שלא ישבר להם הגב

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:44 ● ערב ערב 3185
מבצע ארצי שערכה המועצה הישראלית לצרכנות מעלה כי למעלה מ - 50 מתלמידי בתי הספר בכל רחבי הארץ נושאים ילקוטים כבדים מהמותר ▪ על פי חוזר משרד החינוך, משקל הילקוט לא יעלה על 15 אחוזים ממשקל התלמיד ▪ אז אולי שמישהו יסביר לנו איך גם באילת לא מצאו עדיין את הפתרון לבעיית משקל הילקוטים וכן, אם לא הבנתם, משקל כבד מדי על גבו של הילד עלול לגרום לו לפגיעה משמעותית בגב
שלא ישבר להם הגב
העדיפו תיק שהוא גם קל וגם אורתופדי

   נתחיל בעובדות - בחוזר משרד החינוך שפורסם בשנת 2002, נקבע באופן שאינו משתמע לשני פנים כי משקלו של ילקוט בית הספר לא יעלה על 15 אחוז ממשקל התלמיד. במילים אחרות, אם תלמיד בכיתות הנמוכות שוקל 20 קילוגרם, התיק שלו לא אמור לשקול מעל 3 ק"ג.  

   בהתחשב בעובדה שאפילו כותבי הספרים שעובדים עם משרד החינוך לא לקחו בחשבון את הדרישה הזו וכל ספר שוקל חצי טון בערך, אין פלא שאם תחברו את משקל הספרים, המחברות, הקלמר ועדיין לא דיברנו על יומן התלמיד העשיר, נמצא מהר מאוד שכמעט אף פעם זה לא קורה וכמעט בכל בוקר הילד צריך לסחוב על הגב חצי בית. למה, ככה.

   במבצע ארצי שערכה המועצה הישראלית לצרכנות נמצא כי למעלה מ- 50 אחוזים מתלמידי ישראל סוחבים על הגב תיקים ששוקלים מעל המותר והעולם שותק. אז נכון שלא פעם ההורים מתלוננים ומגיעים עם התלונה גם למנהלת בית הספר, אלא שבפועל לא נמצא עדיין גם באילת המתכון להפחתת הכובד מעל גב התלמיד. ניסיונות להקים לוקרים בבתי הספר באילת עלו בתוהו לפני מספר שנים בעיקר לאחר שהתברר כי עלות השכרת לוקר לחודש לא תעבור בגרון של ההורים. אז הילדים סוחבים. 

   אם תהיתם, כדאי שתדעו כי על פי בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות, ככל שהילד צעיר יותר כך משקל התיק חורג יותר. בכיתות א' נמצא כי אחוז הסטייה עומד על 72%, בכיתות ב'-ג' על 64% בכיתות ד' 60% ובכתות ה'-ו' עומדת הסטייה על 28.2% והכל כי ככל שהילד גדל, משקלו עולה ובהדרגה משקל התיק שנשאר כבד כמו בכיתה א' נחשב כעת, על פי הנתונים, לכבד פחות. במקרים מסוימים אף נמצא כי ילדים בכיתות א'-ב' סוחבים משקל שחורג בכ-30 אחוז מהתקן המותר. אגב, הילקוט הכבוד ביותר שנשקל במהלך הבדיקה של המועצה הישראלית לצרכנות עמד על 11 ק"ג וסחב אותו ילד בכיתה ב' שמשקלו היה 28 ק"ג.

 

נזקים לגב


   סחיבת משקלים גדולים על הגב, בעיקר בגיל צעיר, עלולים לגרום לנזקים לגב לאורך זמן ואת זה יאמר לכם כל אורטופד. זאת בדיוק הסיבה שבמשרד החינוך קבעו את גובה המשקל המקסימלי של הילקוטים. אלא שבפועל אף אחד לא ממש טורח להקפיד על האכיפה. גם באילת - פרסמנו ב'ערב ערב' על לא מעט מקרים של תלונות שהופנו בעניין זה לא רק למחנכות בתי הספר אלא גם למנהלות, אלא שבפועל שום דבר לא קרה. לפני מספר שנים, בניצוחו של מי ששימש אז כיו"ר פורום ההורים העירוני, אייל סורגייט, נעשה ניסיון להוסיף לבתי הספר לוקרים בהם היו התלמידים אמורים להשאיר את הציודים הכבדים שלהם, ואולם בפועל צעד זה לא צלח בעיקר בגלל העלות החודשית שהיה על ההורים לשלם עבור השכרת לוקר. 

 

למעלה מ-50% מתלמידי ישראל סוחבים על הגב תיקים ששוקלים מעל המותר

 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

 

טרולי

 

בגיל צעיר לא לוותר על הטרולי או על התיקים שאפשר לחבר לגלגלים. לפעמים זה אולי קצת פחות נוח ומסורבל, אבל היי, זה לפחות ישמור לכם את הגב תקין.

 

לא להפסיק להתלונן

 

אם פניתם למחנכת בתלונה וזה לא עזר, אל תהססו לפנות למנהלת. אם גם זה לא עזר, אתם תמיד יכולים לפנות בכתב למשרד החינוך באגף הדרום, להעלות את התלונה בפניהם והם כבר יבררו הלאה.

 

לבדוק את משקל התיק נטו

 

רגע לפני שאתם ממהרים לרכוש תיק לבית הספר רק כי יש עליו את דמות הגיבור של הילד, שימו לב שהתיק עצמו לא כבד גם כשהוא ריק. קיימים בשוק לא מעט תיקים כבדים שמשקלם לא יוסיף לגב של ילדיכם כשהתיק יהיה מלא. העדיפו לרכוש לילד תיק שמצד אחד יהיה קל ומצד שני, שיהיה אורטופדי ויענה על הדרישות והצרכים.

 

למצוא פתרון בכיתה

 

אחת מההצעות של משרד החינוך מעלה את האפשרות כי שני תלמידים היושבים זה ליד זה יוכלו להשתמש בשיעור בספר אחד. כך שכל זוג תלמידים שיושבים בשכנות יוכלו לחלק ביניהם את כמות הספרים שהם מביאים ביום נתון לכיתה. אין ספק שהרעיון יכול להפחית משמעותית את המשקל בתיקים, אלא שלצורך כך יש לקבל את אישור מחנכת הכיתה וגם לקחת בחשבון שאם אחד הילדים שוכח את הספר, גם התלמיד השני עלול לשלם את המחיר.

 

לוקרים, לוקרים

 

אז נכון שעלות הלוקרים לא נמוכה ועדיין, לבריאות הגב של הילדים מומלץ לא להרפות ולהמשיך לחפש פתרונות שיאפשרו להם להשאיר לפחות את הספרים בכיתה. אז נכון שלפני מבחן הם יצטרכו לא לשכוח לקחת את הספרים איתם הביתה ועדיין, זה הפתרון האמיתי לבעיית כובד התיקים.

 

להתאים את המערכת

 

זה אמנם לא פשוט לקבוע מערכת ברמה בית ספרית, אבל על בית הספר לנסות ולדאוג שבחלק מהימים יהיו שעתיים רצופות במקצועות שונים. בדרך כזו כמות הספרים והמחברות בתיק תצטמצם פלאים והתיק יהפוך קל וידידותי יותר למשתמש.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש