידע שגוי ובהתעלמות מעמדת הגורם המוסמך - המשרד להגנת הסביבה.

   יתרה מכך, חלק מהעמדות והשיקולים שהוצגו בפני הצוות נעדרים מהסיכום באופן שמתקבל דוח חלקי ומגמתי. כך למשל נעדרת מהסיכום עמדתם המלאה של המדענים והאקולוגים המומחים למפרץ אילת ולשונית האלמוגים, המזהירים מפני הידרדרות המערכת האקולוגית הרגישה של מפרץ אילת, ולא ניתן משקל ראוי לשיקולים אלה. עמדות נוספות של הרשויות המקומיות ושל הארגונים הסביבתיים גם הן נעדרו לחלוטין ממסקנות הבחינה.

   להערכת המשרד להגנת הסביבה, העלות הכלכלית למשק הישראלי - בדגש על הנזקים לעיר אילת - במקרה של אירוע בעל הסתברות גבוהה, של פריצת מכל אחד מתוך מכלית בעלת עשרה מכלים של 25,000 טון נפט גולמי – תהיה כ- 16 מיליארד שקל.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת