מי שומר על זכויות החולים האילתים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 25/7/2024 21:41 ● ערב ערב 3182
לאחר סגירת שדה דב יצאה ממשלת ישראל בשורה של הטבות לאילתים ובעיקר לחולים, אלא שבפועל לא בטוח שכולם מודעים לכל הזכויות שלהם וממשים אותן ● ממימון טיסות ועד להשתתפות בעלות המוניות והמלון בלילה שלפני הטיפול - ׳יום יום׳ עושה לכם סדר
מי שומר על זכויות החולים האילתים?
''יכולתי לחסוך לא מעט כסף אם רק הייתי יודע על הסבסוד של הנסיעות לרמון'’

רגע אחרי ששדה התעופה דב בצפון תל אביב נסגר, ולא מעט בעקבות המחאה האילתית, חתמה ממשלת ישראל על שורה של הטבות שנועדו להקל על האילתים במקום בו נפגעו. אחת ההטבות יוחסה לחולים האילתים כשהיה ברור כי הטיסות לנתב"ג יאריכו עבורם את משך ההגעה לבדיקות או לטיפולים במרכז הארץ. אלא שלצד הקביעות של הממשלה שדיברו בין השאר על סבסוד הטיסות ועל השתתפות בעלות הנסיעה במונית משדה התעופה למקום הבדיקה או הטיפול, מסתבר שיש לפחות עוד שתי הטבות שמרבית מתושבי אילת כלל לא מודעים אליהם. חשוב לציין כי בקופות החולים אמנם עושים כל שניתן על מנת לפרסם את זכויות התושבים בקופה עצמה ואולם כאן לא ימהרו לנדב לכם (משום מה) מידע כמו זה הקובע כי קופת החולים אמורה להשתתף בעלות לילה במלון לפני הבדיקה או הטיפול המיועדים באם הוא אמור להיעשות בשעת בוקר מוקדמת ואין לך טיסה שתביא אתכם בזמן לטיפול - ממש כמו הידיעה שגילה השבוע תושב אילת כי הוא זכאי להשתתפות בנסיעה במונית בשווי של 85 ש"ח מביתו שבאילת עד לשדה התעופה רמון ובחזרה, בתנאי שהוא טס וחוזר הביתה באותו יום של הטיפול. למה? ככה. 

   גורמים בקופת חולים בעיר ידעו לספר השבוע כי עם כל הכבוד לממשלת ישראל על החלטתה לסייע לחולים תושבי אילת, בפועל למעט הקביעה, מאז לפני כחמש שנים, לא תרגמו במשרדים השונים את ההקלות לסכומים, ולמעשה המדינה כלל אינה מסבסדת את עלות כרטיסי הטיסות שרוכשות קופות החולים עבור תושבי אילת וחבל אילות למרכז. כך קרה שבהעדר קביעה כספית ברורה שקובעת באיזה סכום תשתתף המדינה, קבעו קופות החולים השונות את גובה העלויות כשהן מנסות לברר זו מול זו ולהשוות את גובה ההחזרים. כך קרה שאם לפני 5 שנים עמד מחיר הנסיעה במונית מנתב"ג לבית החולים הנדרש על סכום של 120 ש"ח, כיום מגלים החולים כי עליהם להשלים ברוב המקרים את הסכום בלפחות עוד 20 ש"ח לכיוון. וכל זאת מאחר שאם לא נקבע הסכום הראשוני לתשלום על ידי הממשלה, אין בדיוק מי שיעדכן עכשיו את הסכומים ויתאים אותם ליוקר המחייה.

    אלא שאם לא די באלו, גם כיום עדיין מופתעים תושבי אילת לגלות כי למעשה הם זכאים לקבל השתתפות בגין לינה במלון במרכז בסדר גודל של 450 ש"ח במקרה שהטיפול או הבדיקה חייבים להתקיים בשעת בוקר מוקדמת ולא ניתן היה להגיע לטיפול באותו בוקר. עוד זכאי החולה להשתתפות של 50 ש"ח בנסיעה מהמלון לבדיקה ובחזרה. עובדה נוספת שעדיין לא כל האילתים מכירים היא שחולה שאמור לטוס למרכז זכאי לקבל כיסוי לנסיעה במונית מביתו שבאילת עד לשדה התעופה רמון ובחזרה בגובה של 85 ש"ח. אמנם ברוב המקרים עולה נסיעה לרמון ובחזרה מעל 85 ש"ח לכיוון, אבל היי, גם זה עדיף. תושב אילת שגילה להפתעתו כי הוא זכאי להשתתפות בנסיעה לרמון, הבהיר כי מעולם לא שמע על כך קודם וחבל שכך. "לא ברור לי למה קופות החולים לא מפרטות בפני החולה את כל מה שמגיע לו כשהוא מדבר איתם בטלפון או יושב מול הנציגה פנים אל פנים. על אחת כמה וכמה אם מדובר בכספי משרד הבריאות. טוב יעשו בקופות החולים אם לא רק יתלו את הזכויות של החולים על הקירות, אלא יפרטו אותם בפניהם בעת הצורך. יכולתי לחסוך לא מעט כסף במרוצת החודשים האחרונים אם רק הייתי יודע על הסבסוד של הנסיעות לרמון".

   ממשרד הבריאות נמסר בנוגע להטבות המוענקות לחולים האילתים: "משרד הבריאות פועל לשפר את שירותי הרפואה באילת ומבצע בימים אלו בחינה כיצד להמשיך ולחזק את המענה הרפואי שניתן בעיר. ככלל, קופות החולים מספקות שירותי בריאות לתושבי אילת וחבל אילות, ובמקרים בהם יש צורך, מופנים המבוטחים למרכז הארץ לצורך קבלת השירות".
 
   במקרים בהם מפנה קופת החולים את מבוטחיה למרכז לצורך קבלת שירות, נושאת הקופה בעלות ההטסה ומנפיקה למבוטח שובר מתאים. במידה וקיים צורך רפואי בהלנה של המבוטח ושל המלווה תשתתף הקופה בהוצאות הלינה, בהתאם לתכנית השב"ן אליה משויך המבוטח או על פי הסכמים הקיימים לקופה עם נותני השירות.

   במשרד הבריאות הבהירו כי: "ככל וקופות החולים מפנות מבוטחים לקבלת שירותים רפואיים מחוץ לעיר אילת, באחריותן לסבסד את עלות הטיסה, זאת כחלק מהשירות הסביר שהן נדרשות לספק למבוטחים. יש לפנות לקופות החולים בנוגע לנתונים על מכירת כרטיסי טיסה".■ 


 

אל תוותרו על זכויותיכם!

 

בעקבות פנייה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, אם לילד חולה סרטן מאילת קיבלה החזר הוצאות לינה ונסיעות לטיפולים בבית החולים סורוקה בבאר שבע.
 

   בדוח נציב תלונות הציבור השנתי שפרסם (1.7) מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, עולה כי אם לילד חולה סרטן מאילת ביקשה סיוע מנציבות תלונות הציבור, לאחר שנדחתה בקשתה לקבל החזר משירותי בריאות כללית בגין הוצאות לינה ונסיעות לבית החולים סורוקה בבאר-שבע לצורך קבלת טיפולים אונקולוגיים. קופת חולים כללית הסבירה למתלוננת כי מאחר שבנה אושפז בבית החולים, היא אינה זכאית לפי סל שירותי הבריאות להשתתפות בהוצאות הלינה בימי האשפוז.

   לבקשת הנציבות, שבה קופת החולים, ובחנה את פירוט הביקורים של הילד בסורוקה - ונמצא כי המשפחה זכאית לתשלום עבור הוצאות לינה בעבור ארבעה ביקורים וכן החזר הוצאות נסיעה מאילת עבור ביקורים נוספים.
   מדוח נציב תלונות הציבור עולה כי בשנת 2023 התקבלו בנציבות תלונות הציבור בסה"כ 22,356 מכתבי תלונה על גופים ציבוריים מקרב תושבי הארץ, גידול של 7% לעומת מספרם בשנת 2022. מדובר בשנת שיא בכמות התלונות שהתקבלו. בשנים 2023-2019 חל גידול של 57% במספר מכתבי התלונה שהתקבלו בנציבות.
   43%  מהתלונות שלנציבות הייתה סמכות לברר אותן בשנת 2023 נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן (שיעור קרוב לזה של שנת 2022 - 44%). 31.4%  מהתלונות שטופלו בשנת 2023 עסקו בנושא השירות לציבור - ו-52.6% מהן נמצאו מוצדקות. בשל חשיבות הנושא, תפרסם הנציבות בשנת 2024 דוח מיוחד שיעסוק בנושא טיב השירות שנותנים הגופים הציבוריים במדינת ישראל.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש